Takto jednoducho sa kradnú moderné autá! Japonské autá sú na vzostupe, zlodejom sa lacní Nemci neoplatia

+TIPY AKO SA VYHNÚŤ KRÁDEŽI AUTA! Zlodejina už dávno nie je o páčidlách a špinavej robote. Podobá sa práci hackerov a prím hrá elektronika.
Vydané  Text: 

Veľa ľudí, veľa príležitostí na krádež

Poľsko je akýmsi automobilovým rajom. Je to trh mentálne podobný tomu nášmu, regionálne rozdiely sú obrovské, darí sa tam preto prakticky každej automobilovej značke, avšak početnosťou obyvateľstva ďaleko presahuje 37 miliónov. Pomaly atakuje hranicu 38 miliónov. Pritom ešte 30. júna 2014 počet obyvateľov Poľskej republiky dosahoval 38 483 957, odvtedy sa v krajine tento počet znižuje v dôsledku nízkej pôrodnosti. Veľa ľudí znamená aj veľa áut rôznych kategórií a cenových relácií a nie je preto nezvyčajné, že sa tu darí zlodejom. Každých 39 minút sa ukradne nejaké auto. Všeobecne sa Poľsko považuje za akýsi automobilový raj – veď koľkí z nás majú v autách náhradné diely dovezené práve od našich severných susedov, nehovoriac o tom, koľko odtiaľ dovezených automobilov jazdí po našich cestách.

Idú po japonských značkách

Poľská polícia pre magazín moto.pl pripravila niekoľko rád, ako sa vyhnúť krádeži vlastného auta. Predtým však ozrejmila, že pre miestneho zlodeja je najlepšie ísť za hranice do Litvy, ukradnúť auto tam a prejsť s ním až do Poľska, pretože ide o pomerne krátku vzdialenosť a na hraniciach ho nikto nezastaví.
Krádeže japonských áut sú na vzostupe. U našich severných susedov sa zlodejom vypláca kradnúť Hondy, Mazdy či Toyoty. ILUSTRAČNÉ FOTO, Honda Civic Sedan 1.5 VTEC TURBO CVT Executive 2017 (foto: Erik Stríž, redakcia Autoviny)
Podľa polície sa zlodeji momentálne sústreďujú na luxusné automobily a na vozidlá japonských značiek Toyota, Mazda a Honda. Predovšetkým taká Mazda predstavuje neustále riziko pre jej majiteľa, pretože zlodejom sa tieto vozidlá oplatí kradnúť a predávať ich na náhradné diely, ktoré sú pomerne drahé. Odcudzenie Volkswagenu Golf sa môže javiť ako atraktívnejšie, avšak ceny náhradných dielov sú tak nízke, že sa zlodej radšej zameria na Mazdu. V japonských automobiloch je podľa poľského motoristického magazínu možné obísť elektroniku jednoduchšie, celkový proces krádeže pritom netrvá ani tri minúty, pričom samotný akt krádeže a práce s elektronikou zaberie tak pol minúty.
FOTO: Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 (foto: Erik Stríž pre Auto Motor a Šport)

Pekne v rukavičkách

Spôsobov, akými môže zlodej ukradnúť auto, je hneď niekoľko. Ak by ste ale čakali páčidlo a rôzne mechanické nástroje, sklamali by ste sa – moderná zlodejina sa deje takpovediac v rukavičkách. Zlodejom stačí rozmýšľať, sledovať, používať nie veľmi drahú elektroniku a vedieť ju správne používať. Mohli by to robiť pokojne aj v obleku. Zrejme najťažším krokom je dostať sa fyzicky do vozidla. Aby sa to podarilo bez akéhokoľvek poškodenia auta, je potrebné používať rušičku, tzv. Jammer. Ten bráni zamknutiu auta a aktivácii alarmu. Zlodejom stačí, aby ho mali zapnutý niekde na parkovisku a striehli na vodiča, ktorý opúšťa svoje auto a neobzrie sa, či ho naozaj na diaľku zamkol. Celý proces krádeže je už potom veľmi rýchly, trvá dve až tri minúty. Zlodej sa pod palubovkou napojí na OBD konektor vozidla, v priebehu 20 sekúnd dokáže imitovať pôvodný imobilizér. Ďalej už len otočí spínačom zapaľovania (vraj pomocou obyčajného skrutkovača) a odchádza na „novom“ aute.
OBD konektor na moderných automobiloch je vstupnou bránou nielen pre diagnostiku, ale aj pre zlodejov. (zdroj: M.M.Minderhoud/WikipediaMichiel1972)
Možno si hovoríte, že moderné autá obsahujú GPS senzory, vďaka ktorým spoľahlivo určíte polohu vozidla aj na diaľku. Avšak súčasťou technologickej výbavy zlodejov je aj GPS Jammer, rušička GPS signálu, ktorá je ešte spoľahlivejšia.

Bezkľúčový prístup a štart sú komfortné, ale nebezpečné

Najjednoduchšie sa údajne kradnú autá s bezkľúčovým prístupom a štartom. Pre zlodeja to síce znamená potrebu nákupu sofistikovanejšej elektroniky, ale stále sa mu to oplatí. Kľúč od auta vysiela nepretržitý, ale veľmi slabý signál, ktorý má relatívne krátky dosah. Zariadenie zlodeja tento slabý signál zachytí pomocou špeciálneho zariadenia už len tým, že bude stáť blízko pri vodičovi, ktorý už z auta vystúpil. Tento signál dokáže zariadenie zosilniť a odoslať ďalej s väčšou intenzitou, aby dosiahol až k automobilu. Pri ňom už stojí druhý zo zlodejov, ktorý vozidlo otvorí. Takáto krádež vraj trvá iba desať sekúnd a nie je potrebné robiť žiadne ďalšie úkony – veď signál s kódom na odblokovanie a štart auta už majú!
Údajne najjednoduchšie sa kradnú autá s bezkľúčovým prístupom a štartom. (ilustračná fotografia)

Najúčinnejšie sú zastarané mechanické zabezpečenia

Zlodejina áut sa dnes dramaticky líši od tej spred niekoľkých desiatok rokov. Teraz je to čistá robota bez mechanických úkonov, čo môže byť užitočné pri ochrane vozidla. Zlodej už nemusí byť pripravený na mechanické zabezpečenia pedálov, zapaľovania, spojky či volantu a preto ho môžu takéto zariadenia prekvapiť. On by ich síce vedel odstrániť, ale zabralo by mu to veľa času a nerád by riskoval odhalenie, prípadne nechce vzbudiť pozornosť okolia.

Tipy od poľskej polície

Dokonale spoľahlivá ochrana auta pred krádežou neexistuje. Aj keď máte v aute namontovaný najlepší bezpečnostný systém, ten sa aktivuje až po tom, čo auto zamknete – v mnohých prípadoch sa vám už nepodarí ani toto, ak si vás zlodeji vyhliadnu. Existuje však niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť vozidlo pred krádežou ochrániť. Ide pritom o pomerne jednoduché odporúčania:

• klasické mechanické zabezpečenia dnes môžu zlodejov prekvapiť a zdržali by ich natoľko, že krádež auta zastavia;
• ak auto parkujete pred domom, kľúče od auta nenechávajte hneď za hlavnými dverami; nezabúdajte tiež hlavné vchodové dvere zamykať;
• ak máte auto s bezkľúčovým prístupom, takisto radšej kľúče od auta odkladajte čo najďalej od vozidla;
• aby ste sa vyhli krádeži kľúčov od auta „vreckárom“, dávajte si kľúče do vnútorných vreciek kabáta alebo do takých, ktoré sa zipsujú či inak zatvárajú;
• ak nosíte kľúče od auta v nohaviciach, radšej používajte predné vrecká;
• nie je pravda, že by väčšina krádeží bola pripravovaná, teda že by vodiča zlodeji niekoľko dní sledovali. Preto sa nespoliehajte iba vlastné bystré oči a vieru v to, že by ste si nenápadných pozorujúcich všimli.

V internetových diskusiách sme sa stretli s odporúčaním zámeny konektorov na OBD porte. Ak to spravíte, je takmer isté, že sa zlodejovi nepodarí pripojiť do počítača auta. Samozrejme, pri autách so zárukou by ste sa v takejto elektronike hrabať nemali a keď už, tak pri každej návšteve servisu by ste mali zapojenie konektorov napraviť a nikomu sa tým nepochváliť.


Kradnutie áut sa vyvíja rovnako ako celý automobilový priemysel

Zlodeji sú stále šikovnejší a technologicky zdatnejší, pretože automobilky používajú stále modernejšie a sofistikovanejšie metódy zabezpečenia. Vyrobiť neodcudziteľné auto je dnes takmer nemožné, pretože sa vždy nájde nejaká cestička, predovšetkým nepozornosť a nedbalosť majiteľa vozidla. Preto je rozumné chrániť sa aj pasívne vo forme poistenia proti krádeži, kedy sa vám môže vrátiť aspoň časť hodnoty auta.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia