Nová Vespa už bude elektrická. Je s vrčiacimi skútrami koniec?

Výrobca Piaggio začal vyrábať elektrickú verziu slávnej Vespy, vôbec prvýkrát v histórii.
Vydané  Text: 
Vespy sú legendárne skútre, ktoré sa tešia veľkej obľube nielen doma v Taliansku, ale prakticky v celej Európe. Ich dizajn je natoľko ikonický, že sa v priebehu desiatok rokov menili iba v detailoch, svoj charakter si celý ten čas udržali. Podobnú stratégiu vidíme aj v automobilovom priemysle, kde značka Porsche neustále vylepšuje svoj východzí dizajn s typickými kruhovými svetlometmi. **Vespy sa prvýkrát objavili v roku 1946**, keď chcel Enrico Piaggio vytvoriť ľahký a predovšetkým lacný dopravný prostriedok pre obyvateľov Talianska, ktoré bolo ekonomicky oslabené ako dôsledok druhej svetovej vojny. Namiesto lietadiel teda začal vyrábať skútre a stretol sa s obrovským úspechom. Prvý návrh dizajnu motocykla vznikol už v roku 1944, podpísali sa pod neho inžinieri Renzo Spolti a Vittorio Cassini. Prvý prototyp sa volal MP5 (Moto Piaggio no. 5), prezývali ho tiež Paperino, čo v preklade z taliančiny znamená kačiatko. Podľa Piaggia to však nebol ten správny dizajn a návrh zveril leteckému inžinierovi menom Corradino D’Ascanio. Ten navrhol dizajn, ktorý v mierne upravenej podobe Vespa používa až dodnes. Vespa je pritom talianske pomenovanie pre osu, kačiatko sa teda neujalo. Vespy sa stali priam imidžovou záležitosťou a sú typické aj vrčiacimi motorom. Ten by mal byť čoskoro minulosťou, teda aspoň by nemal byť súčasťou každej novej Vespy. Výrobca Piaggio sa rozhodol, že uspokojí aj dopyt po štýlových elektrických skútroch a vyrobí model s názvom Vespa Elettrica.
**Vespa Elettrica** disponuje elektrickým motorom dodávajúcim na kolesá výkon 2 kW, pričom vo výkonnejšom režime vyvinie až 4 kW. To je ekvivalent výkonu benzínového motora s kubatúrou 50 kubických centimetrov. Krútiaci moment dosahuje až 200 Nm, čo je úroveň niektorých menších áut – pre Vespu to znamená potenciál k dramatickej akcelerácii. Elektrický pohon pre Vespu neznamená stratu obratnosti a jazdných vlastností, skôr ich rozšírenie o tichú a mimoriadne lacnú prevádzku. Elektrické motory sú bezúdržbové a ich nabíjanie by malo trvať relatívne krátky čas iba štyri hodiny na domácej 220 V sieti.
Výrobca neinformuje o kapacite batérie, udáva iba dojazd na úrovni 100 kilometrov. Vo verzii **Elettrica X ponúkne dojazd až 200 kilometrov**. Na prístrojovom paneli sa namiesto analógových ukazovateľov objavuje iba rozmerný TFT displej s údami o aktuálnej jazde a stave motocykla, vstavaný systém umožní aj **konektivitu so smartfónom**.
Cenu zatiaľ výrobca Piaggio nezverejnil, predávať sa začne už v októbri tohto roka. Prvýkrát sa pritom správy o elektrickej Vespe objavili už pred dvomi rokmi. V nadpise článku padla otázka, či je toto koniec vrčiacich skútrov. Odpoveď je „nie“, pretože Piaggio aj naďalej zverejňuje nové verzie konvenčnej benzínovej Vespy a nevyzerá to tak, že by s tým mal skončiť. Popri elektrickej Elettrice odhalil aj nové variácie GTS, GTS Super , Primavera a Sprint.







Inzercia

Inzercia