Autá budú drahšie, dôvodom je nový plán Európskej únie

Zdražovanie sa dotkne neprekvapivo práve najlacnejších áut, všetky by mali mať niekoľko príplatkových funkcií navyše.
Vydané  Text: 

Poslanci únie sa domnievajú, že bezpečnostné systémy by mali byť súčasťou štandardnej výbavy všetkých automobilov, pretože zabraňujú nehodám. Toto uznesenie bolo prijaté tento týždeň a môžeme očakávať, že cena najlacnejších modelov áut stúpne.

V jednoduchosti, únia chce mať viac štandardných bezpečnostných systémov, aby boli cesty o niečo bezpečnejšie. Nie je to zlý nápad, pretože bezpečnosť automobilov zažila v posledných desaťročiach enormný nárast práve vďaka tomu, že sa dovtedy prémiové technológie stávali súčasťou základu. Dnes aj k najlacnejšiemu automobilu neoddeliteľne patria bezpečnostné pásy, airbagy, ABS a ESP. Kedysi to bola záležitosť drahých modelov. Plán je teda rozumný, premietne sa však do nákladov na výrobu áut a teda pochopiteľne aj do koncových cien vozidiel. Štatistiky ukazujú, že každý rok zomiera na cestách EÚ viac ako 25-tisíc ľudí a stovky tisíc sú zranených. Približne 90 percent nehodám sa však dá vyhnúť, pretože sú výsledkom ľudskej chyby. Bezpečnostné systémy môžu preukázateľne znížiť počet nehôd, zvýšiť bezpečnosť a doslova zachraňovať životy. Prijaté uznesenie sa týka bezpečnostných systémov núdzového brzdenia, ktoré rozpoznávajú chodcov a cyklistov, čím zabraňujú kolíziám, upozorneniu na vybočenie z jazdného pruhu a asistenta sledujúceho dopravné značky, ktorý upozorňuje na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Populárne autá, ktorých cena sa pohybuje do úrovne 12-tisíc eur, zvyčajne takéto funkcie nemajú. Výnimkou je napríklad taký Volkswagen Polo, ktorý sa predáva od 10 990 eur, pričom už v štandardne obsahuje funkciu rozpoznávania chodcov a dokáže samočinne zabrzdiť, ak vodič nereaguje na novovzniknutú situáciu na ceste. Čo však prinesie plán EÚ pre autá, ktorých cena sa pohybuje okolo úrovne iba 8-tisíc eur? Ak by sme brali do úvahy sumy, ktoré si automobilky za tieto príplatkové technológie pýtajú v konfigurátoroch, mohli by sme uvažovať aj o cenovom navýšení na úrovni dvoch tisíc eur. Predpokladáme však, že sa v tejto veci udeje ešte veľa zmien a kompromisov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia