Predaje áut na Slovensku v roku 2017 opäť rástli, darilo sa SUV a vyššej strednej triede

Dobrou správou je, že už viac ako polovica všetkých registrovaných áut je nových. Zlou správou je rastúci trend dovozu starých áut zo zahraničia, ktoré iba ťažko splnia moderné nároky na technickú spôsobilosť.
Vydané  Text: 
Ilustračné foto: @VolkswagenSlovakia na Facebooku

Slovenský trh s automobilmi v uplynulom roku rástol jednociferným percentom, takmer dosiahol úroveň legendárneho roku 2009, kedy sa na u nás uplatňovalo takzvané „šrotovné“ (108 470 ks).

Celkovo sa na Slovensku v priebehu dvanástich mesiacov roka 2017 zaregistrovalo 108 279 vozidiel všetkých typov, z toho 96 085 osobných áut. V porovnaní s rokom 2016 je to nárast o priaznivých 8,99 percenta v kategórii osobných automobilov (+7922 kusov), celkový nárast v registrácii nových automobilov bez ohľadu na typ je 7,64 percenta. Doviezlo sa k nám až 69 573 vozidiel. V kategóriách M1 a N1 Slovensko zaregistrovalo pozitívny trend vývoja (+8,99 a +1,64%), naopak kategórie N2 a N3 sledujú úpadok o až 6,96 a 8,92 percent. Prekvapivo nárast registrácií o 10,71 zaznamenali autobusy M2 a M3, v praxi však ide iba o 403 kusov.
Registrácie nových osobných automobilov v roku 2017 v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi
Registrácie nových vozidiel všeobecne v roku 2017 v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi

Rástli predaje SUV a drahších áut, ale aj dovoz starých

Vôbec najpredávanejším novým autom kategórie M1 je na Slovensku Škoda Octavia (2 970× kombi + 2 370× liftback), ktorá je súčasne lídrom celého trhu. Trhový podiel značky dosiahol 19,68% (18 907 ks), Škoda u nás predávala 2-krát viac ako Volkswagen a vyše 2,6-krát viac ako tretí Hyundai. Fabií sa predalo dovedna 5308 kusov (2 818× hatchback + 2 490× kombi). Predaje SUV (G1) u nás rástli priam dramaticky – medziročne až o 25,89 percenta, off-roady vyrástli o 17,53 percenta. Vôbec najvyšší nárast zaznamenali vozidlá vyššej strednej triedy D, až 60,91 percenta (1128 ks).
Porovnanie registrácií nových áut v roku 2017 podľa ich segmentu (zdroj: ZAP SR)
Registrácie nových vozidiel ľahko presiahli polovicu z celkovej bilancie registrácii automobilov (58%), ZAP však upozornilo na fakt, že sa zvýšil vek dovážaných automobilov. Až 40 percent dovezených áut má od 10 do 15 rokov, čo vidí ako reakciu trhu na aktuálne podmienky v poplatkoch za registrácie vozidiel.
Štatistiky o dovoze áut na Slovensko nie sú celkom priaznivé, za rok 2017 sa doviezlo veľa starých áut s vyššími emisiami CO2 (zdroj: ZAP SR)
Najviac nových automobilov bolo zaregistrovaných v Bratislavskom kraji (42%), najmenej v Trečianskom (6%). Podľa Pavla Prepiaka, viceprezidenta ZAP, je príčinou enormného regionálneho rozdielu aj množstvo firiem, ktoré sídlia práve v Bratislavskom kraji a najmä spoločnosti venujúce sa operatívnemu lízingu, ktoré autá registrujú na seba.
Štatistiky o dovoze áut na Slovensko nie sú celkom priaznivé, za rok 2017 sa doviezlo veľa starých áut s vyššími emisiami CO2 (zdroj: ZAP SR)

Ekologická mobilita rastie, ale pomaly

V roku 2017 sa na Slovensku registrovalo takmer dvetisíc plug-in hybridov a hybridov, k tomu presne 209 automobilov s plne elektrickým pohonom. Celkovo sa v plynulom roku poskytli finančné stimuly 495 automobilom celkom, z toho 199 pre plug-in hybridy (PHEV) a 296 plne elektrických (BEV). Najväčší záujem o elektromobily bol v októbri (24) a novembri (24). Od novembra 2016 do decembra 2017 sa uvoľnili dotácie v hodnote 478-tisíc eur.
Ako sa v priebehu roka 2017 vyplácala podpora pre elektromobily a plug-in hybridy (zdroj: ZAP SR)
Podpora elektromobility na Slovensku vďaka iniciatíve ZAP SR pretrvá aj v roku 2018, finančné stimuly na elektromobily a plug-in hybridy potrvajú až do 30. júna.

Slovensko žilo aj výrobou nových áut

V priebehu uplynulého roka sa vyrobilo až 1 025 000 kusov automobilov (Kia Motors Slovakia, Peugeot Citroen Slovakia a Volkswagen Slovakia), predpoklad na rok 2018 je rovnaký – to aj napriek tomu, že PSA svoje plány nezverejňuje. Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu, však pripomína, že tieto priaznivé čísla budú reálne iba vtedy, keď sa budú v plnej miere realizovať body obsiahnuté v uznesení o zabezpečení konkurencieschopnosti automobilového priemyslu prijatom v decembri.
Výroba nových áut na Slovensku za rok 2017 a predchádzajúce roky + výhľad do roku 2018 (zdroj: ZAP SR)
Jeho súčasťou je napríklad aj participácia automobilového priemyslu na duálnom vzdelávaní, účasť na projektoch financovaných z EŠIF (Green Wheels, opravár elektrických vozidiel, Edu Lab, uplatniteľnosť študentov VŠ prepojením na prax). V pomere na tisíc obyvateľov máme 189 vyrobených automobilov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia