Ako na nevoľnosť v aute? Francúzi ju vyriešili špeciálnymi okuliarmi

Úlohou okuliarov je oklamať mozog, riešenie funguje vraj na 95 percent.
Vydané  Text: 
Kinetóza je celkom bežný a prirodzený jav, s ktorým sa stretávajú aj dospelí, prevažne ženy, najčastejšie však deti a mládež. Zaujímavé je, že kvôli prebiehajúcemu vývoju mozgu ňou netrpia najmenšie deti do troch rokov. Nevoľnosť počas jazdy autom, autobusom, lietadlom či loďou sa dá riešiť rôznymi spôsobmi, ale nie sú univerzálne, na každého človeka funguje niečo iné. Francúzsky patent by mohol fungovať vždy vďaka tomu, že sa snaží oklamať samotný ľudský mozog. Špeciálne okuliare sa volajú Seetroen a stojí za nimi automobilová značka Citroen. Okuliare nemajú žiadne dioptrie, dokonca ani sklá – sú tvorené iba dutým rámom, ktorý využíva princíp spojených nádob. V ráme je výrazná modrá tenkutina, ktorá je naplnená do približne polovice objemu vnútorného objemu rámu.
Použitie modrej tekutiny v priehľadnom ráme je pritom kľúčové – imituje horizont. Práve takýmto spôsobom je možné oklamať mozog, aby sa mal vizuálne čoho „chytiť“. Problémom kinetózy je totiž spojenie dvoch faktorov: nesúlad medzi vnímaním pohybu a pohybom samotným. V našom mozgu sa nachádza takzvaný vestibulárny aparát, teda orgán rovnováhy v strednom uchu. Ak jeho „zistenia“ o pohybe sú odlišné od toho, čo sa deje v skutočnosti, nerovnováha spôsobuje nevoľnosť. Zaujímavé pritom je, že kinetózu si môžeme privodiť aj tým, že ju budeme očakávať. Skrátka sa presvedčíme, že nám bude zle.
Riešenie od Citroenu údajne problémy s nevoľnosťou počas cestovania rieši. Po asi desiatich minútach používania okuliare uľahčia synchronizáciu mozgu s pohybom rozpoznávaným orgánom rovnováhy. Oči sa zamerajú na imitovaný horizont a potom, keď nevoľnosť prejde, ich môže používateľ odložiť. Citroen tvrdí, že úspešnosť jeho riešenie je až 95 percent, čo je mimoriadne číslo. Doteraz sa ľudia museli spoliehať na lieky, bublinkové nápoje a rôzne iné postupy a metódy, po novom by im mohli stačiť síce nevzhľadné, ale predsa obyčajné okuliare. Výrobca, vedomý si významnosti svojho nového produktu, cenu odstrelil skoro do vesmíru: za duté okuliare bez skiel si pýta až 99 eur. Ak ste však niekedy zažili tie stavy nevoľnosti, až mdloby, tých zopár desiatok eur zaplatíte aj hneď.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia