Ford oslavuje 115 rokov! Toto ste o automobilke nevedeli…

Automobilka Ford bola **založená 16. júna 1903** v meste Detroit s podporou 12 investorov, medzi ktorými boli aj bratia John Dodge a Horace Dodge. Netrvalo dlho a spoločnosť začala rýchlo expandovať, a to najmä vďaka inováciám a nápadom šéfa automobilky, Henryho Forda. V roku 1908 **spustili masovú výrobu prvého ľudového vozidla.** Model T bol revolučným automobilom, ktorý navždy zmenil výrobný proces všetkých… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Automobilka Ford bola **založená 16. júna 1903** v meste Detroit s podporou 12 investorov, medzi ktorými boli aj bratia John Dodge a Horace Dodge. Netrvalo dlho a spoločnosť začala rýchlo expandovať, a to najmä vďaka inováciám a nápadom šéfa automobilky, Henryho Forda. V roku 1908 **spustili masovú výrobu prvého ľudového vozidla.** Model T bol revolučným automobilom, ktorý navždy zmenil výrobný proces všetkých automobiliek a spropagoval značku Ford nielen v USA, ale aj v zahraničí. Dnes môžeme byť spoločnosti vďační za uvedenie hneď niekoľkých ikonických vozidiel, ako napríklad **Mustang, Focus, Fiesta, GT či F-150.** Na počesť tomuto významnému výročiu sme sa rozhodli spísať niekoľko zaujímavých faktov o automobilke Ford, o ktorých ste zrejme nevedeli. **1. Model T bol najlepšie predávaným vozidlom aj niekoľko rokov po tom, čo zastavili výrobu** Prvé auto vyrobili už v roku 1908 a do roku 1914 sa z Modelu T stalo najpredávanejšie auto na svete. Celkovo sa spoločnosti **podarilo vyrobiť viac ako 15 miliónov kusov** a až deväť z desiatich áut na svete malo v danom období na prednej kapote logo automobilky Ford. Aj napriek tomu, že výrobu ukončili už v roku 1927, **štatisticky išlo o najpredávanejšie vozidlo až do roku 1972** keď štafetu prevzal VW Chrobák (Beetle) .
**2. Henry Ford vyrobil prvé auto už v roku 1896** Model T nebol prvým autom, ktoré Henry Ford vyrobil. Celých pätnásť rokov predtým skonštruoval vozidlo, ktoré využívalo kolesá z bicyklov, agregát disponoval štyrmi konskými silami a namiesto volantu musel vodič využívať pákový systém.**Ford vyrobil len tri kusy, ktoré predával za 200 dolárov.** Neskôr sa mu jeden exemplár podarilo odkúpiť späť za 60 dolárov, **v súčasnosti je vystavený v múzeu Henryho Forda.**
**3. Zavedenie pásovej výroby** S narastajúcim záujmom o automobily musel Henry Ford vymyslieť nový spôsob, ako znížiť čas potrebný na výrobu auta. So samotným nápadom prišiel William Klein, ktorý sa nechal **inšpirovať systematickým procesom zabíjania zvierat na bitúnku.** Finálny koncept pásovej výroby bol zavedený v roku 1913 a proces skladania automobilu **skrátili z 12,5 na 1,5 hodiny.**
**4. Konštrukčná chyba zabila 900 ľudí** Ford Pinto bol predstavený v roku 1971 a veľmi rýchlo si získal priazeň mnohých motoristov, čoho dôkazom bolo aj 328 000 predaných kusov hneď prvý rok po uvedení do výroby. Neskôr sa však ukázalo, že **auto disponuje závažnou konštrukčnou chybou, o ktorej automobilka Ford vedela.** Pri náraze zozadu dochádzalo vážnym poškodeniam palivovej nádrže a v mnohých prípadoch auto dokonca explodovalo. Vyšetrovanie preukázalo, že vo Forde nielenže o chybe vedeli, ale dokonca si **zaplatili štúdiu, podľa ktorej bolo lacnejšie chybu ignorovať a riešiť súdne spory než ju opraviť a zachrániť tým ľudské životy.**
**5. Vláda pikapov** **Pikapy série „F“ sú najlepšie predávanými vozidlami v Amerike už 36 rokov po sebe.** Samotná výroba týchto vozidiel začala v roku 1948 a dnes táto kategória láme predajné rekordy v krajine. Len v roku 2016 sa v USA predalo 820 799 kusov tohto modelu a celkovo ich zišlo z výrobného pásu už viac ako 35 miliónov.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia