Návrat k tradičnej Rapidke. Škoda Atero sa vynorila a zmizla, išlo pritom o krásny prototyp.

„Návrat k Škode Rapid z roku 1985“ hlásili motoristické časopisy pred dvomi rokmi. Škoda Atero, čoby tradičná rapidka novej generácie, bola krásnym a hodnotným študentským projektom, ktorý by sme chceli vidieť aj v predaji.
Vydané  Text: 
Keď v roku 2012 Škoda uviedla do predaja nový Rapid v podobe malého sedanu, mnohých to sklamalo. Čakali štýlové auto so športovou siluetou, avšak model sa definitívne presunul do iného sveta. Potešením pre nostalgiou zahltených motoristov bol až o štyri roky neskôr projekt Atero, ktorý Rapid predstavil v dizajne nadväzujúcom práve na 80. roky.
Študentský projekt Atero z roku 2016 bol modernou interpretáciou slávnej Rapidky, ako ju poznáme od roku 1985. Je ale nutné pripomenúť, že tento typ karosérie už predtým mala Škoda Garde (1981 – 1987) a ešte pred ňou 110R vo variante kupé (1970 – 1981). Keď sa niekto pozrie na staršie kupé od škodovky, zvyčajne ho ale napadne práve názov Rapidka. Keď už sme pri dátumoch a slovíčkach, vedzte, že ani rapidka z 80. rokov nebola tou prvou, tým originálom, za ktorý ho dnes mnohí majú. Prvé auto s týmto názvom sa vyrábalo v rokoch 1935 až 1947, išlo o krásny veľký osobný automobil pre vtedajšiu smotánku. Vyrábal sa vo verziách Saloon a Convertible, pričom ani jeden variant nebol malým autom. Práve naopak, skutočne pôvodný Rapid bol veľkým vozidlom, ako sa v tej dobe patrilo.
Historický vývoj Škoda Rapid zľava Rapid Saloon a Rapid Convertible (1934-1947), 110 R Coupé (1970-1981), Garde (1981-1983) a Rapid (1984-1990). fotografie: Wikimedia Commons

Škoda kupé pre 21. storočie

Atero vzniklo v roku 2016 prestavbou pôvodného modelu Rapid Spaceback. Študenti zo Škoda Academy využívajú technologické postupy, ktorých výsledkom je vysoká kvalita vyhotovenia vylepšených dielov, preto ich prototyp normálne jazdil. Pod jeho kapotou pracoval benzínový motor 1,4 TSI s maximálnym výkonom 125 konských síl, o jeho riadenie sa starala dvojspojková automatika DSG. Vozidlo stálo na 18-palcových kolesách s dizajnom Turini.
Atero nemalo ambície stať sa štandardne predávaným karosárskym variantom modelu Rapid. Ani to tak Škoda nepropagovala, zreteľne uvádzala, že sa jedná študentský projekt. Pýtame sa však, či by sa takýto krok Škode napokon nevyplatil, keďže by tak do svojej ponuky zaradila krásne malé dvojdverové kupé s dokonale netypickým dizajnom a nezameniteľným štýlom. A štýl predáva. Generáciu súčasných tridsiatnikov by si síce nenadchla nadväznosť na Rapid a Garde spred vyše 30 rokov, ale so správnym marketingom sa dá dosiahnuť prakticky čokoľvek – a ten má Škoda na svetovej úrovni. Ostáva nám dúfať, že jedného dňa dizajnéri Škody zvážia prestavbu Rapidu aj na malé dvojdverové kupé.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia