BLOG: Má nafta po kariére?
Nafta skončila a onedlho tu budú iba elektromobily. To je zbožné želanie mnohých politikov, ktorí sa pri rozhodovaní riadia predovšetkým emóciami a možno ešte aj pokynmi svojich sponzorov, lebo pastiersky rozum v ich rozhodnutiach nefiguruje takmer nikdy.
Vydané Text: Majo Bóna
Vráťme sa k automobilovému priemyslu a k emisiám, ktoré momentálne tak silno rezonujú svetom. Spomeniem iba jeden fakt. Doprava ako taká spotrebuje ročne 20 percent z celkového množstva vyťaženej ropy, automobilový priemysel si vypýta 7 percent. Takže ani odstavenie všetkých automobilov sveta problém emisií a globálneho otepľovania nevyrieši. A prestavenie automobilového priemyslu na elektromobily problém emisií iba odsunie niekam inam. Azda najväčšiu podporu majú elektromobily v severských krajinách Európy a v štáte Kalifornia. Kým Nórsko hlási problémy s infraštruktúrou dobíjania a ani vysoký počet nabíjacích staníc, vyše 1 300, nestačí na uspokojenie každého záujemcu o nabitie auta a už dnes odporúčajú záujemcom kúpu elektromobilu iba v prípade, že majú možnosť dobíjať elektromobil u seba doma. Poviete si, malá daň za ekológiu, veď nabíjačku vám už ponúkne ktorýkoľvek výrobca elektromobilov. Na druhej strane, ak chcete rýchlonabíjačku na elektromobil doma na Slovensku, musíte sa pripraviť na montáž silnejších ističov, ktoré vás v konečnom dôsledku budú stáť mesačne desiatky eur len na poplatkoch elektrárňam. Mimochodom, je to následok ističového zákona, ktorý odsúhlasili politici. Teda tí istí ľudia, čo si momentálne želajú rýchlejší nástup elektromobility. Otázkou ostáva, či pre ekológiu, alebo ekonomiku energetických firiem.
P. S.: Na Kaliforniu som nezabudol. Otvoril som Wikipédiu a narátal vyše 39 elektrární spaľujúcich zemný plyn, ktoré sa starajú o dodávku absolútnej väčšiny elektrického prúdu v štáte. Takže výsledný efekt jazdy elektromobilom je z hľadiska celkových emisií prakticky nulový.
Inzercia