Komentár redakcie: diaľničné známky sú ukážkou arogancie a ignorancie moci
Kúpili ste si koncom minulého roka elektronickú diaľničnú známku na jeden rok? Jej platnosť definitívne vypršala už teraz.
Vydané Text: Erik Stríž
Pri nákupe elektronickej diaľničnej známky máte na výber, či si vyberiete 10-, 30-dňovú alebo ročnú. Tú poslednú však s nelogicky limitovanou platnosťou.
Idea výborná, realizácia s nedostatkami
Zavedenie elektronických diaľničných známok na Slovensku 1. decembra 2015 predstavovalo veľký krok vpred v ústrety modernejšej spoločnosti a mobilite. Po dlhých rokoch sa zrušila povinnosť lepiť si na autá nevzhľadné a otravné nálepky, dokonca sa to úplne zakázalo. Dnes stačí kúpiť si známku elektronicky cez počítač, tablet alebo mobil alebo fyzicky na čerpacej stanici. Dostanete iba podkladničný blok, žiadne nálepky. Kamery na diaľniciach sledujú autá, ktoré po nich jazdia a podľa evidenčných čísel rozpoznávajú, či cesty nevyužíva niekto, komu už platnosť známky vypršala, prípadne si ju vôbec nekúpil. Teória funguje výborne a zdá sa, že tento princíp sa osvedčil. Problém pri zavedení elektronických diaľničných známok je ten, že ročné diaľničné známky sú platné v pevne stanovených termínoch od-do. „Do“ v tomto prípade znamená 31. január nasledujúceho roka bez ohľadu na to, kedy v priebehu roka si ju zákazník zakúpil. Za pevných 50 eur má teda k dispozícii už iba zostávajúci čas do expirácie s pevným dátumom.„Na Slovensku je to tak“
Je to nonsens, ale na Slovensku to tak funguje. A zmena nie je v dohľadne. Prechodom na plne elektronický systém nákupu a evidencie elektronických diaľničných známok sa dokonale odstavila potreba fyzickej výroby fyzických nálepiek, na ktorých je pevne uvedený rok ich platnosti. Od konca roku 2015 je už platnosť známky iba údaj v databáze a preto je nelogické a nepochopiteľné, prečo pri nákupe práve najdrahšej známky v jej plnej cene musí zákazník akceptovať jej časovo alikvótnu platnosť. Komptentní tvrdia, že ide o technické obmedzenie, avšak 30-dňové a 10-dňové elektronické diaľničné známky predsa fungujú správne: presne 30 a 10 dní od dátumu aktivácie. Že to tak údajne nefunguje s údajom 365, respektíve 366, je absurdné. Ak sa to dnes nedá, je to perfektnou ukážkou arogancie a ignorancie moci, prípadne jej neschopnosti plniť jednoduché technické úlohy. Dnes sú najpredávanejšie 10-dňové diaľničné známky a nie je sa čomu čudovať. Asi málokto chce investovať desiatky eur do nákupu ročnej diaľničnej známky v druhej polovici roka, keď vie, že jej platnosť je obmedzená nie časovým obdobím, ale pevným údajom v kalendári.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia