Hybrid auta a lokomotívy Sterand Loco z roku 1902

Mal výkon 15 koní a pozoruhodný dizajn lokomotívy. Na viac ako 100 rokov na neho zabudli aj historické archívy, až sa náhodne objavil na jednej burze starožitností na fotografii.
Vydané  Text: 
Western Motor Car Sterand Loco (1902)
Kritické hlasy dnes tvrdia, že veľké autá typu SUV sú iba úletom doby a čímsi, čo ľudí čoskoro omrzí. Pravdou však je, že autá nikdy neboli výlučne malé a už vôbec neplatí, že tie prvé boli v porovnaní so súčasnými kompaktnejšie. Veď sa stačí pozrieť na prvý sériovo vyrábaný automobil Ford Model T a množstvo iných vozidiel značiek Hispano-Suiza, Duesenberg, Rolly-Royce či ďalšie veterány – všetky sú nepomerne väčšie ako väčšina moderných esúvečiek. Pred tromi rokmi sa na akejsi miestnej výstave zberateľských predmetov objavila nepodpísaná pohľadnica s fotografiou jedného zaujímavého automobilu. Na pohľadnici sa píše, že ide o vozidlo značky Western Motor Car Co. s názvom Sterand Loco. Názov evokuje lokomotívu a nebol zvolený len tak náhodne – automobil vyrobený v roku 1902 skutočne do svojho dizajnu prijal prvky z vlakovej lokomotívy. Sterand Loco vyrobila americká spoločnosť Western Motor Car Co. na objednávku pre inú firmu s názvom Chicago Solder Co. Text na dochovanej pohľadnici síce neuvádza, akú čiastku firma z Chicaga zaplatila dodávateľovi za výrobu a dodanie tohto špeciálu, dnes by však na aukcii veteránov hodnota tohto vozidla dosahovala možno aj stoviek tisíc amerických dolárov.
Dochovaná pohľadnica s fotografiou automobilu Western Motor Car Sterand Loco (1902) a krátkym sprievodným textom.
Sterand Loco bol zaujímavý predovšetkým svojím dizajnom. Nejde iba o podobnosť s lokomotívou, ale aj o skutočnosť, že na prelome 19. a 20. storočia sa takto vyzerajúce automobily ešte nevyrábali. Sterand Loco pôsobil aj napriek svojej neúmerne dlhej prednej kapote pomerne kompaktne a uzatvorene. Automobil bol poháňaný 4-valcový motor s výkonom 15,6 konských síl z dielní spoločnosti Rutenber Motor Company. Tento motor s typovým označením 15609 dnes môže pôsobiť úsmevne, ale jeho vynález v roku 1898 bol pre automobilový svet prakticky revolúciou – vďaka nemu sa totiž podnietil vznik veľkých úžitkových automobilov na spaľovací pohon, takzvaných truckov. Automobil vďaka motoru dosahoval maximálnu rýchlosť 60 míľ za hodinu, teda približne 96 km/h. Podoba automobilu Sterand Loco sa dochovala iba vďaka jednej jedinej fotografii, ktorá sa použila ako pohľadnica. Na jej zadnej strane bol stručný text, ktorý informoval o pôvode vozidla a tiež o tom, že za jeho volantom sedel istý Robert L. Eaton, majiteľ spoločnosti Babe and Bob’s Motor Service. Vyzerá to tak, že história na tento pozoruhodný automobil celkom zabudla a bola potrebná obyčajná náhoda, aby sa znovuobjavil. Je veľmi pravdepodobné, že automobil poslúžil na reprezentačné účely alebo plnil funkciu dobového taxíka. Čo sa s automobilom stalo, koľko prejazdil kilometrov a na aké účely skutočne slúžil, sa už asi nikdy nedozvieme. foto: virtualsteamcarmuseum.org




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia