Toto sú elektrické skútre novej generácie. Pekné, ale s dvomi veľkými nedostatkami

Novodobé elektrické skútre a kolobežky sa budú vyvažovať automaticky a ich doménou bude dizajn.
Vydané  Text: 
* elektrické kolobežky a bicykle sú vhodným riešením dopravy v mestách; * Stator pracuje so samovyvažovacím systémom a nízkym ťažiskom; * motor má maximálny výkon 1 000 W (1 kW); * maximálna rýchlosť dosahuje 40 km/h; * dojazd predstavuje 16, respektíve 32 km; ### Elektrické kolobežky majú perspektívu Každý, kto mal možnosť jazdiť na elektrickej kolobežke alebo elektrickom bicykli, nepochybne pochopil všetkých tých hipsterov a moderných mešťanov, ktorí na ne nedajú dopustiť. Skúsenosť s výkonnejšou elektrickou kolobežkou vzdialene pripomína jazdu na motorke, ale vyznačuje sa veľmi tichou prevádzkou a takmer zanedbateľnými nákladmi na prevádzku. Výhodou týchto elektrických dopravných prostriedkov je tiež ich skladnosť, bezúdržbovosť a aktuálne trendy vo svete, ktoré prajú budovaniu infraštruktúry špeciálne pre ne a bicykle. Jeden z nových návrhov na elektrické kolobežky (po anglicky skútrov) je aj takzvaný **Stator**. My, ktorí máme určité technické znalosti, vieme, že stator je statická, teda nepohyblivá súčasť elektrických motorov, v tomto prípade sa výrobca rozhodol pomenovať po tejto súčiastke celý produkt.
### Automatické vyvažovanie Elektrický skúter Stator je zaujímavý svojím dizajnovým vyhotovením, robustnými kolesami a schopnosťou automatického udržiavania rovnováhy. Vyzerá to tak, že na vyvažovania využíva gyroskop, ale tvorca návrhu Nathan Allen neuvádza technické podrobnosti. O zabezpečovanie rovnováhy sa nepochybne vo veľkej miere starajú samotné kolesá a celkový dizajn skútra. Kolesá sú široké, ťažisko je nízke.
### Technické parametre neoslnia Po technickej stránke sa jedná o jednoduchšiu elektrickú kolobežku. Dosahuje maximálnu rýchlosť 40 km/h (25 mph) a batérie umožňujú dojazd na úrovni 16 kilometrov, v prípade silnejšieho variantu 32 kilometrov. Nabíjanie zo štandardnej domácej elektrickej siete zaberie niekoľko hodín, nie však viac ako je bežná pracovná doba kdesi v kanceláriách. Pohon má maximálny výkonom pôsobivý 1 kW, čo znamená, že dynamika skútra bude pôsobivá. Hmotnosť kolobežky vrátane batérií je 41 kilogramov, nosnosť predstavuje 118 kg. ### Nedostatky, ktoré vyplývajú z konštrukcie Keď sme prvýkrát videli elektrickú kolobežku Stator, napadli nás hneď dva závažné nedostatky, s ktorými sa bude majiteľ tohto produktu stretávať. V prvom rade je to nezmyselná kombinácia veľkých terénnych kolies a extra nízkeho ťažiska. Vďaka nim sa síce kolobežka udrží vždy vo vzpriamenej polohe, ale jej používateľ nebude môcť prechádzať cez nerovnosti väčšie ako približne päť centimetrov. O plynulom výjazde na obrubník bude môcť iba snívať. Druhým závažným nedostatkom je samotný dizajn riadidiel. Asymetrický dizajn je síce pekný, ale fyzika nepustí: keď sa na kolobežke prudko rozbehnete, celkom prirodzene sa vaše telo posunie v porovnaní s kolobežkou dozadu. Ak sa vtedy držíte riadidiel, ktoré sú asymetrické, jednu ich stranu logicky pritiahnete k sebe a tým pádom zmeníte smer jazdy. Videá, na ktorých fešák so svojou slečnou jazdia niekde popri pláži po chodníku (*mimochodom, po chodníku, skutočne?*) sú síce pekné, ale prax bude vyzerať odlišne. Ďalším nedostatkom je detail, že výrobca avizuje iba jednoročnú záruku na batérie i konštrukciu. Znie to podozrivo…
### Dizajn nad bezpečnosťou? Projekt Stator momentálne hľadá peniaze na financovanie svojho rozvoja prostredníctvom internetového crowdfundingu. Aj napriek tomu, že produkt vo fáze konceptu získava rôzne dizajnové ocenenia už od roku 2015, veľmi pochybujeme o tom, že sa ukáže ako praktický a konkurencieschopný. Občas je lepšie zbytočne neexperimentovať a viac ako dizajn dbať na bezpečnosť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »