Veľké automobilky ovplyvňujú ceny náhradných dielov vo svojej prospech, ukazuje najnovšie odhalenie

Ďalší automobilový škandál na obzore.
Vydané  Text: 
Peugeot 301 v teste pre magazín auto motor a šport (ilustračné foto)

Manipulácia s cenami originálnych náhradných dielov je možno nelegálna, tvorca špeciálneho softvéru svoje postupy a produkt obhajuje.

Automobiloví výrobcovia Peugeot, Jaguar Land Rover (JLR) a Renault sú zapletení do najnovšej kauzy, ktorá sa môže vyvinúť do veľkého škandálu. Zistenia francúzskeho spravodajské titulu Mediapart poukazujú na špeciálny softvér využívaný uvedenými automobilkami, ktorý upravuje ceny náhradných dielov podľa predpokladaného dopytu po nich. V praxi by to mohlo znamenať aj to, že automobilky zvýšia ceny tých náhradných dielov, o ktoré je záujem najčastejšie bez ohľadu na to, aká je ich reálna trhová hodnota a výrobné náklady. Automobilky si vďaka špeciálnemu softvéru od spoločnosti Accenture za posledných desať rokov v príjmoch prilepšili o jednu miliardu eur, uvádza Reuters vo svojom článku.

NEPREHLIADNITE!

Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu

ERIK STRÍŽ

Nový Dieselgate! Daimleru hrozí pokuta 3,75 mld eur za falšovanie emisií naftových motorov

ERIK STRÍŽ




Spoločnosť Accenture, ktorá špeciálny softvér dodáva, popiera, že by bol jej softvér neférový k motoristom, jeho cieľom je zvyšovať efektivitu u jej klientov. Riešenie tohto typu umožňuje naceňovať náhradné diely tak, aby reagovali na aktuálnu situáciu na trhu a aby z nej výrobca ťažil čo najviac, pôvodný účel softvéru bol však údajne odlišný. Pôvodný tvorca softvéru, Laurent Boutboul, aktuálne žaluje spoločnosť Accenture o sumu 33 miliónov eur, pretože podľa jeho názoru poškodila jeho reputáciu tým, že softvér ponúkala na odlišný účel. Pôvodným účelom softvéru bolo údajne reagovať napríklad na infláciu. Problematickým bodom sporu tiež môže byť skutočnosť, že spoločnosť Accenture uvedeným softvérom poškodila európske pravidlá hospodárskej súťaže tým, že využívala neverejné informácie od Renaultu pre účely nastavovania naceňovania produktov v automobilke PSA. Podľa Reuters sa žaloba a celý prípad týka rokov 2009 až 2015, pričom okrem Jaguar Land Rover nemá od ďalších automobiliek potvrdenú otázku, či softvér od Accenture využívajú dodnes. Dokumenty týkajúce sa prípadu boli získané francúzskym spravodajským serverom Mediapart a zdieľané s Reuters a EIC, sieťou európskych vyšetrovacích spravodajských služieb.







Inzercia

Inzercia