Má predbiehanie pomalších áut význam? Počítali sme, koľko času vám ušetrí zvýšenie rýchlosti.
Ak jazdíme krátke trasy, jazda nad povoleným maximom nám dáva iba ilúziu skoršieho dojazdu.
Vydané Text: Erik Stríž
Honda Civic Sedan, tachometer na displeji (2017)
Robí to každý z nás
Slovensko má všadeprítomné obmedzenia maximálnej rýchlosti motorových vozidiel. V meste môžete jazdiť nanajvýš 50 km/h, mimo mesta 90 km/h a na diaľnici 130 km/h. Vo výnimočných úsekoch v mestách je povoľovaná rýchlosť 60 alebo 70 km/h a často sa stretávame s tým, že na diaľnici je, naopak, znížená na 110 km/h. Každý z nás však zvyčajne jazdí maximálnou povolenou rýchlosťou alebo vyššou. Odôvodňujeme to tým, že na tej rovnej päťdesiatke sú otáčky motora na trojke vysoké a na štvorke prinízke, že za toto ešte pokutu nedostaneme, že aspoň budeme o chvíľu skôr v cieli… je to pravda? Naozaj budeme rýchlejšie v cieli, keď budeme jazdiť o nejakých 5 či 10 km/h rýchlejšie a keď budeme predbiehať ostatných vodičov jazdiacich na povolenom maxime? Do našich výpočtov neberieme do úvahy všetky bežné dopravné obmedzenia, pretože sa chceme dopátrať k odpovedi na otázku, ako sa tých pár km/h navyše prejaví v čase dojazdu.Počítali sme za vás: krátka trasa Bratislava – Malinovo
Krátka trasa Bratislava (Nám. slobody) - Malinovo (Tri vody)
Počítali sme za vás: dlhšia trasa Bratislava – Galanta po starej seneckej
Dlhá trasa Bratislava (Nám. slobody) - Galanta (centrum) po starej seneckej ceste
Bilancia
Je prirodzené a logické, že čím je trasa dlhšia, tým bude rozdiel v dojazde v rôznych rýchlostiach výraznejší. Ak ale uvažujeme nad relatívne krátkymi vzdialenosťami do 20 kilometrov, dupnutie do pedála a predbiehanie áut jazdiacich na povolenom maxime sa neprejaví tak zásadne. Samozrejme, najpodstatnejšie slovo vo všetkých prepočtoch majú dopravné obmedzenia, teda svetelné križovatky, zápchy, vedľajšie cesty, púšťanie chodcov a podobne. Práve tie sú zodpovedné za enormné zdržania v porovnaní s ideálnym stavom, ktorý by sme všetci priali, ale ktorý je v reálnom svete priam nedosiahnuteľný.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia