Čo znamenajú označenia na autách? Stručný prehľad tých najdôležitejších značiek

Väčšina z nich je celkom zbytočná a mnohokrát ani samotní majitelia nevedia, čo tie značky znamenajú. Sú však takou samozrejmou súčasťou automobilov, že ich už ani nevnímame.
Vydané  Text: 

Sú takou samozrejmou súčasťou automobilov, že ich už ani nevnímame, ale keď sa chvíľami niekde vyskytne auto bez nich, všimneme si to okamžite.

Kovové písmená a čísla na zadkoch áut zvyčajne informujú o tom, aký je pod prednou kapotou motor, či pracuje s benzínom alebo naftou, prípadne napovedá o spôsobe použitia alebo o type pohonu. Aké typy označení poznáme a čo znamenajú, sme stručne zhrnuli v tomto príspevku.

#1 Názov modelu auta (napr. Tucson, Yaris, 124spider)

Označenie modelu je bežné a úplne samozrejmé. Nemôžeme im nič vyčítať, pretože sú reklamou samotného výrobcu a informujú o názve modelu aj ľudí, ktorí sa s ním doteraz nestretli. BMW a Mercedes používajú kombináciu označenia modelu a jeho motorizácie, napr. 730d znamená, že ide o modelový rad 7 s naftovým motorom (d).

#2 Označenie motorizácie (a modelu) (napr. Mercedes-Benz S500, BMW 730d, Hybrid)

Na väčšine áut vidíme označenia ako 1.6 CRDi, S500, g-tron, TSI, TDI, 730d, Hybrid a podobne. Sú to označenia motorizácie, vďaka ktorej vieme, či auto jazdí na benzín, naftu, CNG alebo LPG, prípadne na kombinácii elektriny a benzínu. Tieto označenia majú zmysel, ale predajcovia ponúkajú aj možnosť nevybaviť si nimi nové auto. Súčasťou tohto je označenia je niekedy aj názov technológie motora alebo niektorej jeho funkcie (V6, VTEC, INJECTION, TURBO, JTDm, Ecoboost a pod.) Tieto písmená a čísla však zvyčajne nenapovedajú o výkone motora, pretože napríklad motor 2.0 TDI sa vyrába s rôznymi nastaveniami výkonu. Za viac koní si musíte priplatiť. Značka Audi najnovšie ohlásilo inováciu v označovaní svojich modelov, kde zahŕňa aj triedy výkonu. Viac o tomto označovaní nájdete v samostatnom článku Audi prišlo s novým označovaním svojich modelov.

#3 Pohon všetkých štyroch kolies (napr. 4×4, 4WD, 4Matic, xDrive, Quattro)

Tieto označenia vidíme predovšetkým na kombíkoch a esúvečkach, pretože najmä v nich nachádzame pohon všetkých štyroch kolies. Každá automobilová značka používa vlastnú (resp. koncernovú) technológiu pohonu všetkých kolies, vzájomne sa líšia technikou a aj označením. Mercedes má 4Matic, BMW xDrive, Volkswagen má 4Motion, Audi Quattro, iné značky používajú klasické označenia 4×4, AWD (All Wheels Drive) či 4WD. Renault používa aj označenie 4Control, ktorým pripomína, že sa vedia natáčať nielen predné, ale aj zadné kolesá vozidiel. Naposledy sme auto s touto funkciou otestovali v januári, test ohromného Renault Espace s výkonom 226 koní nájdete v marcovom čísle časopisu Auto Motor a Šport.

#4 Označenie športovej verzie (napr. RS, AMG, M, GT, GTi)

Bežné modely áut niekedy majú športové verzie, ktoré sú drahšie, výkonnejšie a aj vizuálne pútavejšie. Zmeny v dizajne sú občas vyslovene estetické, ale keď má auto označenie dvomi alebo tromi písmenami, zvyčajne sa vylepšenie dotýka aj výkonu, celkovej tuhosti a charakteru vozidla. Ide napríklad o značky RS (Škoda, Renault), AMG (Mercedes), M (BMW), GT (Kia), N (Hyundai) a ďalšie.

#5 Úroveň výbavy (Ambition, Limited, Executive a pod.)

Tomuto celkom dobre nerozumieme: prečo niekto potrebuje okoloidúcim ukazovať, v akej výbave si kúpil auto? Najmä vtedy, ak je tá výbava pomerne slabá. Zmysel to má skôr vtedy, keď sa po niekoľkých rokoch auto predáva a kupujúci má možnosť zistiť už pri pohľade zvonka, aká výbava sa v aute nachádza. Ale tie emblémy a štítky sa dajú kedykoľvek vymeniť za také, ktoré upútajú viac.

#6 Označenie o schopnosti zdolávať terén (napr. Offroad, Trail-Rated)

Tieto označenia sú už zbytočné, ale niekomu sa možno páčia. Ak je automobil terénny, napovedá o tom už jeho celkový dizajn a charakter, nálepka Off-road alebo Trail-Rated nemá schopnosť niekoho presvedčiť. Tieto názvy na zadných dverách alebo na boku auta však tiež dotvárajú jeho charakter.

#7 Podivuhodné označenia charakteru vozidla (Heavy Duty, Super Duty a pod.)

Keď sa chce automobilka a majiteľ pochváliť svojím autom a jeho schopnosťami, tak si nechá na prednú kapotu vyraziť aj názvy ako Heavy Duty, Super Duty a podobne. U nás sa takéto názvy na autách až tak často nevyskytujú, pretože sú doménou predovšetkým veľkých amerických truckov, avšak miestami také stroje vidíme aj na našich cestách. Výpovednú hodnotu tieto označenia nemajú žiadnu, pretože už tie obrovské terénne kolesá prezrádzajú, že sa s truckom podarí bez problémov odtiahnuť aj príves s jachtou.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »