Aj elektromobily zanechávajú výraznú uhlíkovú stopu, teraz je to aj na papieri a oficiálne!

Mnohí si kúpili elektromobil v domnení, že ušetria životné prostredie od vypúšťania skleníkových plynov. Realita je však komplikovanejšia.
Vydané  Text: 

Nabíjací konektor v elektromobile Mercedes-Benz B 250e (2016), foto: Erik Stríž
Elektromobily, hybridy a plug-in hybridy sú nepochybne skvelým vynálezom a výsledkom snahy o čo najmenší dopad ľudstva na planétu. Kritické hlasy však tvrdia, že aj výroba elektrickej energie a produkcia samotných elektromobilov vyžaduje také procesy, ktoré majú nezanedbateľné emisie skleníkových plynov. Ak je napríklad energia pre elektromobily vyrábaná súčastnými fosílnymi palivami uhlím a olejom, bilancia uhlíkovej stopy elektromobilu je prekvapivo vysoká – dokonca ekvivalantná spotrebe 8 litrov paliva na 100 km jazdy. Áno, až tak vysoká.

Elektromobil znečisťuje najmenej v Albánsku

Podľa štúdie Michiganského výskumného ústavu pre dopravu (UMTRI) sa nepriame emisie skleníkových plynov všetkých elektrických vozidiel (vzhľadom na výrobu elektrickej energie) značne líšia v závislosti od krajiny, do ktorej sú prevádzkované. Vo všeobecnosti sú batérie a elektrické vozidlá čistejšie z hľadiska emisií skleníkových plynov v 122 zo 141 krajín, pre ktoré boli k dispozícii údaje. V 19 krajinách zhoršujú bilancie o emisii skleníkových plynov uhoľné elektrárne, ktoré pre elektromobily musia vyrábať energiu na pohon.

Niekoľko zaujímavých výsledkov pre BEV (batériovu napájané elektromobily):
Albánsko generuje 100% svojej elektriny z vodných elektrární, prevádzka elektromobilu sa vyrovná spotrebe 0,05 l/100 km konvenčného pohonu;
Botswana a Gibraltár generujú 100% svojej elektrickej energie z uhlia a ropy), prevádzka elektromobilu sa vyrovná spotrebe 8,1 l/100 km konvenčného pohonu;
• prevádzka elektromobilu v USA sa vyrovná spotrebe 4,2 l/100 km konvenčného pohonu;
• prevádzka elektromobilu v Číne sa vyrovná spotrebe 5,9 l/100 km konvenčného pohonu;
• priemer pre celý svet je 4,6 l/100 km;
Mapa sveta a farebne rozlíšenými krajinami. Autori výskumu premietli emisie CO2 potrebné k vytvoreniu energie pre elektromobily do ekvivalentu spotreby konvečne poháňaných áut. Zdroj: Sivak and Schoettle, University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) via Green Car Congress


Údaje pre štúdiu pochádzajú z Únie zainteresovaných vedeckých pracovníkov (Union of Concerned Scientists) a Medzinárodnej energetickej agentúry.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.