Hyundai má úplne nové SUV NEXO. Jazdí na elektrinu, ale tankuje sa do neho vodík.
Kona nestačí. Crossovery a malé SUV-čka majú tie najlepšie časy ešte len pred sebou.
Vydané Text: Erik Stríž
Nové SUV jazdí na elektrinu, ale tankuje sa do neho vodík. Z výfuku potom vychádza iba dokonale čistá a bezpečná vodná para.
Písali sme o tom v predchádzajúcom článku, že značka KIA pod záštitou svojej aktuálnej stratégie ACE vyrobí až 16 nových ekologických a technicky vyspelých modelov. Hyundai chce byť o niečo lepší, do roku 2025 chce mať v portfóliu až 18 noviniek. Sú to veľmi odvážne čísla. Úplne nové SUV Nexo je prvou lastovičkou tohto verejného záväzku. Ide o stredne veľké SUV, o niečo väčšie ako iba nedávno predstavený crossover Kona. Nexo je však technologicky o úroveň vyššie, pod jeho kapotou pracuje elektrický motor poháňaný energiou získavanou z vodíkových palivových článkov.
FCEV, teda „elektromobil na vodík“, je reálnou víziou pohonu budúcnosti. Tento spôsob pohonu v sebe kombinuje dobre dostupný zdroj energie, využíva vysoko efektívne elektrické motory a produkuje výlučne vodnú paru. Sen ekológov a ľudí bažiacich po svete, v ktorom už smog a rastúci podiel oxidu uhličitého nie sú typickým dôsledkom mestskej dopravy.
Hyundai Tucson/ix35 sa vo svete už nejaký ten čas predávalo aj s pohonom na vodík, hoci u nás by jeho uvedenie na trh význam nemalo. Prototyp Next Generation FCEV od Hyundai nadväzoval na koncept FE Fuel Cell a dnes z neho vzniká hotový automobil: práve Nexo.
Nexo teda stavia na základoch, ktoré automobilka položila už dávnejšie. Aj napriek futuristickému vzhľadu usudzujeme, že minimálne po stránke dizajnu je automobil prakticky hotový, osvojil si niektoré dizajnové princípy z najnovšieho kompaktného SUV Kona (predovšetkým tvar predných svetiel a celkový charakter).
V porovnaní s konceptom z minulého roka sa Nexo dočkalo aj čiastočne autonómnej jazdy. Na diaľniciach a v kolónach vie jazdiť automaticky s minimálnou účasťou vodiča, vie sa udržiavať v jazdnom pruhu počas jazdy v meste a dokáže zaparkovať celkom samo.
Podľa dostupných informácií má Hyundai Nexo maximálny dojazd 800 alebo 580 kilometrov (americké a britské tituly uvádzajú 500 míľ), v závislosti od použitej metodiky merania spotreby energie. V porovnaní s predchodcom (ix35 FCEV) je s výkonom 160 koní až o 20 percent efektívnejší, celková účinnosť prototypu je 60 percent. Novinka by tiež mala riešiť problém predchádzajúceho FCEV modelu, teda problematické štartovanie v zime: podľa Auto Motor und Sport údajne dokáže štartovať aj pri mínus 30 stupňoch Celzia.
Nové vodíkovo-elektrické SUV Hyundai Nexo sa v predaji objaví až budúci rok. Bude sa predávať aj v Európe, ale nevieme, či aj práve na Slovensku – je možné, že náš trh táto špecialita obíde rovnako, ako to výrobca spravil s vodíkovým ix35, ktoré sa už vtedy v zahraničí predávalo pod názvom Tucson.
Ces, Ces 2018, Ces2018, Crossover, Ecomoto, Ecomoto.sk, Eko, Elektromobil, Hyundai, Hyundai Nexo, Suv, Top, Vodík
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia