Test Suzuki Swift hybrid: Litrový trojvalec v najlepšej forme

Swift je asi najzábavnejšie auto z tých, ktoré nosia nálepku hybrid. Zábavné v tom zmysle, že si jazdu na ňom skutočne užijete.
Vydané  Text: 
Suzuki Swift sa minulý rok dočkal generačnej výmeny, ktorá mu dopriala množstvo zaujímavej techniky. Napríklad aj pohon 4×4, hybridnú technológiu, adaptívny tempomat, LED svetlomety, veľký dotykový displej a tiež také automatické brzdenie, ktoré sa aktivuje v prípade núdze. My sme nový Swift testovali s benzínovým motorom 1.0 BoosterJet, hybridnou technikou, pohonom predných kolies, vo výbave GLX. Celková cena testovaného modelu pritom dosiahla 15-tisíc eur.

Dizajn a charakter

Aktuálna generácia Swiftu je aj naďalej verná svojim predchodcom, takže sa stretávame s pomerne malým kompaktným automobilom s charakteristickým zovňajškom. Swift už svojím vzhľadom evokuje dynamiku a obratnosť, nakoniec sa tak na ceste skutočne správa. V testovanom modeli predné a zadné svetlá obsiahli osvetľovaciu techniku LED, ktorej výkonnosť je priam prekvapivá. Ak by sme si mali vybrať iba jedinú vec, za ktorú sa oplatí vo Swifte priplatiť, tak tieto svetlá by boli vážnym kandidátom. LEDky svietia nielen cez deň, ale aj počas večera a tiež diaľkovo.
Swift si generačne polepšil v rázvore, ale skrátil sa a rozšíril. Moderný dizajn podporujú aj LED svetlomety výbavy GLX
Pri priamom porovnaní so starším Swiftom je očividné, že sa novinka stala o niekoľko centimetrov širšou a nižšou, avšak aj kratšou. Dokonca až o desať centimetrov, avšak paradoxne rázvor náprav sa zväčšil o dva centimetre. Keď si k tomu pripočítate celkom novú platformu a konštrukciu, zo Swiftu sa stáva ešte zaujímavejšie vozidlo. Suzuki spravilo dobre, že dramaticky nezmenilo imidž svojho Swiftu, ale iba ho výrazne modernizovalo. Vďaka tomu celkom jednoznačne verejnosť tento model rozpozná, zároveň estetickejšie línie prezrádzajú o tom, že ide o moderné a nové auto.

Interiér

Keď sa hovorí o interiéroch kompaktných automobilov, asi každému príde na um nový Mercedes-Benz triedy A. Ten posunul kvalitatívne vyhotovenie interiéru na celkom nový level, zároveň tým určitým spôsobom ponížil ostatných výrobcov. Nemožno však očakávať, že Swift s plnou technickou výbavou za 15-tisíc bude mať taký interiér ako trieda A, ktorej základná cena dosahuje takmer 20-tisíc eur.
Nie je to áčkový Mercedes, ale interiér je dostatočne priestranný a komfortný.
Vo Swifte sa stretávame skôr s tvrdšími plastovými plochami, ale s pomerne dobrými sedadlami, rozumným usporiadaním vnútorného priestoru a ovládačov. Volant by však mohol byť o niečo menší a hrubší, multimediálny systém a klimatizácia by si zaslúžili o niečo prehľadnejšie ovládanie. To sú však veci, na ktoré si vodič zvykne za niekoľko dní. Veľmi oceňujeme, že dotykové tlačidlá a celý displej je možné používať aj s rukavicami.
Čo je škoda, vzadu je miesta priam primálo. Dvaja dospelí sa ešte odvezú, ale traja už naozaj iba v prípade núdze. Tri deti to zvládnu, ale úchyty Isofix sú iba na dvoch sedadlách. Batožinový priestor v novom Swifte generačne narástol o viac ako 50 litrov, s výsledným 254 litrami je však stále podpriemerný. Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní väčší priestor. Suzuki aj týmto pripomína, že Swift je mestské auto, v ktorom budete voziť nákup z Lidla, eventuálne menšiu komodu z IKEA.
254 litrov je naozaj málo. So sklopenými sedadlami získate 579 litrov.

Technika

Testovaný Suzuki Swift obsiahol vo výbave GLX skutočne pestrú paletu modernej techniky. Vyberáme z nej tie funkcie, ktoré považujeme za dôležité:
• adaptívny tempomat;
• výstraha pri vybočení z jazdného pruhu (bez udržiavania);
• výstraha pri hroziacej čelnej zrážke s funkciou automatického núdzového brzdenia;
• multimediálny systém s dotykovým displejom, Bluetooth, USB a navigáciou;
• cúvacia kamera a parkovacie senzory;
• LED svetlomety vpredu aj vzadu;
• systém štart/stop;
• bezkľúčové odomykanie/zamykanie a štart;

Jazdné vlastnosti a riadenie

Pozitívne hodnotíme tvrdosť a tuhosť Swiftu, ktoré si zachovali takú tú správnu úroveň. Ovládanie radiacej páky je príjemné, pomerne ľahké, čo sa bude veľmi páčiť aj slečnám. Posilňovač riadenia pracuje tak, aby sa volantom točilo veľmi jednoducho, zároveň však poskytuje primeraný odpor a v žiadnom prípade nehrozí, že by ste omylom zatočili kolesá mimo zamýšľaného smeru jazdy. Riadenie je podľa môjho názoru o niečo menej strmé, ako by som očakával, pri vjazde do 90-stupňovej zákruty je potrebné počítať s výraznejším točením volantu, dôsledkom čoho sa mi občas Swift javil ako nedotáčavý. Naopak, občas sa prejavil presne opačne – akoby tesne za hranicou miernej pretáčavosti. Keď som do zákruty vbehol rýchlejšie a nie po práve najkvalitnejšej ceste, bolo cítiť, že zadok auta lieta ešte do pôvodného smeru jazdy. Nepochybne má tomto dojme svoju zásluhu použitá zadná náprava, ktorej neduhom je mierne odskakovanie zadku. To však nie je problém Swiftu ako takého, ale samotnej technológie zadnej nápravy. Deje sa to aj pri malých esúvečkách, ktoré majú vzadu vlečnú nápravu.
Čo sa týka dynamiky Swiftu, v tomto ohľade Suzuki spravilo skvelý kus práce. Subkompakt je obratný, vrtký, akceleruje prekvapivo rýchlo a motor sa prejavuje výbornou pružnosťou. Reálne je cítiť jeho prvý záber už od asi 1700 otáčok, bez problémov ťahá do štyroch tisíc a zdá sa, že ani po dosiahnutí piatich tisíc veľmi netrpí. Keby sme nemali vedomosť, že pod kapotou je iba litrový trojvalec s výkonom 112 koní, tipovali by sme taký 1,6-litrový motor. Veľkú zásluhu na tomto pozitívnom dojme má pohotovostná hmotnosť Swiftu, ktorá s týmto motorom dosahuje iba 875 kilogramov! Manévrovateľnosť vozidla je veľmi dobrá, Swift sa správa predvídateľne.
Litrový trojvalec podporený mikrohybridnou technikou pracuje prekvapivo dobre. Má 112 koní.

Benzín a elektrina inak

Hybridný pohon vo Swifte neznamená, že auto jazdí na elektrinu. Ide o mikrohybridný systém SVHS (Suzuki Vehicle Hybrid System), ktorý je v podstate iba rekuperačný systém pre získavanie energie zo spomaľovania a brzdenia a elektrický motor, ktorý v ideálnom prípade zlepšuje dlhodobú spotrebu. Počas testu sme dosiahli priemernú spotrebu 6,6 litra benzínu, čo nie je až tak veľmi priaznivý údaj. Pri veľmi ľahkej nohe sa nám podarilo krátkodobo docieliť údaj 5,2 litra, avšak nepovažujeme ho za reálne dosiahnuteľný v dlhodobom horizonte.


Áno, za niečo vyše 15-tisíc si už môžete kúpiť Škodu Octavia s kufrom, do ktorého sa vojde snáď celý Swift, ale dostanete ju iba v základnej výbave. Swift si za takúto cenu kúpite takmer v plnke, pričom z estetického aj technologického hľadiska je na tom priam výborne.


PLUSY

Technológie vo výbave GLX; manévrovateľnosť; pružný motor; LED svetlomety

MÍNUSY

Priemerne kvalitný interiér; malý kufor; málo miesta vzadu

TECHNICKÉ ÚDAJE Suzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS

Motor preplň. benzínový R3, 998 cm³
Výkon 82 kW (112 k) pri 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 170 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: pohon predných kolies, 5-st. manuálna prevodovka, vpredu zavesenie MacPherson, vzadu torzný nosník s pružinami.
Brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením.
Pneu 185/55 R16 vpredu aj vzadu.
Batožinový priestor 254/579/947 dm³
Rozmery: 3 840 × 1 735 × 1 495 mm, rázvor 2 450 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 875/1 1380 kg
Objem nádrže 37 l.
Najvyššia rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,6 s
Spotreba 4,8/ 4,0/ 4,3 l/100 km
Emisie CO₂ : 97 g/km
Cena od/cena verzie/testované auto 9 990 €/12 490 €/14 890 eur
Konkurenti: Toyota Yaris, Hyundai i20, Mazda 2




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »