TOP 5 dôvodov, prečo si nekúpiť auto s automatom!
Automatické prevodovky sú stále populárnejšie aj u nás, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým najhlavnejším je najmä čoraz hustejšia premávka v mestách. Ľudia dochádzajúci do práce uprednostňujú komfort automatickej prevodovky pred plnou kontrolou nad autom. Vývoj moderných samočinných prevodoviek sa posúva dopredu extrémnym tempom a v každom novom aute nás prekvapujú svojou rýchlosťou alebo komfortom. **Ešte stále však so sebou… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Automatické prevodovky sú stále populárnejšie aj u nás, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým najhlavnejším je najmä čoraz hustejšia premávka v mestách. Ľudia dochádzajúci do práce uprednostňujú komfort automatickej prevodovky pred plnou kontrolou nad autom. Vývoj moderných samočinných prevodoviek sa posúva dopredu extrémnym tempom a v každom novom aute nás prekvapujú svojou rýchlosťou alebo komfortom. **Ešte stále však so sebou prinášajú aj niekoľko nevýhod, o ktorých by ste pred kúpou mali vedieť!**
**1. CENA**
Zákazníkov, ktorí majú hlbšie do vrecka, **môže odradiť vyššia nákupná cena vozidla** s automatickou prevodovkou. Napriek neustálej snahe o zníženie výrobných nákladov je konštrukcia automatických prevodoviek stále zložitejšia v porovnaní s obyčajným manuálom. To sa odráža aj na **konečnej cene vozidla, ktorá môže byť vyššia aj o niekoľko tisíc eur.**
**2. EFEKTIVITA**
K základným nevýhodám automatických prevodoviek v minulosti patrili najmä zvýšená spotreba a nižšia efektivita. Dnešné viacstupňové prevodovky sa spotrebou dokážu manuálu nielen vyrovnať, ale ho dokonca aj podliezť. To nemusí platiť pri pohybe v meste, keď **dochádza k častému preklzu meniča.** Kvapalinové meniče momentu majú pri pomalom rozbiehaní z miesta sklon k preklzu a časť energie sa vtedy mení na obyčajné teplo, ktoré zahrieva prítomnú kvapalinu v prevodovke. So zvýšenou spotrebou musíte rátať aj pri CVT variátoroch.
**3. HMOTNOSŤ**
Autá plné najrôznejších vychytávok a bezpečnostných systémov vážia oveľa viac ako v minulosti. Každý kilogram má pritom negatívny vplyv aj na jazdné vlastnosti a spotrebu. V závislosti od druhu samočinnej prevodovky môže dôjsť **k zvýšeniu prevádzkovej hmotnosti od 15 až do 75 kilogramov.**
**4. ŠTART ROZTLAČENÍM**
Auto s manuálnou prevodovkou je možné “nakopnúť” aj pri slabej batérii vďaka možnosti roztlačiť auto. Podobným spôsobom **auto s automatickou prevodovkou nenaštartujete a v prípade núdze budete odkázaní na asistenčné služby a MHD.**
**5. ÚPLNÁ KONTROLA**
Napriek neustálemu zlepšovaniu riadiacej jednotky, **vodič pri samočinných prevodovkách stále nemá úplnú kontrolu pri voľbe stupňa a spôsobu správania sa prevodovky** pri jazde v rôznych podmienkach ako pri manuálnom radení.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!