Čo sa stane, ak elektromobil dosiahne dojazd 0 km? Veľké prekvapenie.
Keď sa na displeji elektromobilu objaví nulový dojazd, končí všetka sranda. Alebo práve naopak, začína.
Vydané Text: Erik Stríž
Keď som začiatkom minulého roka testoval elektromobil Mercedes-Benz triedy B, dostal som sa do veľmi nepríjemnej situácie – dojazd na displeji ukazoval už iba niekoľko kilometrov a ja som v januárovej zime trčal v dopravnej zápche, bez vyhrievania, bez rádia, aby som šetril energiu. Skrátka, človek má auto za desiatky tisíc eur, ale nemôže si v ňom ani vypočuť rannú šou Juniora s Marcelom, pretože by asi nedorazil do práce.
Našťastie sa mi podarilo pri ministerstve hospodárstva v Bratislave nájsť jednu voľnú nabíjačku a pripojiť tichý modrý Mercedes práve do nej. Mal som na mále a už som sa celkom bál, že mi to drahé auto zastaví na ceste a ja si budem musieť volať asistenčnú službu, aby ma odtiahla.
Je to problém, s ktorým sa z času na čas stretne asi každý majiteľ elektromobilu. Nabíjanie trvá dlho a predovšetkým v zime úroveň nabitia trakčných batérií klesá podozrivo rýchlo.
Nepríjemná situácia, avšak počas celkom pekného slnečného dňa kdesi v USA, sa udiala aj dvojici mladých mužov, ktorí jazdili elektromobil Tesla Model 3. Zatiaľ, čo vodič a entuziasta elektromobility bol nadšený z toho, že šoféruje Teslu, jeho spolujazdec začínal byť z údajov o nabití batérií skeptický.
Dospelo to až do bodu, kedy predpokladaný dojazd dosiahol 10 míľ, potom 3, napokon jednu a nakoniec nula.
S nulovým dojazdom sa jazdí trocha nervózne, pretože viete, že keď auto zastaví, budete musieť volať odťahovku. Iné auto by ste skrátka odtlačili na krajnicu, pešo sa vydali na najbližšiu čerpaciu stanicu a palivo potom preliali do nádrže z kanistra. V prípade elektromobilu však musíte auto dostaviť k nabíjačke a nechať ju pracovať aspoň niekoľko desiatok minút.
Ak na aute s konvenčným pohonom zasvieti kontrolka palivovej nádrže s údajom, že v nej nič nie je, zvyčajne ešte auto prejde 10, 20 či aj 50 kilometrov. Pri elektromobile je to trocha komplikovanejšie, ale video nižšie poukazuje na to, že aj s nulovým dojazdom Tesla jazdí. Softvér teda počíta s tým, že vodič nebude celkom zodpovedný a predvídavý a dostane sa do nemilej situácie.
Dvojica youtuberov teda aj s nulou dojazdila až k nabíjačke Supercharger a nedostala sa do problémov. Nervozita oboch fešákov však už bola zjavná. V úplnom závere videa, keď sa už Tesla nabíja Superchargerom, dvojica skúša ovládanie auta pomocou aplikácie na diaľku. Zaujímavosťou je, že cez ňu možno Teslu zamknúť, odomknúť, zapnúť klaksón alebo aj otvoriť prednú kapotu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia