Ako Toyota učí svet pracovať efektívne

Toyota je prvou automobilkou na svete, ktorej ročná produkcia prekročila 10 miliónov vozidiel. Toyota Corolla je najpopulárnejším autom všetkých čias a už niekoľko rokov najpredávanejším autom sveta. Tajomstvom úspechu výrobcu je systém známy ako lean manufacturing – „štíhla výroba“.
Vydané  Text: 
Japonskú filozofiu výroby, založenú na skrátení času medzi dodávateľom a zákazníkom, prijalo za svoju mnoho firiem vo celom svete. Práve ona stojí za úspechom značky a umožňuje vyrábať autá v takom množstve a s povestnou spoľahlivosťou.
Eiji Toyoda (1967)
Na začiatku 20. storočia Sakichi Toyoda založil firmu na výrobu mechanických tkáčskych strojov. S výrobou automobilov začal jeho syn Kiichiro Toyoda v roku 1937. Od začiatku musel bojovať s nedostatkom surovín, ktorý spôsobila druhá svetová vojna. V určitom období dokonca do pick-upu Model K montovali iba jedno predné svetlo a brzdy boli iba na prednej náprave.
Výroba Toyota v roku 1938
### Nápad zo supermarketu V tejto zložitej situácii Japonci hľadali spôsob, ako obstáť v konkurencii. Prelom nastal začiatkom 50. rokov, keď sa Kiichirov bratranec Eiji Toyoda spolu s inžinierom Taiichim Ohnom vybrali do Spojených štátov. Navštívili továreň Ford River Rouge v Michigane. Ohromila ich svojou produkciou. Uvedomovali si však, že vo vojnou zničenom Japonsku nie sú podmienky na vybudovanie takéhoto systému. Sklady v továrni Ford boli naplnené zásobami na niekoľko mesiacov a to si v krajine vychádzajúceho slnka nemohli dovoliť.
Americký supermarket. Ten vnukol Eiji Toyodovi nápad. U nich doma v tom čase nepoznali samoobslužné obchody. Japonského podnikateľa zaujalo, že zákazníci si mohli vybrať to, čo potrebovali, presne vtedy, keď to potrebovali. Rozhodol sa založiť výrobnú líniu presne na tomto princípe – vyrábať len toľko súčiastok, koľko bolo potrebných v danej chvíli. Tak vznikol výrobný systém Just-in-time, ktorý organizuje logistiku tak, aby minimalizovala dopravné a skladovacie náklady.
Výroba menšieho počtu dielcov umožnila Toyote pracovať s obmedzeným rozpočtom a eliminovať plytvanie zdrojmi, ktorému sa nevyhli vo Forde. Produkcia v továrňach bola založená na metóde Kanban, ktorá spočívala v plánovaní s využitím formulárov. Umožnila lepšiu kontrolu dielcov, ktoré boli vo fáze výroby na linke, ktoré práve vyrobili a tých, čo boli k dispozícii v sklade. Toyota používa systém dodnes, len formuláre nahradili čiarové kódy. Táto metóda vyžaduje disciplínu v celom systéme vrátane subdodávateľov, preto ju nie všade mimo Japonska môžu využívať bez rizika výpadkov. Toyote však umožnila zvýšiť produkciu o impozantných 30%.







Inzercia

Inzercia