Páči sa vám nová Sonata od Hyundai? Môžete sa iba kochať krásnym dizajnom, ale nekúpite ju.

Európsky trh so Sonatou nepočíta, má za ňu alternatívy. Musíte však uznať, že tento americký sedan má svoje čaro.
Vydané  Text: 
V Spojených štátoch sa Sonata predáva v desiatich verziách, najlacnejšia za 19 550, najdrahšia Limited 2.0T za 29 950 amerických dolárov. U nás už tento krásny model od kórejskej automobilky nenájdete, respektíve si môžete zadovážiť niektorú z jeho starých verzií so stále pekným moderným a takmer luxusným vzhľadom s rokmi výroby od 1997 do 2007. Jeden kus sme našli na predaj v Prahe s rokom výroby 2011, tento ročník sa však automobilke veľmi nevydaril. Nové modely z posledných rokov však so Sonatou na našom trhu nepočítajú nepočítajú, na starom kontinente sa ponuka automobilky zužuje na doma vyrábané modely.
7. generácia Hyundai Sonata po facelifte (zdroj: Hyundai)
Máme tu i30 Fastback, Elantru a i40 Sedan, ktoré vedia uspokojiť dopyt po pekných a relatívne cenovo dostupných sedanoch a liftbackoch. Americká Sonata má však svojský dizajn, ktorý sa do modelového roku 2018 modernizoval a dostal priam luxusný charakter. Ak kedysi platilo, že Hyundai vyzeral nemoderne a možno až neesteticky, ide o veľmi dávnu minulosť. Dnes si Hyundai užíva prítomnosť v lige najlepších, čo sa týka dizajnu.

História modelu Sonata

Prvá generácia modelu Sonata sa vyrábala už v 80. rokoch 20. storočia, išlo o roky 1985 až 1987. V Kanade sa označovala ako Stellar, dopĺňala sa s Daewoo Royale. Už vtedy ponúkala funkcie ako tempomat, elektricky nastaviteľné sedadlá, ostrekovače svetlometov, posilňovať bŕzd či elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá. Na domácom kórejskom trhu sa Sonata považovala za „luxusné auto pre VIP“, avšak nesplnila štandardy potrebné pre rozšírenie predaja do USA. Dôvodom boli vysoké emisie výfukových plynov. Pôvodne základný 1,6-litrový motor z Mitsubishi Saturn bol doplnený aj o motorický variant 2.0 Mitsubishi Sirius.
1. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, Ki Hoon)
Druhá generácia (Y2) z roku 1988 výraznejšie vozidlo omladila, dopriala mu ladnejšie tvary prednej časti. O jej dizajn sa zaslúžil sám Giorgetto Giugiaro, začala sa predávať v USA a tiež v Európe od júna 1989. Druhá generácia bola výsledkom spolupráce značiek Hyundai a Mitsubishi, Sonata stála na základoch modelu Galant piatej generácie a pod jej kapotou pracovali motory s objemom 1.8, 2.0, 2.4 a 3.0 litra.
2. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, Bull Doser)
Ak bola druhá generácia výrazným omladením, tá tretia bola extrémnou premenou. Dizajn Sonaty sa v roku 1993 zmenil dramaticky, hoci charakter sedanu jej ostal zachovaný. Predné svetlomety sa zúžili, 2-litrový motor ponúka výkon skvelých 103 koní a na jej základe Hyudai na domácom trhu predával aj model Marcia, ktorý dostal iba vizuálne odlišné spracovanie prednej masky. V roku 1996 prišiel menej zásadný facelift, ktorý vydržal iba dva roky.
3. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, Jeremy from Sydney, Australia)
Od 1998 sa predávala štvrtá generácia EF, ktorá bola v predaji až do roku 2005. Táto generácia je tou, ktorá sa občas objavuje v autobazároch, prevažne po facelifte z roku 2001 – je typický prednými svetlometmi v tvare zdeformovaného srdca.
4. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, OSX)
Piata generácia (NF) je tou, ktorá dodnes vyzerá skvele. Modelový rok 2005 (výroba od 2004) patril medzi tie, ktoré Sonate zabezpečili charakter takmer prémiového vozidla, najvýkonnejšími variantom bol ten s 3,3-litrovým motorom o výkone maximálne 237 konských síl. To je už veľmi zaujímavé číslo.
5. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, IFCAR)
Šiesta generácia YF sa výrobcovi veľmi nevydarila, dodnes predstavuje akési čudné obdobie rokov 2010 až 2014. Sonata dostala exotické a extravagantné tvary predných svetlometov, ktoré kazili celkový dojem aj napriek tomu, že zadné partie a interiér naozaj vynikali svojou estetikou a dizajnovou čistotou. V tejto generácii sa však Sonata vôbec prvýkrát objavila v ponuke predajcov aj ako hybrid, ktorý sa napríklad v USA ponúka dodnes spoločne s drahším plug-in hybridom.
6. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, safercar.gov)
Najzásadnejšia zmena a dramatické zlepšenie vzhľadu Sonaty prišli v roku 2014, kedy sedan vstúpil do svojej siedmej generácie LF. Siedma generácia pre Sonatu znamenala návrat ku konzervatívnejšiemu, ale vrcholne estetickému dizajnu s dôrazom na dynamiku, krásnu grafiku svetlometov a členitosť. Vzhľad sa podriadil vtedajšiemu dizajnovému manuálu Fluidic Sculpture 2.0, ktorý úspešne využíval aj Hyundai Tucson.
7. generácia Hyundai Sonata (zdroj: Wikipedia, Ki Hoon)
Aktuálne je na zahraničných trhoch v predaji faceliftovaná verzia Sonaty, predáva sa od apríla tohto roka pod modelovým rokom 2018. Dizajn sa inšpiroval modelmi Grandeur/ Azera, omladil sa interiér, pridala sa podpora pre Android Auto a Apple CarPlay, automobil je dokonca kompatibilný s hlasovými službami Google Home a Amazon Echo. V USA sa predáva aj vo variante plug-in hybrid s dojazdom okolo 50 km. V minulom roku sa v USA predalo 199 408 kusov Sonaty, predtým až 213 303.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia