Celý test ABARTH 595 Competizione: Zážitok na prvom mieste

ERIK STRÍŽ, 22.02.2018
Vrčí, kope, trasie, buble, púta pozornosť. Jazdiť Abarth 595 Competizione je skrátka zážitok.

Susedia krútili hlavami, okoloidúci zazerali, pasažieri vzadu trpeli. A vodič? Ten celý unesený prežíval puristickú radosť z jazdy.

Test bol pôvodne publikovaný v magazíne Auto Motor a Šport 12/2017
Foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž

Má 17-palcové čiernočierne disky a žltý lak karosérie. Brzdy Brembo, tlmiče Koni a preplňovanie Honeywell Garrett. 595 Competizione nie je o výbere z rozumu a dokonca ani o dizajne. Pôvodná 500-ka je skôr imidžový nákupný vozík a taliansky Abarth do neho pridáva športové doplnky – vizuálne aj funkčné. Robia z neho skutočný športiak.

Test ABARTH 595 Competizione (2017) (foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž)

Vnútri sa tuningová spoločnosť naozaj snažila. Brúsená koža na volante a palubovke, každý jeden detail je pevný, nič nevŕzga, celkovo interiér pôsobí hodnotne a odolne. Nemožno obísť audiosystém, pod ktorý sa podpísala značka BeatsAudio. Zvuk je ohromujúci v celom svojom spektre.

Interiér je malý, nepraktický a spracovaný tak, aby vás doslova obklopoval. Zadné sedadlá sú skôr doplnkovým batožinovým priestorom, keďže za nimi nájdete iba zopár litrov objemu.

Test ABARTH 595 Competizione (2017) (foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž)

Vysoké bočné vedenie sedadla vodiča núti držať kolená blízko pri sebe. Akýkoľvek dojem stiesnenosti však dokonale kompenzuje to, čo nasleduje po štarte motora. Už samotný štart nenechá nikoho chladným, po otočení kľúčikom žltý trpaslík zahučí silou Ferrari. Keď som toto auto štartoval, vždy o tom vedela celá štvrť. Zvuk sa ale nenesie z prednej časti s motorom, ale odzadu, kde je štvorica výfukov Record Monza.

Test ABARTH 595 Competizione (2017) (foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž)
Test ABARTH 595 Competizione (2017) (foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž)

Abarth ponúka skvelú dynamiku a okamžité reakcie na pokyny vodiča. Má 180 koní, ale na jednu konskú silu pripadá iba 5,8 kilogramu, preto 595 Competizione pôsobí oveľa výkonnejšie. Manuálna prevodovka je odstupňovaná tak, že v meste budete jazdiť prevažne na dvojke. Na našich nekvalitných cestách malé auto doslova lieta zo strany na stranu, na dobrom asfalte však 595-ka drží pevne a ostré zákruty vytáča bez najmenšej straty kontroly.

Test ABARTH 595 Competizione (2017) (foto: Tomáš Kelement a Erik Stríž)

Abarth pôvodnú 500-ku vylepšil v detailoch, ale priam dramaticky. Predovšetkým 17-palcové disky kolies si zaslúžia pochvalu. 1,4-litrový štvorvalec je na pohľad malý, má však prekvapivú silu a pružnosť.

Ak vám chvíľami príde život nudný a fádny, predajte byt alebo si vezmite druhú hypotéku a kúpte si Abarth 595 Competizione. Tento športový nákupný vozík za to stojí.