Revolučné inovácie od Audi! Takto funguje hybridný systém novej generácie A8!
Jedným zo spôsobov ako zvýšiť efektívnosť pohonu spaľovacím motorom je rozšírenie fázy vypnutého motora do režimu jazdy a zvýšenie intenzity rekuperácie. Obidve tieto funkcie spĺňa pohon mild-hybrid vytvorený štartovacím generátorom RSG pripojeným k motoru drážkovaným remeňom. Značka Audi novým modelovým radom A8 odštartovala jeho plošné zavedenie do celého svojho modelového programu.
Vydané Text: Redakcia
**Ako to funguje?**
Technológia mild-hybrid pracuje veľmi efektívne a komfortne. Keď vodič Audi A8 v rozsahu rýchlosti medzi 55 a 160 km/h uvoľní pedál akcelerátora, automatická prevodovka zaradí neutrál a motor sa vypne. Vozidlo tak môže až do 40 sekúnd jazdiť zotrvačnosťou s úplne vypnutým motorom. Pri jazde nízkou rýchlosťou sa fáza „stop-štart“ aktivuje už pri rýchlosti pod 22 km/h.
Keď vodič opäť stlačí akcelerátor – počas jazdy alebo pri stojacom vozidle – štartovací generátor komfortne a ticho (bez mechanického hluku pastorka spúšťača na zotrvačníku) motor naštartuje roztočením na cieľové otáčky, kedy spaľovací motor plynulo zaberie. Výhoda RSG je zvlášť zreteľná keď sa vodič približuje k červenému semaforu alebo kruhovému objazdu. Keď sa semafor počas dobiehania k nemu prepne na zelenú alebo sa na objazde vytvorí medzera na zaradenie a vodič uvoľní brzdový pedál, spaľovací motor sa okamžite naštartuje a vozidlo plynulo zrýchľuje bez akéhokoľvek omeškania. Novinkou je funkcia prediktívneho komfortného štartu v premávke typu stop-and-go. Táto funkcia naštartuje motor keď sa vozidlo stojace pred Audi A8 dá do pohybu aj keď jeho vodič ešte drží stlačený brzdový pedál. V takomto prípade stratégia regulácie predpokladá, že vodič chce spontánne pokračovať v jazde.
Audi A8 má naďalej aj klasický spúšťač, ten sa však využíva iba na prvý štart studeného motora, kedy je motorový olej ešte studený a hustý. V takýchto podmienkach by drážkovaný remeň RSG mohol pri normálnom napnutí prešmykovať. Zväčšené napnutie by zasa neúmerne znižovalo životnosť špeciálneho remeňa.
V mnohých situáciách je rekuperácia – teda premena kinetickej energie vozidla pri spomaľovaní – efektívnejšia ako jazda s vypnutým motorom. Na posúdenie situácie riadiaca jednotka pohonu v novom Audi A8 využíva prednú kameru a poznatky prediktívneho asistenta efektívnej jazdy, ktorý má k dispozícii dáta z navigácie a informácie z rozličných senzorov. Preto sa rekuperáciou energia získava nielen pri brzdení, ale aj vtedy, keď sa A8 s vypnutým motorom príliš blízko približuje k vozidlu idúcemu vpredu. Vysoká miera rekuperácie umožňuje skrátiť čas, keď štartovací generátor plní funkciu bežného alternátora, čiže dobíja batériu vozidla a tým odoberá výkon spaľovacieho motora, čo sa prejavuje na spotrebe paliva.
**Perspektívy**
Hlavná elektrická sústava s napätím 48 V vytvorila optimálne predpoklady pre zavedenie systému RSG v ďalších nových modeloch Audi. V roku 2018 ju dostanú A7 Sportback a A6/A6 Avant novej generácie. Pre menšie modely s priečne uloženým motorom má Audi pripravený systém RSG s prevádzkovým napätím 12 V. Ten nie je až taký účinný, no pri malých úsporných motoroch má dostatočný efekt.
Inú koncepciu štartovacieho generátora prezentovala štúdia SUV-kupé Audi Q8 sport concept, ktorá mala premiéru na ženevskom autosalóne v marci 2017. Tá mala štartovací generátor prstencového tvaru umiestnený medzi motorom a prevodovkou. Tento systém má výkon 20 kW a krútiaci moment až 170 Nm, takže už môže účinne podporovať spaľovací motor pri akcelerácii – motor 3.0 TFSI s ním dosahuje systémový maximálny krútiaci moment až do 700 Nm. Štúdia so systémovým výkonom 350 kW (476 k) akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 275 km/h. Podľa Audi systém MHEV v tomto prípade znižuje spotrebu približne o jeden liter na 100 kilometrov.
Inzercia