Jeden z prvých aerodynamických automobilov sveta vyrábali v Česku. Mal však fatálnu chybu.
Nápadné aerodynamické auto Wikov 35 Kapka bolo vôbec prvé v Československu, ale aj jedno z prvých na svete.
Vydané Text: Erik Stríž
## Aerodynamický špeciál bez aerodynamiky
Na podvozku 35-ky vznikol v roku 1931 špeciál, ktorý je známy pod názvom Kapka. Wikov Kapka bol vskutku prelomový automobil, ktorý dodnes nesie titul prvý aerodynamický automobil v histórii Československa. Je tiež považovaný za jeden z prvých na celom svete, pretože vtedajší automobilový priemysel už tretiu dekádu používal pomerne jednoduchý dizajn s karosárskym vyhotovením tudor. Automobily 30. rokov sa zvyčajne výraznejšie nelíšili od základov, ktoré stanovil prvý sériovo vyrábaný automobil sveta, Ford Model T (1908).
Wikov Kapka mal na svoju dobu veľmi excentrický vzhľad, ktorého opodstatnenie výrobca nachádzal v snahe o dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky. V skutočnosti tieto skoro futurické tvary veľmi priaznivý vplyv na aerodynamiku nemali.
Kuriozitou bolo, že špeciálne tvarovaná predná časť karosérie s integrovanými svetlometmi vážila o ohromných sto kilogramov viac ako štandardný model 35. To neprospievalo ani jazdným vlastnostiam a ani maximálnej rýchlosti, ktorá dosahovala 105 km/h. Takmer komicky dnes vyznieva skutočnosť, že maximálka aerodynamickej Kapky bola o 5 km/h nižšia ako maximálna rýchlosť východzieho modelu bez špeciálnej úpravy.
Model Kapka pracoval s vpredu uloženým vodou chladeným radovým štvorvalcom s rozvodom OHC, ktorého objem bol 1743 kubických centimetrov (1,7 litra). Cez trojstupňovú prevodovku sa na zadné kolesá posielalo maximálne 35 kW.
Tieto faktory, ale nepochybne aj mnohé ďalšie, napríklad finančné problémy potencionálnych zákazníkov v medzivojnovom období, mali za dôsledok totálne obchodné fiasko. Wikov Kapka sa vyrobil iba v troch až šiestich exemplároch, pričom zdroje o počtoch sa líšia. Isté však je, že o vozidlo nebol ani zďaleka taký záujem, ako výrobca predpokladal.
Wikov Kapka sa hrdí titulom prvého aerodynamického auta u nás, ale išlo skôr o imidž bez priaznivého vplyvu na jazdné vlastnosti. Preto zostáva skôr v tieni iných automobilov, ktoré dotiahli aerodynamiku na praktickú úroveň a produkt strojárenského podniku na poľnohospodárske stroje upadol takmer do zabudnutia.
Zdroje informácií:
[Wikov](https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikov), [Idnes.cz](https://auto.idnes.cz/aerodynamicky-wikov-35-kapka-dpl-/auto_ojetiny.aspx?c=A150901_205956_auto_ojetiny_erp), [Youtube](https://www.youtube.com/watch?v=TtOyxRZFkyE)
Bezpečnosť, Česko, História, Komunizmus, Magazín, Škoda, Škoda Vos, Slovensko, Socializmus, Veterán, Veterány, Zaujímavosti
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia