Toyota predstavila úplne nové pohonné systémy a prevodovky

Tlačová správa, 05.03.2018
Toyota sa naozaj činí! Najnovšie vyvinula celkom novú prevodovku CVT, vylepšila 6-stupňový manuál, spaľovací motor s objemom 2,0 litra, hybridné ústrojenstvo s objemom 2,0 litra a nové systémy pohonu 4WD na báze architektúry TNGA.
Toyota predstavila úplne nové pohonné systémy a prevodovky

Toyota predstavila úplne nové pohonné systémy a prevodovky

Nová prevodovka typu CVT používa ako prvá na svete tzv. rozjazdový prevod, ktorý výrazne zlepšuje účinnosť prenosu síl pri nízkych rýchlostiach jazdy. Výhodou ústrojenstva sú priame a plynulé reakcie vozidla na pokyny od akceleračného pedálu, rovnako ako príkladná spotreba paliva.

Direct Shift-CVT: Bezstupňová automatická prevodovka nového typu

Základnou úlohou každého hnacieho ústrojenstva je zabezpečiť efektívny prenos síl, efektívne využívanie otáčok motora a agilné reakcie na zmenu prevodových stupňov. Na zabezpečenie uvedených funkcií sa Toyota zamerala na zníženie mechanických strát, rozšírenie rozsahu prevodov a lepšie zosúladenie hnacích komponentov. Výsledkom vykonaných zmien sú priame a plynulé reakcie pri radení a súčasne príkladná spotreba paliva, ktorá sa v porovnaní s aktuálnym hnacím ústrojenstvom znížila o šesť percent.

Nižšie mechanické straty

Nové hnacie ústrojenstvo používa v rámci osobných vozidiel ako prvé na svete variátor s rozjazdovým prevodom, ktorý má podiel na lepšej účinnosti prenosu síl pri nižších prevodových stupňoch, pri ktorých je účinnosť prenosu pomocou remeňa nižšia. Hnacie ústrojenstvo využíva pri rozjazde z miesta ozubený prevod, čo sa odráža v dynamickom zrýchľovaní a súčasne odpadá pocit pomalej reakcie, ktorý predtým sprevádzal zošliapnutie akcelerátora. Výsledkom je hladký a pohodlný chod pri rozjazde vozidla. Pri prepínaní z ozubeného prevodu na remeňový pohon využíva hnacie ústrojenstvo okamžite reagujúcu technológiu kontroly radenia, odvodenú od technológie automatického ústrojenstva.

Prestavba na širšie rozpätie prevodov

V nadväznosti na zabudovanie rozjazdového prevodu je remeň novo upravený pre vyššie prevodové stupne. Nová modifikácia nielenže zvyšuje účinnosť prenosu síl remeňom, ale tiež umožňuje zväčšiť celkové rozpätie prevodov, a dosiahnuť tak v triede 2,0 litra najlepší rozsah1 prevodových pomerov na úrovni 7,5.

Lepšie zladenie hnacích komponentov

Pridanie rozjazdových prevodov prináša nižšie zaťaženie na vstupe. Vďaka tomu bolo možné zmenšiť rozmery remeňa aj remeníc. Zúžil sa uhol remeňa a súčasne sa zmenšili priemery remeníc, čo sa odrazilo v zrýchlení radenia o 20 %. Výsledkom úprav je účinná a neprerušovaná lineárna akcelerácie.

Nová šesťstupňová manuálna prevodovka (6MT)

V reakcii na celosvetové požiadavky, najmä na európskych trhoch, vyvinula Toyota novú manuálnu prevodovku. Oproti súčasnej verzii je nové ústrojenstvo o 7 kg ľahšie a celkovo o 24 mm kratšie. Toyota tak disponuje jednou z najmenších prevodoviek na svete1, čo sa opäť premietlo do nižšej spotreby paliva. Ústrojenstvo 6MT ďalej vykazuje špičkovú účinnosť prenosu síl, a to aj v celosvetovom porovnaní1, zatiaľ čo systém riadenia IMT (Intelligent Manual Transmission) automaticky reguluje otáčky motora pri radení, a tak zaisťuje hladké zmeny prevodových stupňov bez nepríjemných spätných reakcií.

Nový zážihový radový štvorvalec s objemom 2,0 litra (Dynamic Force Engine) s priamym vstrekovaním paliva

Nový motor „Dynamic Force Engine“ od Toyoty využíva technológiu vysokorýchlostného spaľovania a systém variabilného riadenia. Dosahuje aj vyššiu termodynamickú účinnosť, čo sa odráža vo vysokom výkone vďaka menším energetickým stratám napr. v súvislosti s výfukovou a chladiacou sústavou, pohybom mechanických častí a ďalšími vplyvmi. Novovyvinuté motory 2,0 litra pre vozidlá s čisto benzínovým (resp. hybridným) pohonom tak dosahujú celosvetovo špičkovú termodynamickú účinnosť na úrovni 40 percent, resp. 41 percent1. Nové motory ďalej v porovnaní s existujúcimi jednotkami vykazujú vyšší krútiaci moment za všetkých otáčok – od nízkych až po vysoké – a vopred spĺňajú požiadavky budúcich emisných noriem.

Hybridný pohon s objemom 2,0 litra THSII (Toyota Hybrid System)

Toyota vyvinula novú hybridnú pohonnú sústavu pre motory s objemom 2,0 litra, ktorá využíva rovnaké technológie na znižovanie rozmerov, hmotnosti a strát ako model Prius štvrtej generácie. Nový systém dosahuje lepšie jazdné vlastnosti pri zachovaní príkladné spotreby paliva. Hybridná sústava pri zrýchľovaní znižuje otáčky motora súčasne s intenzívnejším odberom elektrickej energie z batérie v prospech lineárnej akcelerácie s pocitom agilnejšieho záberu.

Nový pohon všetkých kolies AWD s dynamickým vektorovaním krútiaceho momentu a systém pohonu E-Four Toyota vyvinula dva nové systémy pohonu 4WD s cieľom zlepšiť spotrebu paliva a dosiahnuť príkladnú ovládateľnosť, stabilitu a terénne schopnosti dané pohonom všetkých kolies.

Vozidlá s benzínovým motorom používajú nový systém pohonu AWD s dynamickým vektorovaním krútiaceho momentu. Systém pohonu AWD s mechanizmom dynamického vektorovanie krútiaceho momentu (ktorý nezávisle rozdeľuje krútiaci moment medzi ľavé a pravé zadné koleso podľa jazdných podmienok) umožňuje vodičovi držať sa presne zamýšľanej jazdnej stopy.