Mercedes F100 mal pred 27 rokmi funkcie, ktoré dostávajú dnešné autá
Motor na vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu.
Vydané Text: Erik Stríž
Koncepčný automobil Mercedes F100 je takmer zabudnutý, pritom predpovedal množstvo technológií, ktoré sa dnes vyskytujú v príplatkovej výbave moderných áut.
Značka Mercedes-Benz v roku 1991 predstavila koncepčný automobil F100 a predstavila v ňom technológie, ktoré boli pred 27 rokmi veľmi vzdialenou budúcnosťou. Vtedy možno považovanou za nezrealizovateľnú budúcnosť, avšak dnes sa niektoré z jeho technológií vyskytujú v moderných automobilov, predovšetkým vo forme príplatkovej výbavy.Vodík, solárne panely, rozpoznávanie hlasu, aj udržiavanie v jazdnom pruhu
Mercedes F100 oslovil futuristickým dizajnom a technologickou výbavou. Nachádzame podobnosť s neskorším modelovým radom R, ktorý bol súčasťou ponuky automobilky pomerne krátky čas. Toto zaujímavé karosárske vyhotovenie vtedy nebolo bežné, koncept sa výrazne líšil od vtedajších kombíkov a crossovery ešte neexistovali.
F100 malo pohon prednej nápravy, 6-valcový motor spaľujúci vodík, päť sedadiel (s centrálnym umiestnením sedadla vodiča), komunikačný a navigačný systém s pripojením na satelit, strechu so zabudovanými solárnymi panelmi, tempomat, displej namiesto prístrojovej dosky a aerodynamický dizajn s atypickými dverami. Všetko to, čo je dnes súčasťou moderných áut, mal tento Mercedes pred takmer tromi desaťročiami a predpovedal dokonca aj súčasnú snahu o postupnú elimináciu konvenčného spaľovacieho pohonu.
V interiéri sa nachádzalo veľké množstvo techniky, ktorú vodič ovládal prostredníctvom mechanických tlačidiel rozmiestnených okolo volantu. Pred volantom bol dokonca rozmerný informačný displej nahradzujúci analógové ukazovatele, ktorý sa práve v posledných rokoch dostáva do výbavy drahších áut. Okrem uvedenej techniky mal Mercedes F100 aj xenónové svetlomety, ktoré sa v produkčnom aute objavili až o rok neskôr v BMW radu 7.
Dôvodov, prečo by sme nemali zabúdať na Mercedes F100 z roku 1991, je viac. Ak ste ale pozorne čítali začiatok článku, nepochybne ste si všimli, že sme spomenuli aj 6-valcový motor spaľujúci vodík. Nie je to chybný údaj, tento spaľovací motor skutočne pracoval s vodíkom, čím sa odlišoval od vodíkových riešení dneška, ktoré ho využívajú na tvorbu elektriny pre napájanie elektrických motorov. Išlo jeden z experimentov značky Mercedes-Benz, ktorých nebolo málo a ktoré majú nezanedbateľný podiel na vývoji celého autopriemyslu.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia