Seat to myslí s CNG pohonom vážne, pripravil 7 argumentov, prečo jazdiť práve na plyn

Predaj áut španielskej značky Seat s nemeckým kapitálom s pohonom na CNG medziročne vzrástol až o 18 percent. Výrobca to neberie ako módnu záležitosť, ale kombinovaný pohon na benzín a stlačený zemný plyn považuje za vhodnú alternatívu ku konvenčným benzínovým a naftovým pohonom.
Vydané  Text: 
Seat najnovšie pripravil tlačovú správu so 7 argumentmi, ktoré by mali človeka presvedčiť o výhodách pohonu na plyn. Odpovede na časté otázky pripravil sám Andrew Shepherd, riaditeľ SEAT pre modely poháňané CNG. Sú natoľko zaujímavé, že sme sa ich rozhodli publikovať v takmer plnej forme. Posledný Seat s takýmto typom pohonu, ktorý sa objavil u nás v redakcii, bol SEAT LEON s motorom TGI. Jeho test si budete môcť prečítať v samostatnom článku na Autoviny.sk už budúci týždeň. Viac informácií nájdete v článku V novom Auto Motor a Šport nájdete kompletný prehľad áut na CNG + test Seatu Leon na plyn!
Seat Leon 1.4 TGI (test 2018)

1) Rovnaký pocit za volantom?

Áno. Názor, že jazda s automobilom na CNG sa líši od konvenčných vozidiel je nesprávny, V skutočnosti „pocit z jazdy je rovnaký ako v rovnako výkonných automobiloch s benzínovým alebo naftovým motorom,” ubezpečuje expert.

2) Je plynová nádrž bezpečná?

Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov,“ zdôrazňuje Shepherd a dodáva, že tieto plynové nádrže „sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý by v eventuálnom prípade požiaru kontrolovaným spôsobom vypustil plyn do vonkajšej atmosféry a tým zabránil požiaru v kabíne vozidla.“ Okrem toho sú všetky komponenty testované aby odolávali extrémnym podmienkam: „maximálny prevádzkový tlak v plynovej nádrži je do 200 barov, no nádrž je konštruovaná tak, aby odolávala najmenej dvojnásobnému tlaku.“ Navyše Shepherd zdôrazňuje, že názor o možnosti zamrznutia plynu v určitých podmienkach je mýtus, pretože „aby sa zemný plyn skvapalnil, vonkajšia teplota by musela byť pod mínus 160 stupňov Celzia.“

3) Je možná jazda pri kritickej úrovni emisií?

Áno. Tieto automobily majú certifikát ‘ECO’, takže môžu jazdiť aj vtedy, keď je kvôli vysokej úrovni emisií zakázaný vjazd do centier miest. Okrem toho táto charakteristika poskytuje v niektorých štátoch majiteľom automobilov poháňaných CNG rozličné benefity ako napríklad zníženie daní z motorových vozidiel a podporu pri kúpe, napríklad v Španielsku, Taliansku alebo Francúzsku.

4) Je možné pokračovať v jazde keď sa plyn spotrebuje?

Áno. Keď vozidlo spotrebuje všetok plyn v nádrži, motor sa automaticky prepne na benzín. „Vodič môže pokračovať v jazde bez zastavenia a indikátor v združenom prístroji signalizuje, že vozidlo jazdí na benzín,“ vysvetľuje Andrew Shepherd. Vďaka tomu má vozidlo SEAT s úplne naplnenými nádržami na plyn a benzín dojazd približne 1.300 kilometrov, čo predstavuje cestnú vzdialenosť medzi Barcelonou a Frankfurtom. Tankovanie plynu CNG je možné vo všetkých európskych štátoch so sieťou čerpacích staníc na plyn, pretože „systém používa univerzálnu hubicu.“
Seat Leon 1.4 TGI (test 2018)

5) Je možné jazdiť výlučne na plyn?

Áno. Vozidlá na CNG jazdia na plyn vo svojom základnom režime, takže je možné tankovať stále plyn a nie je potrebné prepínať na benzín. Napriek tomu by však v benzínovej nádrži malo byť určité minimálne množstvo benzínu pretože pri veľmi nízkych teplotách alebo okamžite po natankovaní plynu motor štartuje na benzín. Benzín v nádrži by sa mal spotrebovať v období šiestich mesiacov aby sa prirodzene neznehodnotil.

6) Stoja autá na plyn rovnako ako tradičné vozidlá?

Áno. Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. V tejto súvislosti Andrew Shepherd zdôrazňuje, že „natankovať plnú plynovú nádrž stojí iba približne 13 eur,“ takže automobily na CNG „umožňujú na palive ušetriť 30 % oproti vozidlám s naftovým a 55 % oproti benzínovým vozidlám.“

7) Vyžadujú rovnakú údržbu ako benzínové vozidlá?

Áno. Mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. „Nie je pravda, že zapaľovacie sviečky alebo filtre sa musia vymieňať častejšie,“ vyvracia expert SEAT mýtus, že motory na CNG sa prehrievajú a sú náročnejšie na údržbu. Jediným rozdielom je, že „pred technickou prehliadkou (STK) musí byť certifikovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roku musí špecialista vizuálne skontrolovať stav nádrží na plyn.“ Tieto revízie zaručujú najvyššie bezpečnostné štandardy automobilov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG.

Andrew Shepherd, je presvedčený, že zemný plyn ako palivo bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti. Potvrdzuje to predaj modelov SEAT s motormi na CNG v Európe, ktorý vzrástol o 18 %.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia