Tatra 603 „Bruselka“: Trojoká demonštrácia moci doplatila na nové zákony

Slávne Tatry 603 poznáme ako posledné autá s prúdnicovou karosériou a štyrmi svetlami. Pôvodne však mali o jedno menej a v trojokej podobe sú unikátne, pretože ich používanie obmedzili zákony. Čítajte prečo a ako.
Vydané  Text: 
Originálny trojoký dizajn je vecou prvej verzie slávnej Tatry 603, inšpiráciu dizajnéri našli v predchádzajúcich modeloch značky. foto: Ondřej Kroutil
### Dnes si na ne spomínajú skôr pamätníci, ktorí ich ešte videli na cestách, hoci sa im takýto pohľad nenaskytoval často. Trojoké tatrovky boli tie prvé, avšak tie, ktoré si vybavujeme v pamäti, mali celkom jednoznačne štyri svetlá – pozrieme sa na dobové fotografie a áno, svetlá sú štyri. Vždy a všade. Nie vždy to však bolo takto, pôvodné tri svetlomety boli časom vytlačené kvôli legislatíve. Päťdesiate roky dvadsiateho storočia boli pre slovenskú i českú suverenitu kritické obdobie. Komunistická represia zasahovala aj do automobilového priemyslu a značka Tatra nemala povolenie vyrábať osobné automobily. Takúto možnosť jej vláda odoprela so záverom, že v jej kopřivnickom výrobnom závode sa budú vyrábať už iba nákladiaky a výroba slávneho modelu 600 Tatraplan sa v roku 1951 presunula do Mladej Boleslavi. Aj našim komunistom však bolo po čase jasné, že špičkové sovietske automobily budú dostupné iba pre úzky okruh najvyšších štátnych predstaviteľov a ostatným sa ujde iba síce krásna, ale zaručene dosluhujúca Tatra T87. Pozastavenie, ale znovuobnovenie vývoja Tatry 603 preto spájame s osobnými záujmami predstaviteľov vtedajšej moci. Zaujímavosťou pritom je, že vývoj modelu tajne pokračoval aj v období, keď sa Tatrovka oficiálne nemohla zaoberať osobnými automobilmi. Pokyn na opätovné formálne spustenie vývoja nového reprezentačného vozidla Tatre vydalo Ministerstvo strojárenstva v roku 1953.
Tatra 603 - prvá maketa z roku 1955, foto: Ondrej Ertl zdroj: Wikimedia Commons
Už v roku 1955 automobilka postavila prvý prototyp modelu 603, ktorý odprezentovala na československom strojárenskom veľtrhu v Brne v tom istom roku. Vozidlo zožalo úspech, pretože síce využívala podobné dizajnové princípy ako T87, interpretovala ich v modernejšej kompaktnejšej forme. O dizajn novinky, ktorý ešte aj dnes pôsobí futuristicky, sa zaslúžil František Kardaus pod vedením Vladimíra Popelářa. V priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov vznikla desaťkusová overovacia séria a napokon sa započala malosériová výroba historicky posledného automobilu s prúdnicovou karosériou, ktoré Tatra vyrábala od roku 1933 počnúc modelom 77.
Tatra 2-603, Modell ´69 (posledná verzia), (1969), foto: Ondrej Ertl (2005) zdroj: Wikimedia Commons
A odkiaľ sa vzala prezývka „Bruselka“? Tatra 603 sa stala víťazom výstavy EXPO 58 v Bruseli, čím vzbudila pozornosť aj mimo našich hraníc. Tatra 603 sa vyrábala v rokoch 1955 až 1975 a dala sa opísať ako luxusný aerodynamický sedan pre pôvodne šesť, neskôr päť osôb. Vtipne sa poznamenávalo, že názov 603 bol odvodený od samotných vlastností nového auta: odviezla 6 ľudí, 0 ľudí si ju mohlo dovoliť a 3 bol počet obsadených miest (vodič, riaditeľ a jeho asistentka).
Interiér vozidla bol prekvapivo podobný americkým vozidlám. Náhoda? Zámer? Aj komunistom sa páčili rovnaké veci, ako imperialistom na západe. foto: Ondřej Kroutil
## Prvá verzus druhá verzia Pôvodná podoba Tatrovky 603 nadväzovala na model T87, od ktorého si požičala prúdnicovú karosériu a tiež tri predné svetlomety. Dnes sa na pôvodnú T87 pozeráme ako na dizajnový skvost a niečo krásne, avšak v 50. rokoch bol už tento automobil zastaralý a nehľadelo sa naň ako na budúcu investíciu, ako na veterán.
Prvá séria šesťstotrojky (červený model) sa vyrábala do roku 1963, čierny vozidlo pochádza z posledného výrobného roku série 1975. foto: Ondřej Kroutil
Tri svetlomety, pričom ten druhý bol práve v strede, sa však v Tatre 603 dočkali modernizácie, ktorá dnes nepôsobí veľmi esteticky. Automobil mal vpredu rozmerný ovál, v ktorom boli pod sklami svetlá, oddelené od seba boli chrómovými prepážkami. V pôvodnej T87 boli tieto svetlomety fyzicky oddelené a každé zo svetiel z karosérie vystupovalo, v 603-jke zaúradovala snaha o čo najlepšie aerodynamiku. Vystúpené svetlá by jej škodili. Stredové svetlo malo byť pôvodne natáčacie, avšak z dôvodu optimalizácie výrobných nákladov a tiež kvôli priestorovej náročnosti technického vyhotovenia sa od tejto funkcie upustilo.
Originálny trojoký dizajn je vecou prvej verzie slávnej Tatry 603, inšpiráciu dizajnéri našli v predchádzajúcich modeloch značky. foto: Ondřej Kroutil
## Prečo sa odstránili tri svetlá? Druhá verzia Tatry 603 už mala štyri svetlá rozdelené do dvojíc. Je pravdou, že sa zachovala centrálna pozícia uloženia svetlometov, avšak pridanie jedného svetla dokonale zmenilo charakter pôvodného vozidla.
Dnes je trojoká Tatra unikát preto, lebo ich veľa nezostalo. Väčšina vozidiel prvej verzie s tromi svetlami musela byť prerobená tak, aby spĺňala moderné legislatívne nároky na automobily pohybujúce sa po verejných komunikáciách. Vtedajší majitelia teda nemali inú možnosť, ako svoj papalášsky automobil nechať prerobiť tak, ako to žiadali nové zákony. Tí, ktorí si automobily ponechali v pôvodnej podobe a na roky ich odstavili kdesi do garáží a súkromných zbierok, majú dnes vyhraté: môžu sa pochváliť vlastníctvom unikátu.
Autorádio malo byť údaje domácej výroby, nebola to však pravda. Zaujímavosťou je, že aj po viac ako polstoročí hraje stále dobre. foto: Ondřej Kroutil
V dnešnej dobe sa dajú na internete kúpiť také predné masky, ktoré vedia pôvodným Tatrovkám prinavrátiť ich pôvodný charakter, to je však už iba akási náplasť. Druhá verzia Tatry sa zvyčajne nesie označenie 603-2 a až do roku 1975 sa jej vyrobilo skutočne dostatok: až 20 422 kusov. Pre tento počet sa šesťstotrojka stala najrozšírenejším modelom značky Tatra.
Vzduchom chladený 8-valec bol príznačný svojím zvukom. Bol uložený vzadu a poháňal zadné kolesá. foto: Ondřej Kroutil
## Technické vyhotovenie Tatra 603 bola poháňaná vzduchom chladeným 8-valcovým OHV motorom s objemom 2,5 l, umiestneným za zadnou nápravou. Prvé verzie disponovali maximálnym výkonom 73 kW, posledné verzie dosahovali 77 kW (105 k), motor poháňal cez štvorstupňovú prevodovku zadnú nápravu. Zaujímavosťou je, že brzdy boli spočiatku bubnové, od konca roku 1968 sa už kotúčové objavovali na všetkých kolesách, vyrábané boli pod licenciou spoločnosti Dunlop Tyres. Predná náprava bola typu McPherson, maximálna rýchlosť bola formálne 160 km/h, v praxi však Tatrovky umožňovali rýchlejšiu jazdu pre svoju vysokú stabilitu a dobrú aerodynamiku.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia