Pretáčavý vs. nedotáčavý šmyk: Ako sa z neho dostať?

VIDEO Pretáčavosť Prirodzene sa **objavuje pri automobiloch so zadným náhonom,** no za určitých okolností ho možno dosiahnuť aj na vozidle s predným náhonom. Priamou **príčinou pretáčavého šmyku je strata adhézie na zadnej náprave.** Pri pretáčavom šmyku **zatočí predná časť automobilu do zákruty, pričom zadná časť pokračuje pôvodným smerom.** To môže spôsobiť pretočenie automobilu do protismeru alebo nekontrolovateľnú rotáciu…. Prečítať celé
Vydané  Text: 

VIDEO

Pretáčavosť

Prirodzene sa **objavuje pri automobiloch so zadným náhonom,** no za určitých okolností ho možno dosiahnuť aj na vozidle s predným náhonom. Priamou **príčinou pretáčavého šmyku je strata adhézie na zadnej náprave.** Pri pretáčavom šmyku **zatočí predná časť automobilu do zákruty, pričom zadná časť pokračuje pôvodným smerom.** To môže spôsobiť pretočenie automobilu do protismeru alebo nekontrolovateľnú rotáciu. K základnej korekcii pretáčavého šmyku **je nutné prudko zatočiť volantom na opačnú stranu, než je priebeh zákruty.** V rovnakom čase je možné šmyk zadnej nápravy korigovať aj prostredníctvom akcelerátora. **Adhéziu je tak možné najjednoduchšie získať znížením tlaku na plynový pedál.**

Nedotáčavosť

Prirodzene **sa objavuje pri automobiloch s predným náhonom** a priamou príčinou nedotáčavého správania vozidla je **strata adhézie na prednej náprave.** Pri nedotáčavosti auto nereaguje na smerové pokyny vodiča, pričom **vozidlo pokračuje priamym smerom a nekopíruje uhol natočenia volantu.** V takom prípade by mal **vodič len jednoducho ubrať plyn a počkať, kým kolesá na hnacej náprave opäť nezískajú priľnavosť.** V žiadnom prípade sa však neodporúča začať prudko brzdiť alebo prehnane natočiť volant, pretože to by mohlo viesť k ešte väčšej strate priľnavosti pneumatík.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!