Nový merací cyklus odhalí skutočnú spotrebu moderných áut! Čo sa zmení?
Kauza Dieselgate odhalila nielen podvodné praktiky mnohých automobiliek, ale aj nefunkčnosť zavedených procedúr pri meraní spotreby a emisií. Od septembra tohto roka je v platnosti nová metodika WLTP, ktorá sľubuje pravdivejšie výsledky. Čo sa zmenilo?
Vydané Text: Peter Orosz
**Motory budú opäť väčšie**
Dosiahnuť udávanú spotrebu s maloobjemovým motorom je v realite prakticky nemožné. Pri NEDC nebol kladený veľký dôraz na dynamiku jazdy a pri nízkych konštantných rýchlostiach vykazovali malé motory ideálnu spotrebu. Keďže sa nový cyklus WLTP snaží o niečo lepšie simulovať správanie vodičov na cestách, automobily budú častejšie spomaľovať aj zrýchľovať. Zvýšené nároky na dynamiku jazdy môžu zdvihnúť spotrebu malých motorov až o 40 %. Aj preto začínajú automobilky uprednostňovať motory s väčším zdvihovým objemom, ktorých spotreba nekolíše tak výrazne. Ako príklad môžeme uviesť nedávno predstavený motor 1.5 TSI koncernu Volkswagen (náhrada za 1.4 TSI) alebo 1.5 VVT-iE v modernizovanej Toyote Yaris, ktorý po dlhých rokoch vystriedal astmatický agregát 1.33 VVT-i. Väčšie motory síce môžu mať horšiu papierovú spotrebu, v premávke sa k nej však približujú viac ako menší predchodcovia.
**Hurá do premávky!**
Automobily sa nevyhnú ani skutočným cestám, na ktorých odborníci získajú neskreslené údaje o spotrebe a emisiách. Tieto merania budú prebiehať podľa metodiky RDE (Real Driving Emission). Autá tak budú musieť absolvovať minimálne 48 kilometrov dlhú trasu, z toho tretinu v meste, tretinu na okresných cestách a tretinu na diaľnici. Problém je v zabezpečení identických podmienok pre každé auto, pretože počasie ani premávku nedokážu ovplyvniť. V takom prípade sú povolené drobné korekcie nameraných hodnôt, ktoré by však z dlhodobého hľadiska nemali výrazne deformovať výsledky testov. Nepresnosti dokáže eliminovať aj špeciálna meracia jednotka PEMS (Portable Emission Measurement System), ktorej spoľahlivosť sa za posledné roky výrazne zlepšila.
**Prísnym trestom sa automobilky nevyhnú**
Priemerná hodnota vypúšťaných emisií bola v minulom roku na úrovni 118 gramov CO₂ na kilometer, čo je výrazne pod povoleným limitom 130 g CO₂/km. Podarí sa však výrobcom stlačiť emisie ešte viac? Do troch rokov totiž musia znížiť priemernú hodnotu vypúšťaných emisií naprieč portfóliom na 95 g CO₂/km. Za nedodržanie predpísaných limitov im hrozia nemalé finančné sankcie. Každý gram navyše tak bude automobilky stáť až 95 €/registrované auto. Oslobodené budú len malé automobilky, ktorých ročná produkcia je nižšia ako 1 000 vozidiel.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia