Mal výkon 15 koní a pozoruhodný dizajn lokomotívy. Na viac ako 100 rokov na neho zabudli aj historické archívy, až sa náhodne objavil na jednej burze starožitností na fotografii.
Kritické hlasy dnes tvrdia, že veľké autá typu SUV sú iba úletom doby a čímsi, čo ľudí čoskoro omrzí. Pravdou však je, že autá nikdy neboli výlučne malé a už vôbec neplatí, že tie prvé boli v porovnaní so súčasnými kompaktnejšie. Veď sa stačí pozrieť na prvý sériovo vyrábaný automobil Ford Model T a množstvo iných vozidiel značiek Hispano-Suiza, Duesenberg, Rolly-Royce či ďalšie veterány – všetky sú nepomerne väčšie ako väčšina moderných esúvečiek.
Pred tromi rokmi sa na akejsi miestnej výstave zberateľských predmetov objavila nepodpísaná pohľadnica s fotografiou jedného zaujímavého automobilu. Na pohľadnici sa píše, že ide o vozidlo značky Western Motor Car Co. s názvom Sterand Loco. Názov evokuje lokomotívu a nebol zvolený len tak náhodne – automobil vyrobený v roku 1902 skutočne do svojho dizajnu prijal prvky z vlakovej lokomotívy.
Sterand Loco vyrobila americká spoločnosť Western Motor Car Co. na objednávku pre inú firmu s názvom Chicago Solder Co. Text na dochovanej pohľadnici síce neuvádza, akú čiastku firma z Chicaga zaplatila dodávateľovi za výrobu a dodanie tohto špeciálu, dnes by však na aukcii veteránov hodnota tohto vozidla dosahovala možno aj stoviek tisíc amerických dolárov.
Dochovaná pohľadnica s fotografiou automobilu Western Motor Car Sterand Loco (1902) a krátkym sprievodným textom.
Sterand Loco bol zaujímavý predovšetkým svojím dizajnom. Nejde iba o podobnosť s lokomotívou, ale aj o skutočnosť, že na prelome 19. a 20. storočia sa takto vyzerajúce automobily ešte nevyrábali. Sterand Loco pôsobil aj napriek svojej neúmerne dlhej prednej kapote pomerne kompaktne a uzatvorene.
Automobil bol poháňaný 4-valcový motor s výkonom 15,6 konských síl z dielní spoločnosti Rutenber Motor Company. Tento motor s typovým označením 15609 dnes môže pôsobiť úsmevne, ale jeho vynález v roku 1898 bol pre automobilový svet prakticky revolúciou – vďaka nemu sa totiž podnietil vznik veľkých úžitkových automobilov na spaľovací pohon, takzvaných truckov. Automobil vďaka motoru dosahoval maximálnu rýchlosť 60 míľ za hodinu, teda približne 96 km/h.
Podoba automobilu Sterand Loco sa dochovala iba vďaka jednej jedinej fotografii, ktorá sa použila ako pohľadnica. Na jej zadnej strane bol stručný text, ktorý informoval o pôvode vozidla a tiež o tom, že za jeho volantom sedel istý Robert L. Eaton, majiteľ spoločnosti Babe and Bob’s Motor Service.
Vyzerá to tak, že história na tento pozoruhodný automobil celkom zabudla a bola potrebná obyčajná náhoda, aby sa znovuobjavil. Je veľmi pravdepodobné, že automobil poslúžil na reprezentačné účely alebo plnil funkciu dobového taxíka. Čo sa s automobilom stalo, koľko prejazdil kilometrov a na aké účely skutočne slúžil, sa už asi nikdy nedozvieme.
foto: virtualsteamcarmuseum.org
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk