Nemecko schválilo zákaz vjazdu naftových áut do miest. Je to precedens novej éry.

ERIK STRÍŽ, 28.02.2018
Najviac na to doplatia bežní ľudia, ktorí si kúpili plne legálne a technické normy spĺňajúce autá.
Kia Cee'd 1.6 CRDi (2016)

To, čo včera schválil Spolkový správny súd v Nemecku, sa stáva nebezpečným precedensom. Rozhodol totiž, že mestá majú právo zakázať vjazd pre vybraných vodičov bez ohľadu na to, že ich vozidlá spĺňajú najnovšie emisné normy nariadené štátom a Európskou úniou.

Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Nemecku neznamená, že do všetkých miest na území krajiny bude zakázaný vjazd áut so vznetovým motorom, ale to, že mestá majú právo k takémuto kroku pristúpiť bez obavy o legálnosť tohto činu. Súd v Lipsku prejednával konkrétne mestá Düsseldorf a Stuttgart, zdôraznil však, že mestá pri prípadnom aplikovaní novej praxe „musia zohľadniť zásadu primeranosti“.

Rozhodnutie súdu v tejto veci je však mimoriadne kontroverzné. Znamená, že trestaní budú bežní ľudia za to, že si kúpili automobil, ku ktorému určitá skupina ľudí nechová sympatie s tvrdením, že nie sú ekologické. Je však potrebné pripomínať, že títo bežní ľudia si za svoje peniaze kúpili automobily, ktoré sú plne legálne, ktoré spĺňajú najnáročnejšie emisné normy nariadené Európskou úniou a majú nepomerne menšie produkcie emisných plynov ako napríklad staršie benzínové motory.

Kedy sa nová emisná politika začne aplikovať v Düsseldorfe a Stuttgarte, sa zatiaľ nevie. Takisto je celkom možné, že téma je práve teraz priveľmi horúca na to, aby sa v blízkom čase začali realizovať konkrétne kroky. Rozhodnutie Spolkového správneho súdu v Lipsku však vytvára pomerne nebezpečnú situáciu, na ktorú budú doplácať firmy, živnostníci a tiež obyčajní ľudia, ktorým teraz hrozia problémy, pre niektorých možno priam existenčné.

Správna cesta má byť presne opačná: v prvom rade by mali štáty aktívne zasahovať do výroby, aby si koncoví zákazníci mohli vyberať výlučne také automobily, s ktorým nebudú mať problémy.