Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Redakcia, 12.03.2018
Mercedes-Benz si síce drží prvenstvo v použití airbagov, iná dôležitá súčasť bezpečnostnej výbavy áut však bola súčasťou áut inej značky. Švédske Volvo ako prvé použilo trojbodový bezpečnostný pás.
Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Trojbodový bezpečnostný pás si nechal pred 60 rokmi patentovať istý Nils Bohlin (1920-2002), švédsky vynálezca a človek, ktorý výrobcovi lietadiel Saab umožnil vznik núdzového vystreľovacieho sedadla. V roku 1958 sa stal súčasťou tímu, ktorý v automobilke Volvo zodpovedal za bezpečnosť a z leteckého priemyslu priniesol inováciu v podobe trojbodového bezpečnostného pásu. Ten si nechal patentovať a patent je dodnes vedený pod registračným číslom 3,043,625.

Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Dnes je tento prvok bezpečnosti súčasťou každého moderného automobilu a asi nikomu, kto má v hlave aspoň trocha rozumu, ani nenapadne, že by si ho počas nezapínal. Vplyv bezpečnostného pása na bezpečnosť posádky je nespochybniteľný a priam obrovský. To, či je pasažier auta počas nehody pripútaný alebo nie, robí rozdiel medzi prežitím a smrťou. Doslova.

Dôvod, prečo je bezpečnostný pás 3-bodový a nielen 2-bodový, je celkom jednoduchý. Tri záchytné body umožňujú, aby bolo celé torzo človeka v prípade prudkého zastavenia vozidla zachytené bez toho, aby došlo k zraneniam. Keby boli bezpečnostné pásy iba dvojbodové, pri náraze auta by sa človek prehol v bedrách, pretože práve ten by pás zachytil. Človek by však hlavou a ramenami narazil do volantu a palubovky, čo by mohlo mať devastačné dôsledky.

Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Keď sedíte v dopravnom lietadle alebo v autobuse, nájdete v nich takýto 2-bodový bezpečnostný pás. Jeho použite v osobnom aute je však vyslovene nevhodné.

Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Niektoré športové autá sú vybavené aj 5-bodovými bezpečnostnými pásmi, v praxi sa však aj tie bežné 3-bodové ukazujú ako spoľahlivé.

Trojbodový bezpečnostný pás je v podstate jednoduché a dokonale účinné zariadenie. Práve preto sa v prakticky nezmenenej podobe používa už 60 rokov, respektíve 50 rokov povinne ako súčasť každého nového auta. V priebehu desaťročí sa princíp bezpečnostného pásu neinovoval, ale výrobcovia mu dopriali viac či menej dôležité doplnkové funkcie. Napríklad automatické sťahovanie pri hroziacej nehode, ktoré zaviedla značka Mercedes-Benz, či airbag zabudovaný priamo do pásu, aby pri náraze auta pás nezanechával stopy na tele.

Prečo sú pásy v aute 3-bodové? A prečo stále používame tento 60 rokov starý vynález?

Automatický podávač bezpečnostného pásu vám doslova podá pás tak, aby ste sa poň nemuseli otáčať.

Bezpečnostný pás s airbagom

Vynálezca trojbodového bezpečnostného pásu, Nils Bohlin, má na konte niekoľko významných ocenení za svoj prínos pre bezpečnosť automobilovej dopravy.

V roku 1974 získal ocenenie The Ralph Isbrandt Automotive Safety Engineering Award, v roku 1989 sa zaradil do Siene slávy pre bezpečnosť a zdravie, v roku 1995 získal zlatú medailu od Royal Swedish Academy of Engineering Sciences a v roku 1999 bol zapísaný do Siene slávy automobilového priemyslu. Ak očakávate, že sa história zachovala paradoxne a vynálezcovi dopriala smrť v dôsledku jeho vlasntého vynálezu, musíme vás sklamať - Bohlin zomrel v septembri 2002 vo veku 82 rokov na zlyhanie srdca.