To najdôležitejšie z nového cestného zákona v kocke

Žiadna „Kaliho pomsta“ nenastala, zmeny v cestnom zákone sú pre motoristov prevažne pozitívne.
Vydané  Text: 
V súvislosti s novelizovaným cestným zákonom sa na internete vedú kritické diskusie a často sa pri nich skloňuje pojem „Kaliho pomsta“. Pri dôslednejšom preštudované si noviniek však každý solídny motorista musí uznať, že žiadna pomsta sa nedeje a v konečnom dôsledku vychádzajú v ústrety samotným držiteľom a majiteľom osobných automobilov a iných motorových vozidiel. Negatívne sa na zmeny budú pozerať špekulanti, autobazáre stáčajúce kilometre a podvodníci, ktorí renovujú havarované automobily a ďalej ich predávajú ako „nikdy nebúrané“ s odstráneným drahým filtrom pevných častíc.

Nový zákon z dielne ex-minister vnútra Roberta Kaliňáka nadobudol účinnosť 20. mája 2018, niektoré z jeho bodov prídu do platnosti až 1. januára 2020, nižšie uvedené zmeny sú už v platnosti.

#1 Dôslednejšie sledovanie najazdených kilometrov na viac miestach

Centrálny európsky register najazdených kilometrov síce ešte nefunguje, ale Slovensko využije svoj celoštátny register. Tento register bude aktualizovaný o zistenia akéhokoľvek autoservisu, autobazára, lízingovej spoločnosti či poisťovne, ktoré prídu s konkrétnym vozidlom do kontaktu. Stav odometra sa tak nebude čítať iba pri STK, čo dávalo prakticky voľné ruky nepoctivým predajcom. Na nové odčítanie údajov z odometra nie je potrebný súhlas majiteľa vozidla a novinka pomôže lepšie odhaľovať skutočný stav najazdených kilometrov.

#2 Absolútny zákaz nezákonnej manipulácie s vozidlami

Najčastejšie kritizovaný bod novely cestného zákona sa týka tuningu. Nový zákon nebráni tuningu, pretože ten môže v zákonných medziach existovať aj naďalej. Zakazuje sa však taká úprava vozidiel, ktorá by upravovala údaje sledované na STK a EK, vrátane tej fyzickej: odstraňovanie DPF je po novom zakázané zákonom a za neoprávnené zásahy do emisného systému vozidla, príp. iných súčastí automobilu, hrozia pokuty vo výške od 3 000 do 100 000 eur.

V praxi to znamená, že policajti budú môcť trestať 20-ročných chlapcov, ktorí si na auto namontujú krídlo a nebudú ho mať zapísané v osvedčení o evidencii. Na druhej strane sa rovnakým zákonom zabráni špekulantom, ktorí prestavajú „totálky“ na autá s popisom „nikdy nebúrané“, avšak s modifikovaným výfukovým systémom, zaslepeným EGR, odstráneným DPF-kom a podobne. Problém spočíva v tom, že sankcie hrozia aj tým majiteľom automobilov, ktorí boli podvedení a kúpili si auto s odstráneným DPF, za ktoré teraz zodpovedajú.

#3 Zavedenie emisných plakiet pre nízkoemisné zóny

Týmto bodom Slovensko vychádza v ústrety Európskej únii a jej dlhodobému zámeru znižovať vplyv dopravy na životné prostredie. Zavedenie emisných zón je potrebné legislatívne pripraviť a toto je práve ten prípad: automobily získajú plaketu na čelné sklo, s ktorou budú mať prístup aj do nízkoemisných zón. Plakety dostanú automobily s motormi od emisnej normy Euro 3 a novšie.

#4 Pri predaji a kúpe auta musí byť v zmluve VIN číslo a údaje z odometra

Na každej kúpno-predajnej zmluve, kde je predmetom motorové vozidlo, musí byť po novom nevyhnutne uvedené výrobné VIN číslo automobilu a tiež aktuálne presné údaje z odometra (stav najazdených kilometrov). Táto inovácia sa týka iba právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov, „bežných ľudí“ sa zatiaľ netýka. Ak však kupujete auto z autobazára, tieto údaje na zmluve byť musia. V opačnom prípade hrozí predajcovi pokuta vo výške 500 až 3 000 eur.

#5 Možnosť prihlásiť auto s volantom vpravo

Slovensko po viac ako dvoch desaťročiach otvorí svoj trh aj pre automobily s pravostranným riadením, keďže umožní ich evidenciu. Zákon sa týka výlučne automobilov kategórie M1 (bežné osobné automobily) a tých, ktoré prejdú nutnými technickými zmenami, konkrétne:
• osvetlenie a svetelná signalizácia vozidla;
• nepriamy výhľad z vozidla (prevažne úprava veľkosti zrkadiel);
• stierače musia vyhovovať našim normám.

Tieto zmeny nebudú uvedené priamo vo veľkom techničáku, ale na samostatnom protokole o vykonaných zmenách. Aj so zohľadnením cien uvedených úprav by sa mala kúpa vozidla s pravostranným riadením stále vyplatiť.

#6 Emisná kontrola s výsledkom „Dočasne spôsobilé“

Výsledkom emisnej kontroly vozidla už nebude iba súčasné „spôsobilé“ alebo „nespôsobilé“, ale pridá sa aj výsledok „dočasne spôsobilé“. Uplatní sa vtedy, keď je bude na vozidle nájdená odstrániteľná chyba. Na jej odstránenie bude mať majiteľ vozidla 60 dní, kedy sa musí opäť podrobiť EK. Ak automobil neprejde ani tentokrát (v dôsledku chyby alebo nedostavenia sa), dostane výsledok „nespôsobilé“.

#7 Nové termíny pre STK a EK

• Osobné automobily kategórie M1 a úžitkové kategórie N1 ostávajú bez zmeny.
• STK a EK pre motocykle a trojkolky kategórie L1e a L2e  a vozíky O1 sa rušia celkovo;
• veľké motocykle (L3e až L7e), traktory a prívesné vozíky (O2) – TK po 6 rokoch a následne každé 2 roky (doteraz po 4 rokoch a následne každé 2 roky);
• motocykle L3 do 11 kW majú TK na 4 roky (nie na 2);
• traktory s maximálnou rýchlosťou vyššou ako 40 km/h – lehoty sa nemenia a platia pôvodné – 1. kontrola po 4 rokoch a následne každé 2 roky.

#8 Nižšie pokuty za nestihnuté STK a EK

• do 15 dní od udelenia pokuty jej hodnota predstavuje už len 1/3 celej sumy (55 € za STK, 55 € za EK)
• nad 15 dní budete musieť uhradiť pokutu v celej výške, 165 € za každú kontrolu;
• ak do 15 dní od udelenia pokuty odhlásite automobil z evidencie, zaplatíte iba uvedených 55 eur za každú z kontrol.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia