Výrobca pneumatík vyvíja systém varujúci na ochranu pred akvaplaningom. Senzory budú priamo v pneumatike.

Nový systém využíva pre zistenie rizika akvaplaningu dáta z kamier a snímačov v pneumatikách, ktoré vyhodnocuje inteligentný softvér. Riešenie od značky Continental by sa mohlo dostať do predaja do čoskoro.
Vydané  Text: 
Continental vyvíja systém varujúci vodičov pred akvaplaningom (foto: Continental)
Technologická spoločnosť Continental pracuje na automatickom systéme, ktorý bude vodiča varovať pred rizikom vzniku akvaplaningu. Takáto strata kontaktu pneumatiky s vozovkou, spôsobená extrémne vysokou vrstvou vody, dramaticky znižuje možnosť ovládať automobil a predstavuje významné nebezpečenstvo nehody. V budúcnosti na túto hrozbu v predstihu upozorní výstražný systém využívajúci dáta z kamier a snímačov v pneumatikách. To znamená, že vodič bude môcť dostatočne vopred upraviť rýchlosť. Taktýto výstražný systém je obzvlášť dôležitý pre autonómne vozidlá, ktoré sa musia akvaplaningu vyhnúť bez skúseností, aké má človek za volantom. Spoločnosť Continental považuje varovanie pred rizikom akvaplaningu, určené ako pre vodičom riadené, tak pre autonómne vozidlá, za ďalší krok na ceste k dosiahnutiu cieľa programu Vision Zero – cestnej doprave bez nehôd.
Hlavnou súčasťou výstražného systému pred akvaplaningom od Continentalu sú kamery (foto: Continental)

Hlavnou súčasťou výstražného systému pred akvaplaningom sú kamery

Akvaplaning vzniká, keď pneumatika nedokáže pomocou kanálikov, drážok a lamiel odviesť všetku vodu zo styčnej plochy s vozovkou. Dôležité je preto odhaliť, že sa na ceste nachádza veľké množstvo vody. K tomu Continental využíva zábery zo širokouhlých kamier, ktoré sú nainštalované v spätných zrkadlách, maske chladiča a na zadnej časti vývojových vozidiel. „V okamihu, kedy je na ceste naozaj veľa vody, zábery z kamier zaznamenávajú špecifické vzory jej rozstreku, ktoré majú kvôli vytlačovaniu pneumatikou odlišnú charakteristiku. Vďaka tomu môžeme odhaliť akvaplaning v jeho ranej fáze,“ vysvetľuje Bernd Hartmann, projektový manažér z frankfurtskej pobočky spoločnosti Continental.
Snímače uložené priamo v pneumatike vycítia riziko vzniku akvaplaningu (foto: Continental)

Snímače v pneumatike vycítia riziko vzniku akvaplaningu

Okrem snímok z kamier plánuje Continental využiť na zber údajov o podmienkach pre vznik akvaplaningu tiež dáta z pneumatík. V tomto prípade budú využité záznamy z čidiel inštalovaných priamo v plášťoch. „Využívame údaje o zrýchlení z nášho elektronického systému sledujúceho stav pneumatík a zameriavame sa na špecifické sekvencie signálov,“ objasňuje Andreas Wolf, šéf obchodnej jednotky Karoséria & Zabezpečenie spoločnosti Continental. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopný zistiť aj zostávajúcu hĺbku dezénu, vďaka čomu môže stanoviť bezpečnú rýchlosť pre dané jazdné podmienky a odovzdať túto informáciu vodičovi.

Kedy sa technológia objaví v predaji?

Montáž systému varujúceho pred akvaplaningom do produkčných vozidiel prebehne podľa odborníkov spoločnosti Continental už do nasledujúcej generácie nových modelov. Zariadenie je teraz vo výskumnej fáze. Vývojom hardvérových a softvérových častí sa zaoberajú konštruktéri spoločnosti Continental vo Frankfurte, Hannoveri a Toulouse.







Inzercia