Citroën Berlingo Multispace 1,6 VTi 120 XTR – Najlepšie z dvoch svetov
Firemná dodávka a rodinné MPV v jednom? O spojenie týchto dvoch úplne odlišných svetov sa pokúsila značka Citroën už v roku 1996 predstavením modelu Berlingo. Tento netradičný koncept zožal veľký úspech a my sme sa v teste pokúsili prísť na to, čo stojí za popularitou tohto modelu.
Vydané Text: Peter Orosz
Pohľad do interiéru už prezrádza skutočný vek auta (vo výrobe od roku 2008). Samotné vypracovanie a kvalita materiálov sú solídne. Plasty sú tvrdé a dizajn palubnej dosky dávno prekonaný. Pri nastupovaní musíte mať stále na pamäti, že nejde o klasické osobné auto, ale len o „skultúrnenú dodávku“. S priestorom vpredu nebudú mať problém ani abnormálne veľkí jedinci. Aj keď je auto oficiálne päťmiestne, niekoľko ďalších pasažierov by sme určite vedeli vtesnať aj do rôznych schránok v aute. Pripravte sa tiež na pravidelné strácanie drobných predmetov v hlbinách odkladacích schránok. Paradoxne, tentoraz nám chýbali skôr menšie priestory na telefón či kľúče. V aute nechýbali vymoženosti, ako napríklad dvojzónová automatická klimatizácia, Bluetooth či tempomat. Len monochromatický displej rádia nám pripomenul slávnu hru Tamagoči z roku 1996.
Nás však na aute najviac zaujal atmosférický benzínový motor 1,6 VTi s výkonom 88 kW (120 k). Väčšina zákazníkov totiž automaticky siaha po preplňovanom naftovom variante s nižšou spotrebou. Do mesta sa však viac hodí práve benzínový agregát, ktorý sa v zime nielen rýchlejšie zahreje, ale lepšie zvláda aj časté štartovanie. Nevýhodou je slabá dynamika a vyššia spotreba. S ľahkou nohou na plyne sme sa dostali pod hranicu 7,5 l/100 km. Tento údaj by mohol byť o niečo lepší, keby mala manuálna prevodovka aj šiesty stupeň, ktorý autu veľmi chýba.
Citroën má aj po deviatich rokoch stále čo ponúknuť. Dokáže vyriešiť mnohé problémy malých podnikateľov, ktorí sa chcú popri práci venovať aj rodine. S Berlingom tak dokážu zabiť dve muchy jednou ranou.
**Technické údaje:**
Názov: Citroën Berlingo Multispace 1,6 VTi 120 XTR
Motor: benzínový atmosférický 1 598 cm3
Výkon: 88 kW/6 000 ot.
Krútiaci moment: 160 Nm pri 4 250 ot.
Naj. rýchlosť: 177 km/h
Kombinovaná spotreba: 6,5 l/100 km
Prevodovka: 5-st. manuál
Kotúčové brzdy: na všetkých kolesách
Dĺžka/šírka/výška: 4 380 / 2 112 / 1 862 mm
Rázvor: 2,728 mm
Užitočné zaťaženie: 450 kg
Cenníková základná cena bez DPH: 11 112 €
Cenníková cena testovanej verzie bez DPH: 15 112 €
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!