Aj niekdajšia Škodovka vyrábala triedu S, bola ľudovým automobilom

Značka ŠKODA po vzniku Československa pomohla ľuďom sprístupniť automobily. Prečítajte si celú správu od výrobcu o tom, ako vyzerali prvé kroky automobilky od založenia Československa pred sto rokmi.
Vydané  Text: 

Zložitá ekonomická situácia Európy po skončení 1. svetovej vojny masovej motorizácii nepriala, pomery v mladučkom Československu boli v tomto ohľade ešte zložitejšie – v roku 1921 pripadal jeden automobil na 3 138 obyvateľov. Značka ŠKODA sa však dokázala najmä v 30. rokoch presadiť na domácom trhu aj v zahraničí svojimi cenovo dostupnými modelmi. Najrozšírenejším radom automobilky bol POPULAR, do konca prvej republiky ŠKODA vyrobila vyše 13 000 kusov tohto modelu v nespočetných vyhotoveniach.

Pozornosť, ktorú mladoboleslavská automobilka dlhodobo venovala cenovo dostupnejším modelom, korešpondovala s demokratickým duchom novovzniknutej republiky. Prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk v roku 1919 pri návšteve továrne Laurin & Klement v Mladej Boleslavi okrem iného povedal: „Dobre teraz chápem význam automobilu. Ja sám, skôr než som odišiel do cudziny, som sa díval na automobil nesprávne, áno, dosť naivne, vidiac v ňom luxusnú novotu… Dúfam, že automobil bude aj u nás tak všeobecne využívaný, ako je v Amerike. V Amerike má hociktorý farmár svoj automobil, ba aj lepšie situovaný robotník si môže dopriať tento dopravný prostriedok, aby sa v sobotu s celou rodinou odobral von a tam trávil svoj voľný čas, a potom v pondelok sa opäť vráti k svojej práci.“ Základ povojnovej ponuky spoločnosti Laurin & Klement tvoril osvedčený modelový rad S, vyrobený v rokoch 1911 – 1925 vo viac ako 2 000 kusoch. Priebežnú modernizáciu konštrukcie odrážali označenia sérií ako Si, Sl, Sm či So, zdvihový objem štvorvalcového motora postupne rástol z 1 771 na 2 413 ccm a najväčšia rýchlosť stúpla z približne 50 na 75 km/h, čím sa automobil nominoval do strednej triedy. Príkladom je exponát priestrannej verzie Si z roku 1918 v zbierkach ŠKODA Múzea. V prvej polovici 20. rokov sortiment doplnili ľudovejšie modely Laurin & Klement 100 a 105, viac rozšírenejším bol typ L&K 110. Populárne „stodesiatky“, ktoré istý čas niesli logá Laurin & Klement aj ŠKODA, sa vyrábali v rokoch 1925 – 1929. V množstve verzií sa ich vyrobilo takmer 3000 kusov. Za predchodcu filozofie Simply Clever môžeme považovať kombinovanú karosériu, spájajúcu výhody osobného automobilu s dvojmiestnym valníkom s užitočnou hmotnosťou 500 kg. Jednoduchou a rýchlou výmenou zadného nástavca sa úžitkový automobil, slúžiaci drobnému živnostníkovi na rozvoz tovaru, cez víkend zmenil na plnohodnotný štvormiestny osobný automobil, ako stvorený na rodinný výlet.
Model 110 z roku 1925, vyvinutý ešte v ére L&K a novo osadený aj logom ŠKODA, ponúkal výber zo širokej palety karosérií.
Konkurencieschopnosť mladoboleslavskej automobilky významne posilnilo spojenie s priemyselným gigantom ŠKODA v roku 1925 a následné rozsiahle investície, vrátane vybudovania modernej továrne s pásovou výrobou. Jej technologickým nárokom bol prispôsobený stavebnicový rad modelov ŠKODA 422, 430, 645 a 860. Prvá číslica v typovom označení vyjadrovala počet valcov, dve ďalšie výkon v koňoch. Typ 422 našiel v zložitom období hospodárskej krízy 1930 – 1932 viac ako 3 400 zákazníkov. Otvorená verzia stála v roku 1930 približne 33 000 Kč (korún československých), liter benzínu cca 2,50 Kč. Priemerný ročný plat úradníkov vtedy predstavoval 18 000 korún, úradníčok iba 10 000 Kč. K zaujímavým prvkom štandardnej výbavy patrili kvalitné hodiny, naťahované v osemdňovom cykle. Na začiatku apríla 1933 debutoval úplne nový automobil ŠKODA 420 Standard ako pádna odpoveď na hospodársku krízu. Oproti typu 422 bola jeho pohotovostná hmotnosť nižšia asi o 250 kg, predovšetkým vďaka nahradeniu rebrinového rámu podvozku centrálnym trubkovým nosníkom. Štvortaktný štvorvalec so zdvihovým objemom 995 ccm dosahoval výkon 14,7 kW, auto na 100 km spotrebovalo asi 8 litrov paliva a stálo 29 800 Kč.
Obľúbený rad POPULAR debutoval v roku 1934. Najdostupnejším prevedením sa stala „Liduška“, typ 937, s cenou od 17 300 Kč
ŠKODA 420 Standard predznamenala mimoriadne obľúbený modelový rad POPULAR, vyrábaný od roku 1934, a pre značku ŠKODA razantný nárast odbytu na československom trhu aj v zahraničí. V rokoch 1934 – 1938 bolo vyrobených viac ako 13 000 vozidiel ŠKODA POPULAR v rôznych vyhotoveniach. Spoločne s väčším modelom RAPID tvorili hlavné piliere úspechu značky ŠKODA pod vedením Dr. Karla Hrdličky. Progresívne konštrukcie modelov sa stali solídnym základom povojnovej produkcie. Vyvrcholením úsilia o skutočne ľudové vozidlo sa stala ŠKODA POPULAR 995, typ 937, vďaka svojej cene 17 300 korún trefne prezývaný „Liduška“. Vývoj a príprava jeho výroby sa kryli so záverečným obdobím prvej československej republiky, debutoval na sklonku roka 1938.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.