Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu
Digitalizácia automobilov a snaha automobiliek udržiavať svoju techniku „pod pokrývkou“ vyvolávajú celkom novú a nebezpečnú situáciu na trhu s pozáručnými opravami.
Vydané Text: Erik Stríž
Aftermarket sa stretáva s pomerne novým a zdanlivo ťažko riešiteľným problémom. Obrovské množstvo náhradných dielov na automobily je nemožné presne idenfitikovať alebo kategorizovať a vraj sa situácia stále zhoršuje.
Moderné automobily sú mimoriadne komplikované stroje, ktorých úlohou už dávno nie je iba doprava z bodu A do bodu B. Nespočetné možnosti personalizácií interiérov a exteriérov, technického vyhotovenia a doslova nepreberné množstvo modelov vytvára chaos v aftermarkete. Súčasná situácia je vraj natoľko vážna, že Európska komisia nechala vypracovať komplexnú správu od agentúry Ricardo o o prístupe k informáciám o opravách a údržbe vozidiel (RMI – ang. – repair and maintenance information), najmä pokiaľ ide o identifikáciu dielov. Ukázalo sa, že aftermarket sa stretáva s nedostatočnou informovanosťou o jednotlivých náhradných dieloch, na základe čoho trpí jeho konkurencieschopnosť. V skratke to znamená, že zákazníci prichádzajú do servisov s poruchami, ktoré si vyžadujú výmenu dielov, avšak servis nemá šancu zistiť, o aký diel vlastne ide.
Problémom je okrem neefektívne fungujúceho systému vzájomnej informovanosti aj skutočnosť, že jednotlivé diely sa líšia nielen medzi jednotlivými modelmi automobilov, ale aj v rámci jednej modelovej série podľa úrovne výbavy či verzie. Na prvý pohľad totožné náhradné diely tak nemusia byť kompatibilné s autom v servise.
Do štúdie bolo zapojených 167 respondentov – účastníci trhu aftermarkete – produkujúce a podieľajúce sa na dodávkach náhradných dielov (výrobcovia a distribútori). Respondenti odhadovali, že 10 percent všetkých objednávok obdržaných za posledných 12 mesiacov nebolo identifikovateľných, najmä kvôli nedostatku prístupu k identifikačným informáciám o dielach.
75 percent respondentov sa domnieva, že percento dielov, ktoré nemôžu byť jednoznačne identifikované v katalógoch, sa v najbližších 5 rokoch bude zvyšovať, a najväčší podiel respondentov (48 percent) očakáva až výrazný nárast.
Podľa respondentov to je spôsobené dvoma hlavnými dôvodmi. Po prvé, rastúca zložitosť technológií vozidiel vyplývajúce z digitalizácie a zvýšenie počtu modelov vozidiel a rozmanitosti ich vybavenia. Po druhé, výrobcovia vozidiel nechcú zdieľať informácie o vozidlách, aby si udržali konkurenčnú výhodu, uvádza správa.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia