Nemecký elektromobil so solárnymi panelmi stojí menej ako nová Octavia
Vyriešia solárne autá problémy s nabíjaním elektromobilov? Zatiaľ nie, ale Nemci ukazujú, že aj týmto smerom sa môže vývoj uberať.
Vydané Text: Erik Stríž
### Nabíjanie svetlom
Akumulátory s kapacitou 30 kWh uložené v podlahe sú schopné obsiahnuť energiu na maximálne 193 kilometrov jazdy, pričom nabíjanie je zabezpečené štandardnými konektormi pre elektromobily. Lacnejšia verzia elektromobilu obsiahne iba 14,4 kWh akumulátor pre dojazd na úrovni 80 km.
„Zber“ slnečného svetla má pre elektromobil priaznivý vplyv na dojazd. 330 solárnych kolektorov dokáže za ideálnych podmienok v priebehu jedného dňa vytvoriť a poslať do batérií energiu na 30 kilometrov jazdy.
Nie je to teda vôbec márny výsledok, pretože veľké množstvo ľudí má denný nájazd práve okolo tridsať kilometrov a nabíjať auto konvenčným spôsobom by takto museli možno raz do týždňa. Solárny elektromobil Sion disponuje aj funkciou reverzného toku elektrického prúdu, mal by umožniť niečo ako zdieľanie energie s ďalšími Sionmi alebo na napájanie iných elektrických zariadení s príkonom do 2,7 kW. S výkonnejším konektorom možno pripojiť aj náročnejšiu elektroniku s príkonom do 7,6 kW.
### Interiér s machom
Interiér vozidla je jednoduchý, volant by nepochybne mohol prejsť vývojom dizajnu a masívna konzola napravo od volantu nám pripomína legendárne otočné ovládače v Oltcite. Tu slúži na ovládanie prevodovky, teda tu volíte režimy D, N a R. Prístrojový panel je tvorený vysunutým displejom pripomínajúcim tablet, avšak grafika tachometra je spracovaná do analógovej podoby.
Na palubovke je jednoduchší panel na ovládanie klimatizácie, väčší dotykový displej s USB vstupmi a niekoľkými modrými tlačidlami na boku. Atypickým a výrazným prvkom je presklená plocha, za ktorou je mach. Výrobca chcel aj takto pripomenúť, že jeho auto je ekologické. Možno by bolo vhodnejšie tento nezvyčajný detail nahradiť krajším, ale predsa dreveným krytom, ktorý by interiéru dodal hodnotnejší vzhľad.
### Opravíte si ho aj doma S určitou nedôverou sa pozeráme na servis, ktorý mníchovská firma nazvala reSono. Ide o taký koncept servisovania, pri ktorom si všetko zariadi sám majiteľ. Výrobca tvrdí, že jeho auto je prakticky bezúdržbové a keď sa niečo pokazí, súčiastka je ľahko dostupná a jednoducho vymeniteľná. Majiteľ si tak má sám cez internet objednať súčiastku a sám si ju aj namontovať.
Pre tento účel Sono Motors realizuje workshopy, na ktorých sa záujemcovia môžu s autom oboznámiť aj po technickej stránke a z pohľadu automechanika.
Sono Motors momentálne realizuje svoj plán vykonať až 3500 testovacích jázd svojho elektromobilu, ktoré chcelo zvládnuť v priebehu 37 dní v 18 mestách v Holandsku. Kľúčovým trhom pre firmu však bude ten domáci nemecký.
**Cena solárneho elektromobilu** by mala byť skutočne nízka – základná verzia s 14,4 kWh batériou (dojazd 80 km) by mala stáť 16 000 eur, verzia s 30 kWh batériou a dojazdom 193 km ešte o 4-tisíc eur viac.
Elektromobil, Energia, Ev, Inovácie, Solar, Solárna Energia, Sono, Sono Motors, Sono Sion, Technológie
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia