Elektromobilita nie je záchrana ľudstva. Dnes predstavuje vážne riziko pre planétu.
Prírodné zdroje na výrobu elektromobilov sa vyčerpávajú a náhradné univerzálne riešenie nemáme.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Elektromobilita nie je tak ekologická, ako by sme ju radi videli. Vidina bezemisnej prevádzky sa stala natoľko príťažlivá, že sme začali ignorovať fakt, že aj elektromobily je potrebné vyrobiť. Počas tejto výroby dochádza k ťažbe cenných prvkov, ktorých prirodzené zásoby sa dramaticky míňajú. Opakuje sa tak situácia, ktorú ekológovia vytýkajú modelu vyžadujúcemu ťažbu ropy.
Pokiaľ vedci nevynájdu nové technológie na ukladanie energie, sme odsúdení na lítium-iónové batérie. A tie prispievajú k udržiavaniu vysokej uhlíkovej stopy a negatívnemu vplyvu dopravy na globálne otepľovanie. Na výrobu tradičných batérií dnes potrebujeme kobalt, lítium a nikel. Zásoby týchto prvkov sa nachádzajú najmä **v krajinách tretieho sveta**, v Bolívii, Demokratickej republike Kongo a Zambii. Teda vo svete, kde sú európske normy pre ťažbu a starostlivosť o životné prostredie iba marginálnou témou, rovnako tak aj pracovné podmienky zamestnancov ťažobných spoločnosti. **Otvorene sa hovorí o otroctve** a porušovaní základných ľudských práv. My, moderná časť sveta, žijeme v blahobyte na úkor tretích krajín. Nejde iba o o globálne otepľovanie, ale aj toxické dymy, otravy zdrojov pitnej vody, znečistenie ovzdušia. Sú to priame dôsledky ťažby prírodných zdrojov tak, ako poznáme dnes. Kobalt objavil istý George Brandt v roku 1735. Asi nemohol tušiť, že sa do roku 2017 vyčerpá až 40 percent všetkých prírodných zásob kobaltu. A to ešte nenastala tá pravá éra elektromobilty, ktorá je na kobalte bezpodmienečne závislá. A nielen na ňom. Na výrobu jednej trakčnej batérie je potrebných vraj až **10 kilogramov kobaltu**. To je **tisíckrát viac ako v spotrebnej elektronike**. Ak vlády Spojených štátov, Európy, Číny a Japonska zavedú prísnejšie regulácie automobilov na spaľovací pohon v prospech elektromobilov, ťažba niektorých prvkov potrebných pre ich výrobu sa bude musieť presunúť aj pod hladinu mora. V prípade, že vláda plánuje masové elektrifikácia vozového parku v Európe, Severnej Amerike, Číne, Japonsku a Indii bude realizovaný, bude svet čeliť potreba siahnuť do podmorských zdrojov. V júli 2017 nemecká Industry Association vydala správu, ktorá upozorňuje na možné katastrofické dôsledky nedostatoku surovnín na ekonomiku – „Bez dostatočného zásobovania grafitom, kobaltom, lítiom a horčíkom nemecký priemysel skončí.“ Nie je správne zabúdať ani na to, že **životnosť trakčných batérií nie je nekonečná**. Existuje koncept, ktorý s použitými a menej efektívnymi trakčnými batériami počíta ako s domácimi zásobárňami energie, ale o ich reálnom finálnom spracovaní sa veľa nehovorí. Čo bude ľudstvo robiť s destiatkami, stovkami tisíc či dokonca s miliónmi batériami, ktoré nie sú recyklovateľné a budú **doslova toxické**? Budú sa posielať raketou do vesmíru alebo v sudoch zhadzovať do Mariánskej priekopy? Na toto odpovede zatiaľ nemáme.Elektromobila je významná inovácia, ktorá má potenciál vo významnej miere zmierniť vplyv dopravy na životné prostredie a celú planétu ako takú. Zatiaľ, čo konvenčne poháňané automobily z princípu vytvárajú oxid uhličitý a nevyhnutne vyžadujú ďalšiu ťažbu nerastných surovín, elektromobilita predstavuje záťaž iba počas výroby. Prevádzka už uhlíkovú stopu nemá, ak je energia na pohon získavaná z obnoviteľných zdrojov.
Problém ťažby je však dnes prítomný a rovnako vážny, ako vyčerpávanie ropy, z ktorej dnes vyrábame palivá pre bežné automobily.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?