Aj niekdajšia Škodovka vyrábala triedu S, bola ľudovým automobilom
Značka ŠKODA po vzniku Československa pomohla ľuďom sprístupniť automobily. Prečítajte si celú správu od výrobcu o tom, ako vyzerali prvé kroky automobilky od založenia Československa pred sto rokmi.
Vydané Text: Tlačový servis
Zložitá ekonomická situácia Európy po skončení 1. svetovej vojny masovej motorizácii nepriala, pomery v mladučkom Československu boli v tomto ohľade ešte zložitejšie – v roku 1921 pripadal jeden automobil na 3 138 obyvateľov. Značka ŠKODA sa však dokázala najmä v 30. rokoch presadiť na domácom trhu aj v zahraničí svojimi cenovo dostupnými modelmi. Najrozšírenejším radom automobilky bol POPULAR, do konca prvej republiky ŠKODA vyrobila vyše 13 000 kusov tohto modelu v nespočetných vyhotoveniach.
Pozornosť, ktorú mladoboleslavská automobilka dlhodobo venovala cenovo dostupnejším modelom, korešpondovala s demokratickým duchom novovzniknutej republiky. Prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk v roku 1919 pri návšteve továrne Laurin & Klement v Mladej Boleslavi okrem iného povedal: „Dobre teraz chápem význam automobilu. Ja sám, skôr než som odišiel do cudziny, som sa díval na automobil nesprávne, áno, dosť naivne, vidiac v ňom luxusnú novotu… Dúfam, že automobil bude aj u nás tak všeobecne využívaný, ako je v Amerike. V Amerike má hociktorý farmár svoj automobil, ba aj lepšie situovaný robotník si môže dopriať tento dopravný prostriedok, aby sa v sobotu s celou rodinou odobral von a tam trávil svoj voľný čas, a potom v pondelok sa opäť vráti k svojej práci.“ Základ povojnovej ponuky spoločnosti Laurin & Klement tvoril osvedčený modelový rad S, vyrobený v rokoch 1911 – 1925 vo viac ako 2 000 kusoch. Priebežnú modernizáciu konštrukcie odrážali označenia sérií ako Si, Sl, Sm či So, zdvihový objem štvorvalcového motora postupne rástol z 1 771 na 2 413 ccm a najväčšia rýchlosť stúpla z približne 50 na 75 km/h, čím sa automobil nominoval do strednej triedy. Príkladom je exponát priestrannej verzie Si z roku 1918 v zbierkach ŠKODA Múzea. V prvej polovici 20. rokov sortiment doplnili ľudovejšie modely Laurin & Klement 100 a 105, viac rozšírenejším bol typ L&K 110. Populárne „stodesiatky“, ktoré istý čas niesli logá Laurin & Klement aj ŠKODA, sa vyrábali v rokoch 1925 – 1929. V množstve verzií sa ich vyrobilo takmer 3000 kusov. Za predchodcu filozofie Simply Clever môžeme považovať kombinovanú karosériu, spájajúcu výhody osobného automobilu s dvojmiestnym valníkom s užitočnou hmotnosťou 500 kg. Jednoduchou a rýchlou výmenou zadného nástavca sa úžitkový automobil, slúžiaci drobnému živnostníkovi na rozvoz tovaru, cez víkend zmenil na plnohodnotný štvormiestny osobný automobil, ako stvorený na rodinný výlet.Model 110 z roku 1925, vyvinutý ešte v ére L&K a novo osadený aj logom ŠKODA, ponúkal výber zo širokej palety karosérií.
Obľúbený rad POPULAR debutoval v roku 1934. Najdostupnejším prevedením sa stala „Liduška“, typ 937, s cenou od 17 300 Kč
Inzercia