Čo znamenajú rôzne farby dymu z výfuku? Poradňa Auto Motor a Šport

Existujú situácie, kedy neprirodzená farba výfukových plynov neznamená problémy.
Vydané  Text: 
Ilustračná fotografia

Bezchybne fungujúci motor a výfukový systém uvoľňujú iba bezfarebné výfukové plyny. V mnohých situáciách sa však farba dymu mení. Čo to znamená? Bohužiaľ, zvyčajne ide o prvé známky poruchovosti, ktorých odstránenie si vyžiada investície.

Výfukové plyny sú tvorené širokou paletou zložiek: pozostávajú z oxidov uhlíka, dusíka, síry, aldehydov, dokonca z ozónu a uhľovodíkov. Prípustný počet jednotlivých zlúčenín je uvedený v emisnej norme Euro a pre automobilky sú tieto normy priam sväté. Investovať do vývoja je pre nich stále hodnotnejšie ako platiť obrie pokuty. Tieto výfukové plyny sú síce toxické a hoci sa v prírode vyskytujú aj prirodzene, prevádzkou automobilov sa ich obsah v atmosfére výrazne zvyšuje. Zdravý motor a výfuk teda produkujú iba číre plyny. Nezvyčajná farba dymu je zvyčajne spojená s poškodením motora alebo poruchami jeho príslušenstva. Na základe farby výfukových plynov je často možné určiť, aký typ poruchy ide. Existujú však aj také situácie, v ktorých neprirodzená farba neznamená problémy.

Nadmerné biele „dymenie“ v zime

V priebehu chladných dní a zimy vidíme aj najnovšie BMW a Mercedesy, ako im z výfuku v kúdoloch vychádza biely dym. Dym to však nie je, je potrebné pochopiť zmenu farby toho, čo vychádza z výfuku. Dôvod je dosť prozaický. Voda nahromadená vo výfukovom systéme sa po štarte motora pomaly odparuje. Preto aj po desiatich kilometroch jazdy za vozidlom pláva biely oblak. Ak po zahriatí tento jav zmizne, nemusíte sa obávať. Tu sa však dobré správy končia. Akýkoľvek iný odtieň výfukových spodín predstavuje vážne problémy.
Ilustračná fotografia

Čierny dym

Čierny dym sa vo väčšine prípadov týka naftových motorov. Ešte pred niekoľkými rokmi naftové motory dymili na čierno aj vtedy, keď boli nové a bezporuchové. Stačilo, aby vodič prudko akceleroval a zaťažoval motor. S vývojom technológií sa tento výrazný neduh naftových motorov odstránil a dnes sú ťažké čierne mraky spodín kuriozitou, v nových automobiloch priam raritou. Vo väčšine prípadov čierny dym z výfuku indikuje poškodenie vstrekovačov. Môžu mať nízky vstrekovací tlak, únik niekde v systéme. Common Rail je systém citlivý na veľa faktorov, napríklad aj na kvalitu paliva. Oprava vstrekovacích trysiek je nákladná predovšetkým preto, lebo sa nedajú renovovať. Je potrebné vymeniť ich celé. Čierny dym však môže znamenať aj problém s hadicami na chladiči turba. Zlyhanie medzichladiča je spojené aj s výrazným poklesom výkonu a hlasnejšou prevádzkou. Odstránenie takejto chyby je finančne oveľa priaznivejšie, finálna cena sa však výrazne líši od modelu auta, roku jeho výroby, jeho „popularity“, od cenníka servisu a ďalších faktorov. Problémom pri nadmernom dymení na čierno môže byť aj samotné turbo, ktorého výmena rozhodne nepatrí medzi lacné záležitosti. Zlyhávať môže rotor turbíny, kompresné koleso, lopatky s premenlivou geometriou…. oprava je možná buď výmenou celého turba, prípadne sa zvykne repasovať. V takom prípade sa náklady na opravu môžu dramaticky znížiť.

Čierny dym v benzínových autách

Platí, že čierny dym z výfuku je vizitkou starších alebo poruchových naftových motorov, avšak môže sa vyskytnúť aj v tých benzínových. Zvyčajne ide o dôsledok neodborného elektronického tuningu motora, ktorým chce majiteľ docieliť vyšší výkon. Zlé načipovanie vstrekuje do valcov priveľa paliva, dôsledkom čoho je jeho nedostatočné spaľovanie nielen počas zaťaženia motora, ale aj pri voľnobehu. Ako takúto situáciu riešiť? Zobrať celé auto do spoločnosti, ktorá motory čipuje profesionálne a nemať veľké oči, keď vám niekto povie, že zmenou nejakých čísiel v počítači zvýši výkon vášho stočeného Passatu o 50 koní.

Modrá je zlá

Modrý dym vychádzajúci z výfuku je prejavom toho, že sa spaľuje olej. Jeho zdroj by mali nachádzať (okrem iného) v opotrebovanom kompresore, z ktorého preniká mazivo do sacieho systému. Ďalším dôvodom môžu byť opotrebované piestne krúžky či tesnenia. Na odstránenie týchto porúch by sa malo počítať s opravou (regeneráciou) alebo výmenou turbodúchadla. V extrémnom prípade bude potrebná celková generálna oprava motora, ktorá môže spotrebovať z niekoľkých až niekoľkých tisíc zlotých. Nezabúdajte pravidelne kontrolovať hladinu oleja. Odborníci odporúčajú, aby ste to urobili po každých 2-3 tankovaniach paliva. Nadmerná strata by mala byť podnetom na návštevu servisu. Hoci výrobcovia pripúšťajú spotrebu mazív, vo väčšine prípadov ich spaľovanie nie je normálnym javom. Výnimkou sú niektoré motory – napríklad 1.8 a 2.0 TSI VAG a 1.4 16V Fiat.

Biely dym (okrem zimy a po 10-15 km jazdy)

Biely dym značí, že „spaľujete vodu“. Chladiaca kvapalina vstupuje do valcov cez netesnú hlavu. Tento jav je sprevádzaný poklesom výkonu motora a dymením priamo úmerným k zvýšeniu zaťaženia motora. Najlepším spôsobom, ako si overiť príčinu bieleho dymu, je otvoriť kapotu a pozrieť sa na stav hladiny chladiacej kvapaliny (je modrá alebo ružová). Ak tento problém naozaj spočíva v netesniacej hlave, náklady na opravu môžu byť vyššie. Ešte predtým, ako si budete zúfať, by ste však mali navštíviť mechanika, ktorý skontroluje tlak v systéme počas jazdy a účinnosť tesnenia pod hlavou.

Hnedá farba

Aj keď sa o modrom dyme hovorí, že je najhorší, v skutočnosti je to práve hnedý dym, čoho by ste sa mali obávať najviac. Ak motor dymí na hnedo, zvyčajne je aj nadmerne vyššia spotreba paliva, oleja a citeľne nižší výkon pohonného systému. Tu by ste sa mali, bohužiaľ, pripraviť na najhoršie. Jedná sa o jeden z najviditeľnejších príznakov extrémne opotrebovanej vložky valca a piestnych krúžkov. Aby sa obnovila predchádzajúca účinnosť motora, bude potrebná celková generálna oprava. V mnohých prípadoch sa vysokým nákladom na opravu predchádza kompletnou výmenou celého motora za používaný rovnakého typu.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia