### Najťažšia úloha je tá, ktorá práve stojí pred vami. To si mysleli aj konštruktéri značky Ford, keď sa postavili nad pomyselný biely papier a začali pracovať na zadaní modelu Ford Focus štvrtej generácie.
Veď modelový rad sa svojimi jazdnými vlastnosťami od začiatku radil na vrchol svojej triedy. Už prvá generácia z roku 1998 očarila kombináciou komfortu a presnosti natoľko, že VW zverboval zodpovedného konštruktéra. Výsledok? Najbližší Golf dostal drahú viacprvkovú zadnú nápravu.
Keď už hovoríme o zadnej náprave. Čože to nosí štvrtá generácia Focusu pod evolučne upraveným plechovým oblekom na novej, mimoriadne tuhej platforme C2? Na to nám odpovedal Joe Bakay, viceprezident Fordu pre technický vývoj, keď nás exkluzívne vozil v testovacom centre pri belgickom meste Lommel.
Príplatkové adaptívne tlmiče štvordverovej verzie reagujú v milisekundách. Viac miesta vzadu: ramená aj kolená sa jednoznačne potešia
V prípade nového Focusu sa Ford spoľahol na dve odlišné zadné nápravy. V závislosti od výkonu motora montuje buď klasickú vlečnú nápravu so špeciálne prepojenými ramenami a s tlmením bočných síl, alebo viacprvkovú nápravu s izolovanou nápravnicou. K tomu sa pridáva tuhý podvozok uchytený na špeciálne zosilnených bodoch a na požiadanie dodávané adaptívne tlmiče. Tie sú také rýchle, že ak predné kolesá nabehnú na nerovnosť, zadné už budú pripravené na jej čo najlepšie utlmenie. Každá verzia navyše dostane svoje vlastné nastavenie podvozka. Až po samostatné predné a zadné čapy kolies vo verzii Crossover Active.
Na požiadanie LED alebo Matrix LED svetlá, prívod vzduchu pred predným kolesom
A čo všetko má ešte novinka lepšie, ako jej celosvetovo mimoriadne úspešný predchodca (v rokoch 2012 a 2014 najpredávanejšie auto na svete, v Európe predaných 7 miliónov kusov)? Ponuka priestoru, asistenčné systémy či pohonné jednotky tretej generácie nechali iba málo nesplnených predstáv. To sa už nedá povedať o tvare palubnej dosky, útulnosti či o ovládaní. Pre mnohých bola palubná doska prehnane výrazná, ovládanie nezrozumiteľné a menu si vyžadovalo dlhé privykanie.
To je už preč. Vo Forde výrazne poupratovali a na hlbšie posadenú palubnú dosku namontovali 8-palcovú voľne stojacu obrazovku, ktorá nahrádza niektoré tlačidlá. Pri zoznamovaní sa s ovládaním vás už nebude oblievať pot. Povrchové plochy sú príjemnejšie, ovládanie jasne označených tlačidiel bezproblémové. Štedrosťou oplýva aj ponuka vnútorného priestoru, ktorá podľa Forda patrí na špičku triedy. Začína sa to už užšou stredovou konzolou. Čísla hovoria o väčšej dĺžke aj o dlhšom rázvore, operadlá predných sedadiel sú tenšie. Zároveň však pohodlné a telo v zákrutách podržia, takže žiaden problém.
Interiér: hodnotný, jednotný, zrozumiteľný. Prepínač jazdných režimov sériovo, k nemu jemne naladený elektrický posilňovač riadenia.
## Podvozok? Jasné, že špička.
Prejavuje sa to najmä v momente, keď Joe preletí zákrutu so zopár nechutnými nerovnosťami. K rýchlosti neprispieva iba sériovo dodávaný prepínač jazdných režimov a presne nastavený elektrický posilňovač riadenia. Auto sa dá smerovať aj bez neho. Kto vie, ako na to, nasmeruje do zákruty aj zadnú nápravu. Aj o tom je typická hravá ovládateľnosť Focusu.
Nezaostávajú ani motory, v našom prípade 1,5-litrový trojvalec s výkonom 110 kW (150 k). Benzínový motor sa dodáva aj s výkonom 134 kW (182 k). Pod ním je litrový trojvalcový EcoBoost naladený na 63 kW (85 k), 74 kW (100 k) alebo 92 kW (125 k). Okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky môže radiť rýchlosti aj 8-stupňový automat ovládaný otočným kolieskom.
Ďalšou novinkou je vypínanie valca pri nízkej záťaži, v prípade potreby sa však rýchlo pridá. Celé sa to udeje tak svižne, že za volantom si to takmer ani nevšimnete. Celohliníkový motor má aj ďalšie zaujímavé detaily ako kombinované vstrekovanie paliva do nasávacieho potrubia aj priamo do valcov. Nafta? V ponuke ju zastupuje 4-valec s objemom 1,5 litra a výkonom 70 kW (95 k) alebo 88 kW (120 k). Pridáva sa aj 2-liter so 110 kW (150 k). Posledný menovaný ako Ford Diesel s oceľovými piestami.
Dosť bolo strojárstva, poďme na asistenčné systémy. Okrem LED svetlometov s rozpoznávaním dopravných značiek na ešte lepšie osvetlenie, je v ponuke aj radarový temopmat so zásahmi do riadenia. Jeho súčasťou je aj schopnosť zastaviť vozidlo a do troch sekúnd ho opäť rozbehnúť. Focus dokáže sám zaparkovať pozdĺžne aj priečne k vozovke, vystríha pred kolíziou s chodcami a cyklistami. Okrem toho má aj priehrštie pomocníkov typických pre túto triedu ako monitorovanie mŕtveho uhla a mnohé ďalšie vrátane head-up displeja s premietaním na špeciálne sklíčko.
Do základnej výbavy sa nedostanú prvky ako obmedzenia programovateľné do kľúča ako napríklad to, že audio sa zapne až po pripútaní posádky. A to by bola škoda, najmä ak si majiteľ dopraje systém od Bang & Olufsen s výkonom 675 W, desiatimi reproduktormi a subwooferom v batožinovom priestore. Ten v sedane pojme 341 až 1 354 dm3, kombi ponúka až 1 650 dm3.
Ford pridal na správnych miestach. Vysokú latku udržal na podvozku, pri ovládateľnosti a komforte. Interiér je útulnejší, palubná doska hodnotnejšia, ovládacie menu zrozumiteľnejšie a vnútorný hluk nižší. K tomu sa pridávajú aktuálne asistenčné systémy a primeraná multimediálna ponuka. Väčší je aj vnútorný priestor. Na pohon sa ponúkajú moderné benzínové a naftové motory, avšak nič alternatívne.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Jazdili sme na novom Forde Focus! Aké v nás zanechal dojmy?