Ako je to so zmenami v maximálnej povolenej rýchlosti?

Správy o tom, že Slovensko zavedie rovnaké opatrenia ako Francúzsko a zmení maximálnu povolenú rýchlosť z 90 na 80 km/h, sú dnes neopodstatnené.
Vydané  Text: 

Predstavte si, že by sa na Slovensku na všetkých mestách mimo miest a obcí znížila maximálna povolená rýchlosť z 90 na 80 km/h. Znamenalo by to skutočnú stratu času pri jazdách na dlhšiu vzdialenosť alebo by sa tak naozaj zvýšila bezpečnosť cestnej premávky?

V priebehu jednej hodiny jazdy tak dojazdíte o 10 kilometrov menej, ktoré pri rýchlosti 80 km/h doženiete v priebehu ďalších 7 a pol minúty. Vo Francúzsku veria, že na úkor niekoľkých minút cestovania navyše stojí za to spomaliť. Odmenou môže byť menej smrteľných nehôd na cestách, ako to zamýšľajú francúzski zákonodarcovia. K zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti na okresných komunikáciách z 90 na 80 km/h dôjde 1. júna 2018 a podľa denníka Pravda bude táto zmena stáť daňových poplatníkov maximálne 10 miliónov eur. Do tejto sumy sú zahrnuté náklady na výmenu asi 200-tisíc dopravných značiek a preprogramovanie radarov na 400-tisíc kilometroch ciest. Okrem toho Francúzsko prijíma ďalších 20 opatrení, ktorými mieni znížiť nehodovosť a úmrtnosť na cestách. Podobný krok údajne zvažuje aj Nemecko. Hovorí sa o tom, že maximálna rýchlosť 80 km/h má byť zavedená spočiatku na okresných cestách užších ako osem metrov a pre nákladné automobily sa rýchlosť zniži iba na 60 km/h. Diaľnice s neobmedzenou rýchlosťou, ktorými je Nemecko slávne na celom svete, zatiaľ ohrozené nie sú.
Na Slovensku sa zmeny v maximálnych povolených rýchlostiach nepripravujú, Francúzsko a Nemecko naopak pristupujú k ich znižovaniu. Ilustračné foto.
Dôvod na znižovanie maximálnej rýchlosti tkvie vo vysokých číslach úmrtnosti na cestách, kde je dnes limit 90 km/h. Teoreticky by mohlo znamenať, že sa zníženie o 10 km/h prejaví signifikantne na štatistikách, avšak realita môže byť celkom odlišná od predpokladov. S nadhľadom by sme mohli tvrdiť, že oznamované znižovanie rýchlosti je obrovským experimentom, ktorého výsledok môžeme poznať už o jeden či dva roky. Podobne ako vo Francúzsku a v Nemecku, tak aj na Slovensku sa väčšina smrteľných nehôd odohráva na cestách 2. a 3. triedy. Na Slovensku je dovedna 18 031 km všetkých cestných komunikácií, z toho 10 363 km ciest III. triedy a 3 611 km ciest II. triedy (január 2016). U nás sa však o znížení maximálnej povolenej rýchlosti neuvažuje ako reálnom scenári pre najbližšie obdobie.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.