### Model s názvom 1400 bol vôbec prvým automobilom spoločnosti Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., ktorú poznáme pod akronymom SEAT. Správne, SEAT sa píše veľkými písmenami, rovnako ako BMW. SEAT 1400 sa začal vyrábať presne 13. novembra 1953 a z výrobných liniek schádzal celých desať rokov. Takmer tisíc zamestnancov každý deň v barcelonskom závode Zona… Prečítať celé
### Model s názvom 1400 bol vôbec prvým automobilom spoločnosti Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., ktorú poznáme pod akronymom SEAT. Správne, SEAT sa píše veľkými písmenami, rovnako ako BMW.
SEAT 1400 sa začal vyrábať presne 13. novembra 1953 a z výrobných liniek schádzal celých desať rokov. Takmer tisíc zamestnancov každý deň v barcelonskom závode Zona Franca vyrábalo spočiatku päť nových kusov, v roku 1956 už 42 kusov denne. Dovedna sa vyrobilo pôsobivých 82 894 kusov modelu 1400 v jeho štyroch verziách: 1400, 1400A, B a C.
Dnes už historický automobil sa z hľadiska motorizácie rozdeľuje na dve verzie. Prvá, ktorá sa vyrábala v rokoch 1953 až 1955, obsahovala štvorvalcový vzduchom chladený motor 1395 cm3 od FIATu s maximálnym výkonom približne 32 kW (44 k), maximálna rýchlosť dosahovala skvelých 116 km/h. Hmotnosť vozidla sa menila v závislosti od verzie v rozsahu 1 150 kg až 1 250 kg.
Modernizovaná verzia 1400A dostala o niečo silnejší motor s maximálnym výkonom 37 kW (50 k) a maximálnou rýchlosťou 125 km/h.
SEAT 1400B, zdroj fotografie: Wikimedia Commons/používateľ Jose Luis Cernadas Iglesias
Podobnosť s fiatkami nie je náhodná. Automobilka SEAT až do 80. rokov 20. storočia vyrábala automobily v licencii od značky FIAT a od roku 1990 je jej výhradným vlastníkom Volkswagen. V roku 1953 boli do Španielska doručené takzvané Knock-down kity (CDK) pre montáž automobilov z Talianska a pomohli rozbehnúť výrobu, avšak už o rok neskôr dokázal SEAT vytvoriť sieť dodávateľov komponentov a až 93 percent dielov nechával vyrábať doma. SEAT tak výrazne prospel povojnovej španielskej ekonomike a od roku 1965 začal aj s exportom, spočiatku do Kolumbie.
SEAT 1400 je síce prvým, ale nie najvýznamnejším modelom španielskej automobilky. Tento status si drží SEAT 600 (prerobený Fiat 600), ktorý sa začal vyrábať v roku 1957 a podnietil rozmach motorizácie v Španielsku.
*Zdroj informácií a fotografií: Wikipedia*
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk