História a súčasnosť policajných áut!

Sen každého malého chlapca je šoférovať policajné auto so zapnutými majákmi. Pozitívny vzťah k policajný autám sa však ziskom vodičského preukazu často končí. Najmä ak sú zapnuté majáky na policajnom aute za vami. Policajné autá nás naháňajú už od konca 19. storočia.
Vydané  Text: 
**1899** Prvé policajné auto bol elektromobil, ktorý sa premával v uliciach Akronu v štáte Ohio. Mesto za výrobu špecializovaného koča zaplatilo 2 400 dolárov (65 000 $ na dnešné peniaze), no výsledok nestál za veľa. Maximálna rýchlosť auta bola 25,6 km/h a dojazd 48 kilometrov. Veľa zlodejov tým nechytili. Navyše pri pouličných nepokojoch ho demonštranti zatlačili do vodného kanála napriek jeho vysokej hmotnosti vyše 2,2 tony. Voz síce opravili, no potom, čo doslúžil, ho mesto nenahradilo.
**1913 – Frank Coul** Po nevydarenom pokuse presvedčiť mestskú radnicu Detroitu o nákupe áut pre políciu konal policajný komisár Frank Coul na vlastnú päsť. Z vlastných ušetrených peňazí si kúpil Packard, ktorý jeho kolegovia začali používať ako hliadkujúce vozidlo. Minul naňho 5 000 dolárov (100 000 $ na dnešné peniaze) z vlastných úspor! Auto sa pri narastajúcej premávke čoskoro osvedčilo ako veľmi účinná pomôcka. Bolo rýchle, spoľahlivé a vyžadovalo oveľa menej starostlivosti než kôň. Koncom roka používal autá aj policajný dôstojník na odchyt psov.
**1920 – Policajná vysielačka** Je to jedna z prvých špeciálnych výbav policajných automobilov. Slúžila ako pomôcka pre hliadkujúce vozidlá. Pred ňou čakali policajti na stanici na núdzové volanie, prípadne využívali telefónne búdky na to, aby zo stanice zavolali posilu. Používali sa aj špeciálne červené svetlá na rohoch budov. Ak svietili, policajt zavolal na stanicu aby dostal inštrukcie. Príchodom policajných vysielačiek sa všetko zmenilo. O ich montáž do vozidiel sa postaral policajný dôstojník Kenneth Cox a Robert Batts. V roku 1921 sa rozhodli pre montáž rádiového prijímača na zadné sedadlá Fordu model T. Bol to však iba prijímač, no prácu polície uľahčoval aj tak. Vysielačka, ktorá slúžila na komunikáciu hliadkujúceho vozidla s obsluhou, sa objavila až v roku 1933 a ako prví ju používali policajti v New Jersey.
**1932 – Ford model B s plochým osemvalcom** V zásade sa predstavil prvý cenovo dostupný model s dostatočne silným motorom na naháňanie zlosynov. Bol spoľahlivý, preto boli tieto modely Fordu v službách polície až do roku 1968.
**1940 – Policajný set** Prvý raz ponúkli veľkí americkí výrobcovia špecializovanú policajnú výbavu. Okrem toho sa vzhľadom na podmienky používali niektoré dielce zosilnené.
**1970 – Najobľúbenejšie modely** Modely Fordu a Chevrolet Caprice tvorili absolútnu väčšinu vozidlového parku polície v USA.
**2011 – Koniec kráľovnej** Koniec zrejme najznámejšieho modelu v službách americkej polície – Fordu Crown Victoria. Nahradil ho hybridný model Taunus.
**2018 – Začiatok pick-upov** Nesmierna obľúbenosť tejto kategórie vozidiel sa preniesla aj do radov severoamerickej polície. Pod kapotou je radový šesťvalcový motor s objemom 3,5 litra a prepĺňaním turbodúchadlom. Maximálny výkon 276 kW (375 k). Môže byť nasadený aj ťažkom teréne, napokon má pohon 4 x 4, redukciu a desaťstupňovú automatickú prevodovku.

Výbava hliadkujúceho auta


Každá profesia má svoje vlastné požiadavky, rovnako aj policajné autá majú výbavu, ktoré iné autá zvyčajne nepotrebujú. Základom tejto výbavy je vysielačka, farebné majáky na streche a siréna.
To bola v podstate výbava policajných áut už od tridsiatych rokov. Majáky na streche boli najprv premontované koncové svetlá na strechu, rotujúca zrkadliaca plocha sa objavila neskôr, siréna sa stala súčasťou spolu s majákmi.
Dnes už pribudli do vybavenia aj kamery a nahrávacie zariadenia vnútri auta, vonku sa využívajú kamery a mikrofóny na uniforme. Medzi špecializované zariadenia patria aj radary merajúce rýchlosť, ktoré môžu byť rádiofrekvenčné, laserové a po novom aj kamerové.
Moderné hliadkujúce auto je vybavené aj rozpoznávaním evidenčných čísel, pričom má policajt prehľad aj o tom, či dané auto absolvovalo technickú a emisnú kontrolu. Rovnako kamerové systémy zaznamenajú aj ukradnuté auto zaradené do evidencie odcudzených vozidiel.

Najzaujímavejšie policajné autá


**TechArt Porsche 911 Carrera S** Je to výsledok spolupráce nemeckého ministerstva dopravy a združenia nemeckých úpravcov v rámci programu Tune it Safe. Vzhľadom na úroveň dnešných výkonov je maximálny výkon 272 kW (370 k) pomerne nízky. Svojho času bolo toto Porsche najrýchlejšie policajné auto na svete. Maximálna rýchlosť prekračovala magickú hranicu 300 km/h.
**Brabus Rocket Police Car** Najrýchlejšie Porsche kraľovalo na nemeckej diaľnici iba rok. V rámci programu Tune it Safe sa predstavil tento upravený Mercedes-Benz CLS. Brabus to vzal vážne, pod kapotu putoval dvanásťvalec s maximálnym výkonom 537 kW (730 k) a maximálnou rýchlosťou 360 km/h.
**Lamborghini Gallardo** Talianski diaľniční policajti si zopárkrát prevzali najnovší model Lamborghini preto, aby znížili kriminalitu a nehodovosť na severotalianskych diaľniciach. A preto potrebujete 403 kW (560 k) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy.
**Alfa Giulia QV** Nie je to síce Lambo, no štýl rozhodne má. A čo iné sa hodí k perfektnej talianskej uniforme ako nádherné Alfa Romeo? S maximálnym výkonom 375 kW (510 k) a so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy to bude mať s naháňaním zlosynov ľahké.
**BMW i8** Rozpočet dubajskej polície by zrejme pomohol aj slovenskej ekonomike. Napokon flotila dubajských je veľmi pestrá. Lamborghini Aventador, Ferrari FF doplnilo nedávne BMW i8. Hybridný športiak však využívala dubajská polícia iba tri týždne. Toľko trvalo, kým ho nabúrali.
**Mercedes-AMG GLE 63 Coupé S Coupé** Austrália sa nenechá tiež zahanbiť a diaľničnú políciu vybavili modelmi Mercedes-AMG. Okrem triedy E dostali aj obrovské SUV GLE 63 S Coupé. Dvoma turbodúchadlami prepĺňaný osemvalec produkuje rovných 430 kW (585 k). Údajne sa používa na zvýšenie bezpečnosti na cestách.
**Volvo V70** Švédska polícia používa švédske autá, konkrétne Volvo V70 s motorom, ktorý spaľuje biopalivo. To je najzaujímavejšia informácia, ktorú sme zistili. Maximálny výkon je navyše v porovnaní so sériovým modelom nižší. Namiesto 170 kW (231 k) má iba 147 kW (200 k).
**Juhoafrická polícia** Používa pick-upy. Sú praktickejšie a dostanú sa aj tam, kam sa iné autá nedostanú.

VIAC FOTOGRAFIÍ







Inzercia