Seat to myslí s CNG pohonom vážne, pripravil 7 argumentov, prečo jazdiť práve na plyn
Predaj áut španielskej značky Seat s nemeckým kapitálom s pohonom na CNG medziročne vzrástol až o 18 percent. Výrobca to neberie ako módnu záležitosť, ale kombinovaný pohon na benzín a stlačený zemný plyn považuje za vhodnú alternatívu ku konvenčným benzínovým a naftovým pohonom.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
1) Rovnaký pocit za volantom?
Áno. Názor, že jazda s automobilom na CNG sa líši od konvenčných vozidiel je nesprávny, V skutočnosti „pocit z jazdy je rovnaký ako v rovnako výkonných automobiloch s benzínovým alebo naftovým motorom,” ubezpečuje expert.2) Je plynová nádrž bezpečná?
Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov,“ zdôrazňuje Shepherd a dodáva, že tieto plynové nádrže „sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý by v eventuálnom prípade požiaru kontrolovaným spôsobom vypustil plyn do vonkajšej atmosféry a tým zabránil požiaru v kabíne vozidla.“ Okrem toho sú všetky komponenty testované aby odolávali extrémnym podmienkam: „maximálny prevádzkový tlak v plynovej nádrži je do 200 barov, no nádrž je konštruovaná tak, aby odolávala najmenej dvojnásobnému tlaku.“ Navyše Shepherd zdôrazňuje, že názor o možnosti zamrznutia plynu v určitých podmienkach je mýtus, pretože „aby sa zemný plyn skvapalnil, vonkajšia teplota by musela byť pod mínus 160 stupňov Celzia.“3) Je možná jazda pri kritickej úrovni emisií?
Áno. Tieto automobily majú certifikát ‘ECO’, takže môžu jazdiť aj vtedy, keď je kvôli vysokej úrovni emisií zakázaný vjazd do centier miest. Okrem toho táto charakteristika poskytuje v niektorých štátoch majiteľom automobilov poháňaných CNG rozličné benefity ako napríklad zníženie daní z motorových vozidiel a podporu pri kúpe, napríklad v Španielsku, Taliansku alebo Francúzsku.4) Je možné pokračovať v jazde keď sa plyn spotrebuje?
Áno. Keď vozidlo spotrebuje všetok plyn v nádrži, motor sa automaticky prepne na benzín. „Vodič môže pokračovať v jazde bez zastavenia a indikátor v združenom prístroji signalizuje, že vozidlo jazdí na benzín,“ vysvetľuje Andrew Shepherd. Vďaka tomu má vozidlo SEAT s úplne naplnenými nádržami na plyn a benzín dojazd približne 1.300 kilometrov, čo predstavuje cestnú vzdialenosť medzi Barcelonou a Frankfurtom. Tankovanie plynu CNG je možné vo všetkých európskych štátoch so sieťou čerpacích staníc na plyn, pretože „systém používa univerzálnu hubicu.“5) Je možné jazdiť výlučne na plyn?
Áno. Vozidlá na CNG jazdia na plyn vo svojom základnom režime, takže je možné tankovať stále plyn a nie je potrebné prepínať na benzín. Napriek tomu by však v benzínovej nádrži malo byť určité minimálne množstvo benzínu pretože pri veľmi nízkych teplotách alebo okamžite po natankovaní plynu motor štartuje na benzín. Benzín v nádrži by sa mal spotrebovať v období šiestich mesiacov aby sa prirodzene neznehodnotil.6) Stoja autá na plyn rovnako ako tradičné vozidlá?
Áno. Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. V tejto súvislosti Andrew Shepherd zdôrazňuje, že „natankovať plnú plynovú nádrž stojí iba približne 13 eur,“ takže automobily na CNG „umožňujú na palive ušetriť 30 % oproti vozidlám s naftovým a 55 % oproti benzínovým vozidlám.“7) Vyžadujú rovnakú údržbu ako benzínové vozidlá?
Áno. Mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. „Nie je pravda, že zapaľovacie sviečky alebo filtre sa musia vymieňať častejšie,“ vyvracia expert SEAT mýtus, že motory na CNG sa prehrievajú a sú náročnejšie na údržbu. Jediným rozdielom je, že „pred technickou prehliadkou (STK) musí byť certifikovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roku musí špecialista vizuálne skontrolovať stav nádrží na plyn.“ Tieto revízie zaručujú najvyššie bezpečnostné štandardy automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG.Andrew Shepherd, je presvedčený, že zemný plyn ako palivo bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti. Potvrdzuje to predaj modelov SEAT s motormi na CNG v Európe, ktorý vzrástol o 18 %.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivoRadikálny krok! Susedná krajina prijala kontroverzné riešenie s cieľom zníženia emisií a zlepšenia bezpečnosti
Rakúsko už o pár týždňov zavedie nové pravidlá na tamojších cestách. Tie sa dotknú aj maximálnej povovlenej rýchlosti.
Novela zákona znižuje byrokratické zaťaženie a samosprávam dáva viac volnosti. Tamojšie mestá na zmeny reagovali pozitívne.Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov. Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
SERVIS
Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku
ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.
Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?