JAZDENÉ AUTÁ: Škoda Octavia II 1.6 TDI Family – VABANK

Octavia je jedno z najvyhľadávanejších áut na trhu s jazdenými vozidlami a predajcovia robia všetko preto, aby umelo zvýšili jeho hodnotu. Na čo si dať pozor?
Vydané  Text: 

Celý svet je šokovaný najnovším počinom Elona Muska, ktorý vystrelil svoju Teslu Roadster do vesmíru. Keď to však porovnáme s tým, čo zažije firemná Octavia za 5 rokov svojej služby na Slovensku, môžeme Elona ešte stále považovať za relatívne starostlivého majiteľa.

Po nasadnutí do služobného auta sa totiž z obyčajného slovenského vodiča v sekunde stane rozčúlený Kimi Räikkönen s cieľom ovládnuť fyzikálne zákony. Vytáčanie studeného motora, bezohľadná jazda, časté striedanie vodičov a veľký nájazd majú negatívny vplyv na akékoľvek vozidlo. Majitelia firiem preto najčastejšie siahajú práve po Octavii, ktorá má reputáciu odolného auta s nízkou stratou hodnoty.
Na test sme si preto zobrali klasickú firemnú zostavu s naftovým motorom. Väčšina služobných áut má pod kapotou práve vznetový motor, ktorý zvládne veľkú porciu kilometrov pri čo najnižších prevádzkových nákladoch. Medzi najobľúbenejšie patrili 1.9 TDI (staršie ročníky), 1.6 TDI a slabšie verzie 2.0 TDI v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Ak teda z nejakého dôvodu túžite po jednom z týchto agregátov, odporúčame vám zvýšiť opatrnosť a pokúsiť sa zdokladovať históriu daného auta. Väčšina problémov vzniká až pri vysokom nájazde kilometrov. Medzi menej závažné poruchy môžeme zaradiť nefunkčné snímače hmotnosti vzduchu či teploty. Príznakmi sú kolísavé otáčky alebo problémové štartovanie (1.6 TDI). Väčší agregát 1.9 TDI vyžaduje častejšie výmeny oleja ako prikazuje výrobca a 30 000 km interval sa odporúča skrátiť na polovicu. Dvojliter má problémy s ovládaním swirl klapiek, ktorých porucha môže auto prepnúť do núdzového režimu a netreba zabúdať ani na kontrolu stavu DPF filtra (platí pre všetky vznetové motory).
Medzi najspoľahlivejšie benzínové motorizácie nepochybne patria atmosférické jednotky 1.4 (55/59 kW) a 1.6 (75 kW). Menší motor však trpí akútnym nedostatkom výkonu a občas sa vyskytujú aj problémy s rozvodovým mechanizmom. Väčšia 1,6 taktiež nie je žiadnym „trhačom asfaltu“, no okrem lambda sondy vás nečakajú žiadne nepríjemné prekvapenia. Horšie sú na tom preplňované agregáty 1.2 TSI, 1.6 FSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI. Tieto motory sa síce vyznačujú tichým chodom, dobrou pružnosťou a prijateľnou spotrebou, no trápia ich komplikované, nezriedka fatálne, technické problémy. Lepšie sú na tom motory vyrobené po roku 2012. V interiéri nájdeme kvalitné materiály a príkladné spracovanie. Koncernová logika ovládacích prvkov sa zdá byť aj po rokoch bezchybná. Klasické rádio starne oveľa pomalšie ako displej, no chýbali nám niektoré moderné funkcie ako napríklad Bluetooth. Pred kúpou skontrolujte stav najpoužívanejších častí interiéru, či nesú adekvátne známky opotrebenia. Príliš opotrebovaný volant, radiaca páka a pedále sú znamením, že hranica minimálne 250 000 km bola prekročená, hoci doklady môžu hovoriť o niečom inom. Aj keď radiaca páka vyzerá ako nová, zamerajte sa na jej vôľu.
Pokiaľ je stredová časť volantu iného odtieňa ako jeho obvodová časť, môže ísť o prečalúnenie, ktoré zvyčajne kamufluje jeho nadmerné opotrebenie. Pozor si dajte aj na tlačidlá, ktorých povrch je už zošúchaný do biela, spravidla má takéto auto už prekročenú hranicu 300-tisíc kilometrov. Tieto defekty sa však šikovní predajcovia snažia odstrániť tým, že vymenia daný komponent za nový. Škoda Octavia druhej generácie je jedno z najuniverzálnejších áut na trhu. Zaujme priestorom, prevádzkovými nákladmi, výbavou aj jazdnými vlastnosťami. Je však dobré si pri výbere zachovať chladnú hlavu, chyba vás môže stáť veľa peňazí.

TYPICKÉ CHYBY


– Rádio Symphony (prvé kusy) – zlý príjem, nefunkčné vyhľadávanie staníc, CD mechanika a prílišná záťaž na akumulátor.
– Poruchy centrálneho zamykania alebo alarmu.
– Vôle v silentblokoch a čapoch (väčší nájazd km).
– Nadmerne opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník.
– Mechanické opotrebovanie 7-st. DSG prevodovky.
– Poruchy EGR ventilu
– Zanesený DPF filter.
Text: Peter Orosz Foto: Tomáš Kelement




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia