SUV-sedan? Dizajnéri z Maybachu, komu tým prospejete?!

História automobilového dizajnu pamätá aj divoké experimenty výrobcov s atypickými karosériami, tie včas často miznú z očí verejnosti do zatratenia a sú iba občasnou demonštráciou čias, kedy ani dizajnéri nevedeli, čo vlastne chceli dosiahnuť.
Vydané  Text: 
Nie je to tak dávno, čo sme prvýkrát zhliadli fotografie Aston Martin Lagonda v modernej podobe. Toto karosárske vyhotovenie ešte patrilo k tým krajším, čo sa však nedalo povedať o verzii Lagonda Shooting Brake zo 70. rokov. Mnohí sa kriticky pozerali aj na BMW X6, Porsche Panamera, BMW 5GT a ideu o štvordverovom kupé, avšak časom sme si na ne zvykli a považujeme ich za samozrejmú súčasť ponuky predajcov. Jeden z tých novších atypov, ktoré sme spoznali v apríli tohto roka, je aj koncepčný automobil Vision Meredes-Maybach Ultimate Luxury. Doteraz bol Maybach vnímaný ako superznačka s najlepšími limuzínami na svete, respektíve s najkrajším a najdlhším dvojdverovým kupé Mercedes-Maybach Vision 6. Skvostné koncepčné modely, ktoré vychádzajú pod hlavičkou koncernu Daimler a jeho značky Mercedes-Benz sú akousi upútavkou na to, čo môžeme v nasledujúcich rokoch očakávať na poli okázalého luxusu a prestíže.
V apríli sa teda Maybach predviedol aj ako výrobca SUV – a rovno toho najluxusnejšieho, aký bol kedy navrhnutý. Vraj ani Bentayga od Bentley sa nechytá, hoci prvé SUV od Maybachu je iba konceptom. A divokým. Maybach v tomto prípade zopakoval rovnakú vec, ktorú pred ním vykonalo a možno oľutovalo niekoľko iných automobiliek. Nasilu experimentovať s karosárskymi verziami automobilov niekedy prinesie osoh, pripomeňme si trendové SUV-kupé, ale spojením sedanu a SUV-čka skrátka nevznikne nič pekné.
Ale pekne poporiadku. Merecedes-Maybach Ultimate Luxury by mal byť najluxusnejším SUV-čkom na svete a súdiac jeho predné partie, aj najkrajším. Skutočne, predná maska s masívnou vertikálnou mriežkou a minimalistickými svetlometmi celkom jednoznačne prezrádza príbuznosť s Mercedesmi a Maybachmi, avšak v ešte robustnejšej interpretácii.
Koncept má rozmery 5260×2110×1764 mm (dך×v), pohon je výlučne elektrický, štyri motory majú spoločný výkon až 750 konských síl. Napája ich trakčná batéria s kapacitou 80 kWh, ktorá je schopná automobil poháňať asi 500 kilometrov. Koncept sľubuje superrýchle nabíjanie: 100 kilometrov za 5 minút. Nie je to paráda? Je, ale iba na papieri a v prípade, že bude majiteľ vozidla vlastniť a prevádzkovať vlastnú elektráreň. Nabíjačka potrebná na takúto rýchlosť dobíjania by musela mať výkon až 350 kW, čo je dnes nonsens. Výrobca pritom tvrdí, že takýto enormný tok energie možno preniesť aj prostredníctvom súčasných štandardizovaných konektorov CCS. A vám to príde absurdné, vedzte, že Mercedes-Maybach chce k tomuto ponúknuť ešte aj možnosť bezdrôtového nabíjania. To znamená, že si auto iba pristavíte do luxusnej garáže svojej luxusnej rezidencie, v podlahe ktorej bude indukčná platňa na bezdotykový prenos energie.
Interiér obsahuje to, čo nazveme moderný luxus. Žiadne zbytočné ozdoby, ale do detailov prepracované sedadlá ovládače, prestížne materiály (vrátane „magického ebenového dreva“) a maximálny komfortný balíček Energizing. Kombinácia bieleho čalúnenia, medených metalických plôch, dreva a modrých akcentov upozorňujúcich na elektrický pohon je vskutku pôsobivá.
Pútavým „detailom“ je šialene vysoká stredová konzola, ktorá sa ťahá naprieč celým interiérom vozidla a slúži ako lakťová opierka pre všetkých štyroch pasažierov vrátane vodiča. V tejto konzole nachádzame odkladacie priestory a tiež plochy navrhnuté na stolovanie čaju, čím Mercedes-Maybach mieni osloviť čínskeho zákazníka. V odkladacom priestore dokonca pasažieri nájdu zbierku čajov, ktoré si môžu pripraviť priamo počas jazdy. Klobúk dole. Koncepčný automobil Mercedes-Maybach Ultimate Luxury je pôsobivý a krásny, až kým sa nepozriete na jeho zadné partie. Vtedy sa začnete pýtať, prečo len toto výrobca dopustil. A na čo? Karoséria kombinuje SUV s sedan, takže vo výsledku automobil vyvoláva viac otázok ako nadšenia. Prečo pasažierom uberať z batožinového priestoru? A komu by sa vôbec páčil takýto nezvyčajný dizajnový hybrid, keď tu už máme krásne tradičné SUV-čka a SUV-kupé? Nehovoriac o rozdelení zadného okna na dve polovice, ktoré ešte viac podporuje kladenie otázok o zmysle.







Inzercia

Inzercia