Porovnali sme všetky verzie Fiatu Tipo! Ktorá je najlepšia?
Elegantný sedan, kompaktný hatchback alebo rodinné kombi? Porovnali sme všetky karosárske verzie modelovej rodiny Tipo!
Vydané Text: Peter Orosz
Hatchback a kombi prišli na trh neskôr, čo sa **odrazilo aj na cene jednotlivých karosárskych verzií.** V porovnaní so sedanom **je hatchback drahší o 1 300 €, kombi až o 2 300 €.** Ich základná výbava je navyše obohatená o výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá s vyhrievaním. Stredná výbava s označením Plus pridáva väčšie 16“ oceľové kolesá, chrómované kľučky dverí, elektricky ovládané okná vzadu, LED denné svietenie (pre hatchback a kombi, v sedane za príplatok) či kožou potiahnutý volant a hlavicu radiacej páky. **Okrem komfortných prvkov však rozširuje aj ponuku motorizácií o dva benzínové agregáty – 1.6 E-TorQ a 1.4 T-JET.**
Pokiaľ však nemáte záujem o silnejšie motorizácie, je výhodnejšie si uvedené prvky výbavy Plus dokúpiť k základnému vyhotoveniu. **Na vrchole štandardnej ponuky stojí výbava Lounge, vďaka ktorej pôsobí Tipo hodnotnejším dojmom nielen zvonku, ale aj zvnútra.** Exteriéru dominujú výrazné chrómované doplnky (predná maska, lišty okien, veko kufra) a za zmienku stoja aj 16“ zliatinové disky kolies. V interiéri nájdete kvalitnejšie čalúnenie, veľký 7“ dotykový displej so systémom UConnect a s možnosťou zrkadlenia obrazovky mobilného telefónu, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, automatickú klimatizáciu, lakťovú opierku, tempomat či hmlovky s funkciou osvetľovania zákrut.
**Paralelne vedľa Lounge stojí športovo ladená výbava S-Design, ktorá je dostupná len pre hatchback a kombi. Za príplatok 500 € tak dostanete 17“ disky kolies z ľahkých zliatin, lesklo čierne prvky exteriéru a polokožené sedadlá.**
Veľmi zaujímavá je tiež ponuka príplatkovej výbavy vo forme paketov. Pokiaľ ste často na diaľnici, zvážili by sme príplatok 350 € za paket Inteligent Safety so **spoľahlivým adaptívnym tempomatom a so systémom automatického núdzového brzdenia, ktorý sme mali možnosť vyskúšať si aj v praxi.** Funguje spoľahlivo a varuje vodiča ešte predtým, než zasiahne do riadenia.
**MOTORIZÁCIE**
Modelový rad Tipo disponuje širokou paletu motorizácií. Ponuku otvárajú dva základné motory s výkonom 70 kW (95 k), a to benzínová 1,4 a naftová 1,3. Vodiči obľubujúci dynamickú jazdu by mali **upriamiť svoju pozornosť na preplňovaný benzínový motor 1.4 T-JET (88 kW/120 k),** ktorý je dostupný aj vo verzii na skvapalnený ropný plyn – LPG. Podobnú pružnosť dokáže zabezpečiť aj naftový agregát 1.6 MultiJet II (88 kW/120 k). Ten môžete okrem šesťstupňovej manuálnej prevodovky kombinovať aj s dvojspokovou automatickou prevodovkou DDCT. Komfort samočinného radenia je dostupný **aj v benzínovom vyhotovení vďaka 1.6 E-torQ (81 kW/110 k) s klasickým hydromeničovým automatom.**
**BEZPEČNOSŤ**
Fiat Tipo prešiel nárazovými testami organizácie Euro NCAP v roku 2016 so štvorhviezdičkovým hodnotením. V záverečnej správe bola vyzdvihnutá úroveň ochrany posádky pri čelnom a bočnom náraze, kde **Tipo poskytuje veľmi dobrú ochranu cestujúcim rôznych veľkostí.** V týchto disciplínach získalo testované auto maximálny počet bodov. **Práve obmedzená ponuka asistenčných systémov ubrala z celkového hodnotenia jednu hviezdičku.**
TOP PRVKY
**CITY:** Pri parkovaní v meste dokáže funkcia City zmeniť nastavenie posilňovača a uľahčiť tak prácu s volantom pri manévrovaní v meste.
**ŠTART-STOP:** Motoristami nenávidený systém, ktorého cieľom je znížiť emisie CO₂ pri státí na križovatkách, môžete v modeli Tipo natrvalo vypnúť.
**MOBILNÉ APLIKÁCIE:** Vďaka možnosti zrkadlenia obrazovky telefónu prostredníctvom Android Auto a Apple CarPlay budete môcť za jazdy bezpečne telefonovať, počúvať vlastnú hudbu či premietať navigáciu z vlastného smartfónu.
**BEZPEČNÉ PARKOVANIE:** Príplatková parkovacia kamera s dynamickým znázornením smeru umožní jednoduchšie a rýchlejšie zaparkovať vozidlo (+200 €). V základnej výbave sú dostupné len parkovacie senzory (+150 €).
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!