Prezuť nestačí! Toto by ste mali ešte pred zimou skontrolovať.

Prezutím na zimné pneumatiky sa príprava na najchladnejšiu časť roka iba začína. Nízke teploty a sneh dokážu naozaj dôkladne preveriť autá i vodičov. Mnohým komplikáciám sa dá predísť, stačí nepodceniť prípravu.
Vydané  Text: 
Dôležité je začať s prípravami včas. Až nasneží a začnú sa zimné čľapkanice, už bude neskoro. Či už výmenu pneumatík zveríte odborníkom, alebo ju vykonáte svojpomocne, o výbere vhodnej pneumatiky sa musíte rozhodnúť sami. Pomôžu vám v tom osvedčené internetové predajne zaoberajúce sa predajom pneumatík, ale aj nezávislé testy, ako napríklad tie v našom časopise. Zákonná povinnosť obuť zimné pneumatiky platí v prípade, že sa na komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo možno vzhľadom na poveternostné podmienky predpokladať, že k takejto situácii počas jazdy skutočne dôjde. My odporúčame zimné obutie od Dušičiek do Veľkej noci, čiže od novembra do marca. Mohlo by sa zdať, že kto jazdí po meste, nepotrebuje ich. Opak je však pravdou. Nejde tu len o správny dezén, ale aj o zmes, ktorá zaisťuje potrebné vlastnosti a schopnosti. Pri prípadnej nehode na letných pneumatikách, ktorých brzdná dráha sa v zime významne predlžuje, navyše môžu poisťovne krátiť poistné plnenie. Ako lákavé riešenie sa javia celoročné plášte. Ich vlastnosti sú však veľmi kompromisné. Na jeseň sa viac ako inokedy oplatí sledovať servisné akcie automobiliek. Okrem bežného menu, ktoré zahŕňa previerku bŕzd, stav prevádzkových kvapalín, tesnosť brzdového alebo chladiaceho okruhu či záťažový test akumulátora, vám napoja auto na diagnostiku a zistia prípadné ďalšie hroziace problémy, nastavia svetlomety a skontrolujú klimatizáciu. Výhodné ponuky často zahŕňajú iba vizuálnu kontrolu, za prípadné doplnenie prevádzkových kvapalín budete priplácať. Viacero úkonov však zvládnete aj sami.
Stierače by mali stierať a nie rozmazávať, v nádržke stieračov by mala byť nemrznúca náplň a počas chladných mesiacov by ste mali dávať dvojnásobný pozor na to, aké palivo tankujete. Ak vyrážate do hôr, nezaobídete sa bez snehových reťazí. A do batožinového priestoru je dobre prihodiť pár vecí, ktoré vám v zime dokážu urobiť neoceniteľnú službu. Ak jazdíte na hory často, odporúčame uvažovať o nezávislom kúrení. Sneh a ľad kladú zvýšené nároky aj na techniku jazdy. Zatáčanie, akcelerácia aj brzdenie by mali byť čo najplynulejšie, dôležité je udržiavať si väčší odstup. V servisoch vám kolesá nielen prezujú, ale za rozumný poplatok aj uskladnia Výmena motorového oleja sa celkom iste oplatí obzvlášť pred zimnou sezónou, váš motor to v mrazoch ocení. Dbajte na odporúčanú špecifikáciu **Tipy, rady a odporúčania** Dobrý výhľad je základom, a to zvlášť na jeseň a v zime. V súčasnosti sa navyše v mnohých nových vozidlách odvíjajú od dobrej funkcie stieračov aj funkcie moderných bezpečnostných systémov a asistentov vrátane čítania dopravných značiek. Gumové tesnenia okolo dverí automobilu zachytávajú vonkajšiu vlhkosť. Rovnako ako zámky dverí ich preto starostlivo ošetrite glycerínovým olejom alebo silikónom a máte po problémoch. V núdzi vám pomôže aj obyčajný jelení loj. Svetlomety si tiež zaslúžia starostlivosť. Skontrolujte, či správne plnia svoju funkciu a ich sklá nie sú prasknuté. Zvlášť pri moderných autách so zložitejšími svetelnými systémami si ich dajte nastaviť v servise. Aby ste dobre videli a neoslňovali ostatných.
Pri zimných pneumatikách platí pravidlo 4 × 4 × 4 – teda 4 rovnaké zimné plášte, najviac 4 roky staré a s minimálnou hĺbkou dezénu 4 mm. Ak máte zimné plášte dlhšie, je lepšie investovať do nových. Pokiaľ možno, meňte všetky naraz. Aby sa vlhkosť v interiéri minimalizovala, pred zimou vymeňte látkové koberčeky za gumové rohože, z ktorých sneh nanesený do interiéru ľahko vysypete. Vsiaknutá voda sa totiž inak odparí a sklá sa začnú rosiť a zvnútra zamŕzať. Stav chladiacej kvapaliny je pre motor dôležitý nielen v lete, ale aj v zime. Rozhodujúci je bod tuhnutia, ktorý by v našich podmienkach nemal byť vyšší ako -25 °C. Dajte si ho zmerať v servise alebo to skúste sami pomocou jednoduchého testera.
**Správne disky na zimu?** Všeobecnou praxou sú zimné pneumatiky na samostatných diskoch, ktoré uľahčujú prezúvanie. Pokiaľ chcete mať na aute miesto obyčajných čiernych plecháčov aj v zime zliatinové, vyberte si tie z odolnej zliatiny, ktoré sú opatrené ochranným lakom odolávajúcim posypovým materiálom. Zimné zliatinové kolesá majú jednoduché tvary uľahčujúce ich udržiavanie a čistenie. Musia mať homologizačnú značku, ktorá je väčšinou vyrazená či odliata pri ventile. Novou možnosťou sú aj takzvané hybridné kolesa (na obr.), elegantné plechové disky so vzhľadom podobným zliatinovým.
**Čo pridať do auta?** Pred zimou skontrolujte, či je rezerva nafúknutá na správny tlak aj to, či máte všetko potrebné na neštandardné situácie. Ťažné lano síce nie je súčasťou povinnej výbavy, no v horách sa môže hodiť. Rovnako ako malá skladacia lopatka na odhrabanie snehu spod kolies. A pre prípad, že niekde uviaznete a čakáte na pomoc, i deka. A nezabudnite ani na rukavice, v mraze ich oceníte. Samozrejmosťou je kvalitná škrabka na ľad, na nej rozhodne nešetrite. Námrazu pomôže rýchlo odstrániť špeciálny sprej. Riešením, ako predísť namŕzaniu čelného skla, je dať naňho vždy po jazde špeciálnu fóliu.
Na čerstvo napadaný sneh majte v aute pripravenú metličku. Ak máte väčšie auto, tak ideálne s dlhšou rukoväťou, aby ste ľahko dosiahli na celú plochu čelného skla i na strechu. V zime sa skoro stmieva, hodiť sa môže malá baterka. Ideálna je čelovka, aby ste mali pri práci voľné ruky. Dobrým pomocníkom v zime je aj rozmrazovač na zámky. V aute ho nenechávajte, tam by vám bol v prípade problémov nanič. **Nezabudnite na ostrekovače** Ešte pred príchodom prvých mrazíkov spotrebujte letnú zmes a do nádržky nalejte zimnú, inak hrozí, že zamrznú hadičky a dôjde k ich roztrhnutiu či dokonca zničeniu motorčeka ostrekovačov. Zvoľte zmes, ktorá je určená na použitie aspoň do -20 °C. Pokiaľ k zamrznutiu dôjde, nezostáva, než nechať zmes rozmrznúť v garáži či pôsobením tepla od motora.
**Akumulátor je č. 1** Nízke teploty dávajú akumulátoru poriadne zabrať, je teda dobré ho mať v dobrom stave, aby ste mali istotu, že motor naštartuje aj po mrazivej noci. Jeho kapacitu môžete skontrolovať sami alebo to zveriť servisu, kde vám tiež premerajú, či správne funguje dobíjanie. Pokiaľ je však batéria staršia, občas s ňou máte problémy a už ste ju niekoľkokrát dobíjali, neváhajte a neľutujte investície do novej. Avšak zle neurobíte, keď so sebou budete voziť štartovacie káble.
**Tankujte zimnú naftu** Kým benzín mrzne až pri -40 °C, s naftou si musíte dať oveľa väčší pozor. Kto so svojím automobilom so vznetovým motorom nejazdí príliš často, by mal pred zimnou sezónou radšej vyjazdiť letné palivo a včas dotankovať motorovú naftu určenú pre chladné zimné obdobie. Povinnosť predajcov na čerpacích staniciach je ponúkať zimný benzín od 1. novembra a zimnú naftu s filtrovateľnosťou pod -20 °C od 15. novembra. Všetci, ktorí vyrážajú do drsnejších horských podmienok, by mali počkať s natankovaním väčšiny nádrže až do podhorských oblastí, kde je palivo už dostatočne aditivované pre nízke teploty, prípadne pridať do nafty zimné prísady. **Buď teplo** Nezávislé kúrenie síce potrebuje na zahriatie vozidla pár deci paliva, za ten komfort to rozhodne stojí. Moderné automobily s efektívnymi úspornými motormi často zle kúria. Kto nechce mrznúť alebo je jednoducho len lenivý škriabať, môže si priplatiť za prídavné kúrenie. Integrované systémy, dodávané priamo výrobcami automobilov, predohrievajú nielen interiér, ale aj motor. Ten potom beží oveľa kratšie studený a odvďačí sa nielen nižšou spotrebou, ale aj opotrebením. Spotreba kúrenia pritom nie je vysoká, na polhodinovú prevádzku stačia zhruba dve deci paliva z nádrže vozidla. Vždy si však pamätajte, že vykurovací agregát je napájaný priamo z batérie, a preto by nemal bežať dlhšie, než potrvá následná cesta, aby sa stačila dobiť. Pri objednávke k novému vozidlu počítajte so sumou približne tisíc eur. V niektorých značkách (napríklad Peugeot či Opel) si k vybraným modelom môžete zaobstarať lacnejšie prídavné elektrické teleso, ktoré temperuje vzduch vychádzajúci z ventilácie. Ak ste si nezávislé kúrenie nekúpili pri nákupe nového auta alebo ste kúpili ojazdené vozidlo, máte ďalšiu šancu s dodatočnou montážou. Tá vrátane práce vychádza taktiež cca na 1 000 eur. K samotnej vykurovacej jednotke môžete získať nielen jednoduché diaľkové ovládanie, programovateľné diaľkové ovládanie s displejom či digitálne spínacie hodiny, ale napríklad aj GSM modul. Pokročilejšie systémy komunikujú prostredníctvom mobilnej aplikácie. Ak vozidlo stojí pod oknami bytu či kancelárie, môžete modul v pokoji oželieť, klasické diaľkové ovládanie má postačujúci dosah rádovo niekoľko desiatok až stoviek metrov. A keď vyrážate do práce a domov vždy v rovnakom čase, postačí aj obyčajný časovač. Zariadenie je napojené na chladiaci okruh motora a ohrieva v ňom kvapalinu **Auto umyte a navoskujte** Myslite na to, že posypová soľ z vody, ktorá strieka na auto na zimných cestách, zostáva na jeho povrchu, aj keď sa voda odparí. Okrem soli zotrvávajú na karosérii aj iné nečistoty a kamienky. Keď takto zakonzervované auto odovzdáte kefám v umývačke, pôsobia ako brúsne častice. V zime preto využite úvodné ostriekanie auta tlakovou vodou. Odporúčame tiež voliť drahšie umývacie programy s funkciou umývania podvozka a voskovaním, ktoré lak predsa len trochu ochráni. V prípade tuhých mrazov by ste však mali s umývaním počkať na priaznivejšie podmienky. Najlepším spôsobom ako lak ochrániť pred nepriaznivými vplyvmi, je jeho pravidelná konzervácia. Kvalitné leštiace pasty lak do hĺbky vyčistia a zakonzervovanie tvrdým voskom ho opäť uzavrie. Aspoň raz ročne je tak dobré dať lak vášho vozidla takto ošetriť, a to najlepšie pred zimou. A rovnakú starostlivosť si zaslúžia aj kolesá. Špina toľko nedrží a politúra lepšie ochráni citlivý povrch.
**Snehové reťaze jednoducho a rýchlo** Do hôr je nevyhnutnosťou voziť snehové reťaze, ktoré treba vedieť aj správne nasadiť. Ak nemáte samoupínacie, musíte ich približne po 50 m jazdy dopnúť. Aj tie s automatickým doťahovaním však po prejdení niekoľkých stoviek metrov radšej skontrolujte. Ich nasadzovanie si vopred nacvičte. Okrem oceľových existujú aj jednoduchšie textilné, ktoré sa ľahšie nasadzujú, ale zďaleka toľko nevydržia. Hodia sa len do suchého snehu a skôr na ľahšie prevádzkové podmienky. Tieto ponožky na kolesá sú obľúbené vďaka svojej nízkej hmotnosti a ľahkej manipulácii. Navyše v batožinovom priestore necinkajú a zaberú menej miesta. Dajú sa tiež nasadiť napríklad na športové autá, pri ktorých by sa klasické reťaze nasadzovali ťažko.
**Správna jazda je základom** Najmä v zime potrebuje automobil viac času, než sa olej a ďalšie mazivá dostanú všade tam, kam patria a začnú plniť svoju úlohu. Držanie studeného motora vo vysokých otáčkach neprispeje k jeho rýchlejšiemu zahriatiu a výrazne sa zvyšuje aj jeho opotrebenie.







Inzercia

Inzercia